Każdy właściciel strony internetowej powinien wiedzieć kto tak naprawdę ją odwiedza. Prosta informacja o liczbie unikalnych wizyt i generowanych odsłon to zdecydowanie zbyt mało. Skąd trafiają internauci? Jakie podstrony najczęściej odwiedzają? Ile średnio spędzają czasu w serwisie? Odpowiedzi na takie i wiele innych pytań mogą okazać się bardzo przydatne. Można je uzyskać dzięki Google Analytics – bezpłatnej internetowej usłudze do analizy statystyk serwisów WWW. Poznajmy bliżej to doskonałe narzędzie firmy Google.
Firma Google udostępniła pierwszą wersję Analytics w listopadzie 2005 roku. Początkowo rejestracja w serwisie była dostępna dla wszystkich chętnych, jednak zainteresowanie narzędziem przeszło chyba najśmielsze przypuszczenia jego autorów. Dlatego na jakiś czas wstrzymano możliwość zakładania nowych kont, a później były one przydzielane na zasadzie loterii. Od sierpnia 2006 r., gdy uporano się z problemem ograniczonej wydajności serwerów, przywrócono z powrotem rejestrację. Ponadto kilka miesięcy temu, w maju 2007 roku, ukazała się nowa wersja Google Analytics. Przede wszystkim zmieniono znacznie interfejs obsługi i przebudowano część raportów.
Analytics to bardzo rozbudowane narzędzie, którego możliwości są dużo większe niż innych, często komercyjnych i bardzo kosztownych rozwiązań. Możemy analizować odwiedziny czy też pojedyncze odsłony naszej strony, i to w dowolnie zadanym okresie czasu. Podawany jest czas wizyty, liczba odwiedzonych podstron, najczęściej odwiedzane miejsce, te, po których następuje opuszczenie serwisu itd. Narzędzie poinformuje nas także, jakie słowa kluczowe wpisują użytkownicy w wyszukiwarkach internetowych, gdy trafiają do nas.
Wszystkie te dane można ponadto w różnoraki sposób łączyć ze sobą. Zatem bez problemu dowiemy się jaki jest średni czas pobytu w serwisie osób, które wchodzą do niego z Google na hasło \”XYZ\”, czy też jakie podstrony wówczas przeglądają. Dodatkowo wszystkie generowane raporty możemy eks- portować do czterech różnych formatów (PDF, XML, CSV oraz TSV), a także automatycznie wysyłać – co zadany okres czasu – na podany adres e-mail.
Zaawansowani użytkownicy mogą posłużyć się Analytics nawet do analizy konwersji prowadzonego sklepu internetowego. Wstawiając na stronie odpowiednio spreparowany kod, mogą przekazywać Google informacje o dokonanym właśnie zakupie, jego wartości, zamówionych produktach itp. Następnie takie dane można w Analytics zestawić z kosztem przyciągnięcia użytkowników na stronę (np. poprzez reklamę w AdWords) i na tej podstawie przeanalizować opłacalność określonych działań marketingowych. Jednak bardziej zaawansowane interakcje nie będą omówione w tym artykule. Skupimy się na procesie rejestracji, konfiguracji oraz przedstawieniu podstawowych funkcji dostępnych w Analytics.
Rejestracja i instalacja
{tlo_1}
Krok 1: konto Google
Aby móc skorzystać z usługi Google Analytics, musimy mieć tzw. Konto Google. Jeżeli już je mamy, przechodzimy od razu do kroku 4, w przeciwnym razie wchodzimy na stronę http://www.google.pl/accounts i klikamy link Stwórz teraz konto.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 2: rejestracja konta
Wypełniamy starannie formularz rejestracyjny. Musimy podać swój działający adres e-mail oraz proponowane hasło, a następnie zaakceptować regulamin.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 3: potwierdzenie przez e-mail
Na podany adres e-mail dostajemy wiadomość od Google. Aby potwierdzić założenie konta, musimy kliknąć link, który znajdziemy w e-mailu.
{/tlo}{tlo_1}
Krok 4: logowanie do konta
Przechodzimy na stronę http://www.google.pl/analytics. Następnie logujemy się do Konta Google za pomocą danych w kroku 2.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 5: informacje o Analytics
Zanim klikniemy Zarejestruj się, możemy zapoznać się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania dotyczące tej usługi. Dowiemy się m.in., że jeżeli nie korzystamy z usługi AdWords, to limit odsłon strony to 5 milionów wyświetleń.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 6: dodanie serwisu WWW
Musimy podać adres serwisu, którego statystyki chcemy badać. Nazwijmy także odpowiednio swoje konto, aby nie było wątpliwości, do czego będzie służyło.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 7: podanie danych osobowych
Podajemy swoje imię, nazwisko oraz numer telefonu. Niezbędne jest także wskazanie nazwy kraju z którego pochodzimy.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 8: akceptacja regulaminu
Aby sfinalizować proces tworzenia nowego konta, konieczne jest jeszcze zaakceptowanie regulaminu. Warto dokładnie się z nim zapoznać, aby uniknąć w przyszłości przykrych niespodzianek.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 9: wstawienie kodu JavaScript
Kod JavaScript, który wyświetli się w formularzu, wklejamy na wszystkie strony serwisu, których statystyki chcemy śledzić. Wskazane jest, żeby umieścić go tuż przed znacznikiem zamykającym {html}