Wytrzymałe i wodoszczelne kamery stanowią obowiązkowy element wyposażenia entuzajstów sportów ekstremalnych. Czy dzięki implementacji technologii 4K zdołają one przyciągnąć do siebie uwagę nieco bardziej „statecznych” filmowców?
Kamery sportowe z uwagi na niską wagę i niewielkie gabaryty można w dziecinnie prosty sposób przyczepić do kombinezonu, hełmu czy elementu jakiegoś pojazdu, a z racji łatwości obsługi i coraz lepszej optyki pozwalają uzyskać znakomite rezultaty osobom nie posiadającym doświadczenia w kwestii profesjonalnego nagrywania materiałów wideo.
W 2013 roku firma GoPro będąca wiodącym producentem tego typu urządzeń wypuściła na rynek Hero3 – pierwszą kamerę dla aktywnych filmowców potrafiącą nagrywać filmy w 4K przy płynności 15 kl./s. Najnowszy model Hero4 Black radzi sobie z nagraniami Ultra HD jeszcze lepiej i choć dla wielu osób nie ma w tej chwili lepszej kamery akcji, to w sprzedaży pojawiły się też Panasonic HX-A500 oraz Sony X1000V – produkty rzucające wyzwanie urządzeniu marki GoPro. W tym numerze postanowiliśmy sprawdzić, jak w bezpośrednim starciu poradzi sobie to ekstremalne filmowe trio.
Testujemy…
GoPro Hero4 Black
Najnowszy model stworzony przez firmę posiadającą ogromne doświadczenie w temacie produkowania kamer akcji.
SPECYFIKACJA
- MAKSYMALNA SZYBKOŚĆ KLATEK W FILMACH 4K: 30 kl./s
- MAKSYMALNA SZYBKOŚĆ KLATEK W FILMACH 1080P: 120 kl./s
- FORMAT NAGRYWANIA: MP4
- MAKSYMALNA ROZDZIELCZOŚĆ ZDJĘĆ: 12 Mpix
- BATERIA: 1 160 mAh
- ŁĄCZNOŚĆ: Wi-Fi, Bluetooth, HDMI, USB
- INNE FUNKCJE: Burst, Time Lapse, Night Lapse
- CENA Około 2 150 PLN
Filmy w rozdzielczości 4K pełne są najróżniejszych szczegółów, a jakość odwzoro-wania gry świateł i cieni wypada tutaj najlepiej spośród wszystkich kamer w tym zestawieniu. Na pochwałę zasługuje także możliwość nagrywania wideo w standardzie NTSC, pozwalającym uzyskać płynność 30 kl./s.
Panasonic HX-A500
Dwuelementowa konstrukcja, atrakcyjna cena oraz duży wyświet-lacz to najmocniejsze cechy HX-A500.
SPECYFIKACJA
- MAKSYMALNA SZYBKOŚĆ KLATEK W FILMACH 4K: 25 kl./s
- MAKSYMALNA SZYBKOŚĆ KLATEK W FILMACH 1080P: 50 kl./s
- FORMAT NAGRYWANIA: MP4
- MAKSYMALNA ROZDZIELCZOŚĆ ZDJĘĆ: 8,3 Mpix
- BATERIA: 1 450 mAh
- ŁĄCZNOŚĆ: USB, Wi-Fi
- INNE FUNKCJE: 240 kl./s w trybie slow motion
- CENA Około 1 400 PLN
A500 nieźle radzi sobie z nagrywaniem dynamicznych scen, a poziom szczegółowości obrazu jest porównywalny z tym oferowanym przez drugą kamerę z Kraju Kwitnącej Wiśni. Jeśli zamierzamy kręcić film przy słabym oświetleniu, to musimy niestety liczyć się z wystąpieniem szumu w ciemniejszych miejscach kadru.
Sony X1000V
Sony od dawna tworzy kamery z optyką pozwalającą uzyskiwać znakomitej jakości rezultaty. Czy X1000V wpisuje się w tę tendencję?
SPECYFIKACJA
- MAKSYMALNA SZYBKOŚĆ KLATEK W FILMACH 4K: 30 kl./s
- MAKSYMALNA SZYBKOŚĆ KLATEK W FILMACH 1080P: 120 kl./s
- FORMAT NAGRYWANIA: MP4
- MAKSYMALNA ROZDZIELCZOŚĆ ZDJĘĆ: 8,8 Mpix
- BATERIA: 1 240 mAh
- ŁĄCZNOŚĆ: USB, HDMI, Wi-Fi, NFC, GPS
- INNE FUNKCJE: Highlight Movie Maker
- CENA Około 2 050 PLN
Z użyciem Sony X1000V nagramy porządnie prezentujący się materiał 4K, który wyświetlony na odpowiedniej klasy telewizorze będzie w stanie oczarować nas swą szczegółowością oraz nasyceniem barw. Kręcąc filmy z bardzo szybko dziejącą się akcją warto zapewnić tej kamerze bardzo dużą stabilność.
Test 01: Design
Bądźmy szczerzy – jeśli zasuwamy w dół zbocza na rowerze górskim, to koło nosa lata nam to jak wygląda przymocowana do kierownicy kamera. Z tego też powodu nie ma co za bardzo podniecać się kolorową obudową HX-A500, choć z drugiej strony dwuczęściowa konstrukcja tego modelu znacząco wpływa na jego funkcjonalność i przekłada się na możliwość łatwiejszego filmowania z nieco mniej konwencjonalnych ujęć. Nie mamy jednak przy tym wątpliwości, że spora część reżyserów-wyczynowców wolałaby jednak sprzęt, którego obsługa nie byłaby dodatkowo komplikowana poprzez taką właśnie budowę. Panasonic wyposażył też swoją kamerę w niewielki 1,5-calowy wyświetlacz, który nawet pomimo słabej rozdzielczości całkiem nieźle spełnia swoją podstawową rolę.
HERO4 BLACK TO NIE DZIEŁO SZTUKI, ALE JEST ZA TO PRZYNAJMNIEJ TWARDA JAK SKAŁA.
Hero4 Black trudno określić mianem dzieła sztuki, ale za to przynajmniej jest twarda jak skała, co w przypadku kręcenia filmów w naprawdę ekstremalnych warunkach ma przecież pierwszorzędne znaczenie. Niezwykle łatwo można przymocować ją do kasku czy deski, zaś sama obsługa nie powinna przysparzać nikomu problemów dzięki duetowi wyświetlaczy – jeden prezentuje aktualnie nagrywany obraz, drugi pozwala na szybki dostęp do ustawień.
W kontekście designerskiej finezji X1000V plasuje się gdzieś pomiędzy obydwoma opisanymi wcześniej produktami. Wygląda co prawda jak któryś z budżetowych modeli kamer akcji sprzed dobrych kilku lat, ale jednocześnie sprawia wrażenie dość wytrzymałego urządzenia, które można bez większych trudności przymocować do kasku lub np. jadącego samochodu/motocykla. Największą zaletą sprzętu Sony w zestawieniu z konkurencją są jego kompaktowe gabaryty oraz przemyślane umieszczenie przycisku odpowiedzialnego za rozpoczynanie nagrywania. Zwłaszcza ostatni aspekt zasługuje na poklask, gdyż dzięki takiej właśnie konstrukcji kamerę Sony można bardzo łatwo obsługiwać jedną ręką.
Rundę wygrywa…
Sony X1000V
X1000V jest smukła, lekka i bardzo dobrze leży w dłoni. Posiada też niezłe opcje mocowań oraz duży i wyjątkowo poręczny przycisk nagrywania.
Test 02: Obraz
Choć wszystkie z przedstawionych w tym zestawieniu urządzeń potrafią rejestrować materiał wideo w rozdzielczości Ultra HD, to trzeba mieć jednak na uwadze, że poszczególne modele kamer nagrywają filmy różniące się swoją płynnością wyrażoną w liczbie klatek na sekundę. Hero4 Black oraz X1000V oferują wideo 4K w 30 kl./s, kamera Panasonica radzi sobie nieco gorzej, utrwalając materiał w 25 kl./s.
Przewaga dwóch pierwszych modeli widoczna jest również w jeszcze jednej kwestii, powiązanej pośrednio z aspektem płynności obrazu – chodzi tu mianowicie o format, w jakim nagrywany jest materiał wideo. Urządzenia marki GoPro i Sony mogą przełączać się między standardem PAL i NTSC, z których drugi pozwala na rejestrowanie filmów 4K w 30 kl./s. Kamera Panasonica dostępna jest wyłącznie z opcją rejestrowania nagrań w PAL-u, ograniczającym z „urzędu” płynność filmów do 25 kl./s.
DODATKOWE 5 KLATEK WBREW POZOROM ROBI NAPRAWDĘ SPORĄ RÓŻNICĘ.
Dodatkowe 5 klatek na papierze nie robi może jakiegoś wrażenia, lecz jeśli porównamy na komputerze filmy nagrane za pomocą HX-A500 i Hero4/X1000V, to od razu spostrzeżemy różnicę. Rezultaty pracy dwóch ostatnich kamer cechują się po prostu zauważalnie większą płynnością, która ma znaczenie zwłaszcza przy kręceniu scen z szybko poruszającymi się obiektami. W przypadku Hero4 Black jest to widoczne najbardziej – jadące samochody, biegnący ludzie, czy nawet ruszające się gałęzie drzew wyglądają tu o wiele bardziej przekonująco niż u konkurencji. Największą różnicę można zauważyć oczywiście podczas oglądania filmu kręconego np. podczas szybkiej jazdy na motorze czy skoku spadochronowego. HX-A500 oprócz mniejszej płynności nagrywanego materiału cierpi również z powodu słabej jakości obrazu kręconego w kiepskich warunkach oświetleniowych. Na plus sprzętu marki Panasonic zaliczyć trzeba z kolei bardzo dobre odwzorowanie kolorów oraz przyzwoity szerokokątny obiektyw.
Rundę wygrywa…
GoPro Hero4 Black
Płynność ujęć dynamicz-nych oraz wysoka liczba uchwyconych szczegółów dają kamerze GoPro palmę pierwszeństwa.
Test 03: Funkcje
Jeśli w dalszym ciągu nie jesteś w stanie wybrać dla siebie optymalnego modelu kamery, to warto zapoznać się z pozostałymi funkcjami oferowanymi przez każde z opisywanych urządzeń. W temacie jakości nagrywanego dźwięku, największe uznanie należy się zdecydowanie Hero4 Black – audio pozbawione jest tutaj znaczących szumów, a w razie chęci uzyskania jeszcze lepszych rezultatów do kamery można podłączyć zewnętrzny mikrofon.
Produkt firmy GoPro posiada też przydatną funkcję rejestrowania filmów poklatkowych, pozwalających np. na niezwykle efektowne uwiecznienie tricku wykonanego podczas jazdy na desce. Dużą zaletą tej kamery jest również oprogramowanie Protune, zapewniające możliwość łatwej edycji nagrań wideo i okraszanie ich różnymi ciekawymi efektami.
Z OPROGRAMOWANIEM GOPRO W ŁATWY SPOSÓB UATRAKCYJ-NISZ WYGLĄD FILMÓW.
W kamerze Panasonica pochwalić trzeba koniecznie bardzo efektywny system stabilizacji obrazu, który celująco zdaje egzamin podczas nagrywania filmów np. podczas szybkiego zjazdu rowerem po nierównym terenie.
Dedykowana urządzeniu aplikacja także ma sporo zalet, choć pod względem rozbudowania i ilości dostępnych opcji daleko jej do wspomnianego wcześniej programu Protune.
Sony ma już spore doświadczenie w produkcji kamer oraz programów służących do edycji/montażu plików. W przypadku modelu X1000V przekuło się ono na implementację funkcji Highlight Movie Maker, która wychwytuje najlepsze momenty z nagranych filmów i łączy je w jedną kompozycję posiadającą wybraną przez użytkownika ścieżkę dźwiękową. Produkt Sony posiada także wbudowany stereofoniczny mikrofon z funkcją redukcji szumów powietrza, sprawdzający się zwłaszcza podczas szybkiej jazdy na rowerze/motorze lub skoków z dużej wysokości. Ciekawie wypada również opcja jednoczesnej kontroli pięciu takich kamer za pomocą pojedynczego urządzenia mobilnego, ale dla przeciętnego użytkow-nika posiadającego pojedyncze urządzenie pozostaje ona w zasadzie bezużyteczna.
Rundę wygrywa…
GoPro Hero4 Black
Ulepszony dźwięk, nagry-wanie filmów poklatkowych i świetne oprogramowanie – w kwestii funkcjonalności Hero4 nie ma sobie równych.
Werdykt
#1 GoPro Hero4 Black 5/5
LUBIMY Niewielkie wymiary, niską wagę i dopracowane oprogramowanie edycyjne. Bardzo wysoką odporność na działanie czynników zewnętrznych oraz znakomitą jakość filmów 4K.
ALE „Pudełkowy” kształt obudowy kamery sprawia, że osoby mające ją na przykład na kasku mogą wyglądać dość zabawnie. Wbudowany port HDMI obsługuje przesył sygnału wideo wyłącznie w rozdzielczości Full HD.
ZDANIEM T3 Wielozadaniowy sprzęt dla wymagających reżyserów kina akcji, oferujący wysoką funkcjonalność
i świetną jakość wideo w rozdzielczości 4K.
#2 Sony X1000V 4/5
LUBIMY Bardzo smukły design, rewelacyjne odwzorowanie kolorów i duży przycisk nagrywania.
ALE Przy bardziej dynamicznych scenach może pojawić się rozmycie.
ZDANIEM T3 Kompaktowa kamera, którą zamocujesz dosłownie wszędzie.
#3 Panasonic HX-A500 3/5
LUBIMY Łatwość obsługi menu i pomysłową konstrukcję.
ALE Jakość nagrań w 4K nie jest tak dobra jak u konkurencji.
ZDANIEM T3 Różnica w cenie przekuwa się niestety na ogólną jakość tego produktu.