Booorn to be wiiild! Zaśpiewane w momencie, gdy wiatr mierzwi włosy podczas szybkiej jazdy kabrioletem, niejednemu pozwala poczuć się jak król życia.
Chyba każdy miłośnik motoryzacji myślał sobie kiedyś, jak fajnie byłoby mieć w garażu samochód ze składanym dachem. Możliwość jazdy pod gołym niebem oraz niepowtarzalne uczucie towarzyszące chwili, kiedy to twarz smagana jest ciepłymi powiewami powietrza, dla wielu osób warte są wszelkich wyrzeczeń.
W tym numerze postanowiliśmy wziąć na tapetę trzy najciekawsze naszym zdaniem modele kabrioletów klasy premium, aby przekonać się, który z nich jest w stanie najefektywniej przyciągnąć do siebie uwagę potencjalnego nabywcy. Na wstępie warto zaznaczyć, że osoba chcąca nabyć tego typu auto musi wziąć pod uwagę to, że po dokonanej transakcji konto bankowe może uszczuplić się o całkiem sporą sumkę. Każdy z opisywanych w niniejszym zestawieniu modeli posiada swój wyjątkowy charakter i mowa tutaj zarówno o stylistyce, jak i rodzaju skrywanego pod maską silnika. Mamy tu więc Mercedesa AMG SLC 43 z podwójnie turbodoładowanym silnikiem V6, Porsche 718 Boxster S z 4-cylinfdorwą jednostką napędową o porażającej mocy 350 KM oraz Audi TT 2.0 TFSI Quattro, którego mocny 2-litrowy silnik współpracuje z napędem na obie osie.
Zapnij więc pasy, wyciągnij się wygodnie na fotelu i przekonaj się, który z tych trzech kabrioletów zdobył w naszych oczach największe uznanie…
Testujemy…
MERCEDES-AMG SLC 43
Stylowa i zwinna bestyjka z dachem typu hardtop oraz podwójnie turbodoładowanym silnikiem V6 niewątpliwie posiada wiele atutów.
SPECYFIKACJA
- SILNIK: V6, 397 KM, 2 996 cm3, 520 Nm
- SKRZYNIA BIEGÓW: 9-biegowa automatyczna
- PRZYSPIESZENIE: 0-100 km/h w 4,7 sekundy
- PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA: 250 km/h
- ŚREDNIE ZUŻYCIE PALIWA: 7,8 l/100 km
- CENA: 240 000 PLN
NA PIERWSZY RZUT OKA: Kierowca Mercedesa otrzymuje do dyspozycji cztery tryby jazdy (Comfort, Eco, Sport i Sport+), różniące się specyfiką pracy skrzyni biegów, zawieszenia i układu kierowniczego.
AUDI TT 2.0 TFSI QUATTRO S LINE
Czy ikoniczny design, napęd na dwie osie, dopieszczony wystrój wnętrza oraz szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych dadzą „tetetce” zwycięski laur?
SPECYFIKACJA
- SILNIK: 4-cylindrowy, 230 KM, 1 984 cm3, 370 Nm
- SKRZYNIA BIEGÓW: 6-biegowa dwusprzęgłowa automatyczna
- PRZYSPIESZENIE: 0-100 km/h w 6,1 sekundy
- PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA: 250 km/h
- ŚREDNIE ZUŻYCIE PALIWA: 6,7 l/100 km
- CENA: 190 000 PLN
NA PIERWSZY RZUT OKA: Dwusprzęgłowa skrzynia biegów jest kolejną zaletą Audi TT. Przełożenia mogą być zmieniane automatycznie lub z użyciem manetek na kierownicy.
PORSCHE 718 BOXSTER S
Auta marki Porsche nigdy nie należały do najtańszych. Zobaczmy więc, czym za swój zakup jest w stanie odwdzięczyć się nam najnowszy roadster ze Stuttgartu.
SPECYFIKACJA
- SILNIK: 4-cylindrowy, 350 KM, 2 497 cm3, 420 Nm
- SKRZYNIA BIEGÓW: 6-biegowa manualna
- PRZYSPIESZENIE: 0-100 km/h w 4,6 sekundy
- PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA: 285 km/h
- ŚREDNIE ZUŻYCIE PALIWA: 8,1 l/100 km
- CENA: 325 300 PLN
NA PIERWSZY RZUT OKA: Kabriolet Porsche może zostać wyposażony w opcjonalny system zawieszenia adaptacyjnego. Jego cena (ok. 5 500 PLN) nie jest zbyt wysoka w stosunku do innych dodatków.
Test 01: Design
Jeśli brać pod uwagę ogólną jakość wzornictwa wnętrza, to największym zawodem okazał się dla nas Mercedes. W żadnym wypadku nie brakuje mu elegancji, jednak stylistyka jego deski rozdzielczej jest dla nas najmniej atrakcyjna. 7-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego nie ma tu nawet funkcji obsługi dotykiem – kierowca musi korzystać ze specjalnego obrotowego kontrolera, który po prostu nie zdaje egzaminu w sytuacji, gdy trzeba z jego użyciem wprowadzić hasło do Wi-Fi lub kod i dane adresowe. SLC 43 opcjonalnie może zostać wyposażony w dostęp do internetu, jednak obsługa przeglądarki z wykorzystaniem owego pokrętła jest po prostu drogą przez mękę. System infotainment w Mercedesie jest kompatybilny z Apple CarPlay, co dla posiadaczy iUrządzeń może okazać się istotną informacją.
Audi TT posiada najbardziej stonowany, a przez to przyjemny dla oka wygląd nadwozia. Wnętrze stanowi z kolei dowód na finezję niemieckich projektantów – deska rozdzielcza przypomina swym kształtem skrzydło samolotu, wyloty klimatyzacji podobne są do końcówek tylnych osłon lotniczych silników odrzutowych, a dzięki hojnemu wykorzystaniu alcantary, perforowanej skóry oraz szczotkowanego metalu, ciężko się oprzeć wrażeniu, że siedzi się za sterami jakiegoś bajecznie luksusowego samolotu. Wisienką na torcie jest natomiast w pełni konfigurowalny wirtualny kokpit prezentowany na 12,3-calowym wyświetlaczu TFT. System multimedialny podobnie jak w Mercedesie obsługiwany jest niestety za pomocą pokrętła, ale na szczęście mamy tu również do dyspozycji dwa przyciski, do których przypisane są niektóre z funkcji.
WNĘTRZE AUDI TT STANOWI DOWÓD NA FINEZJĘ NIEMIECKICH PROJEKTANTÓW.
Pod względem wzornictwa nadwozia, 718 nie różni się aż tak bardzo od poprzedniej generacji roadsterów marki Porsche. Zmiany najłatwiej zauważyć w środku, gdzie miejsce charakterystycznej, nieco wysublimowanej konsoli systemu multimedialnego, zajął bardziej uniwersalny 7-calowy wyświetlacz dotykowy. Interfejs oprogramowania przemyślano tu dobrze, dzięki czemu wprowadzanie skomplikowanych danych jest wygodniejsze w porównaniu z konkurencją.
Rundę wygrywa…
AUDI TT 2.0 TFSI QUATTRO S LINE
Wnętrze prezentuje się świetnie, a wirtualny kokpit stanowi klasę samą dla siebie.
Test 02: Jazda
Opisując możliwości Mercedesa wystarczyłoby w zasadzie wspomnieć o fakcie, że pod jego maską znajduje się 3-litrowy podwójnie turbodoładowany silnik V6. Moc blisko 400 KM w połączeniu z wydawanymi przez niego odgłosami dają powody do nielichej radości, czego nie można już powiedzieć o jakości właściwości jezdnych. SLC 43 jest o ponad 200 kg cięższy od konkurentów i to po prostu czuć. Sytuację ratuje po części bardzo przyzwoicie pracujący układ kierowniczy, jednakże w kontekście zwinności oraz łatwości pokonywania zakrętów, Mercedes nie jest w stanie zagrozić kabrioletom marki Audi lub Porsche.
„Tetetka” pomimo posiadania silnika o najmniejszej mocy w całym zestawieniu, pozwala cieszyć się dynamiczną jazdą, nawet jeśli weźmie się pod uwagę przyspieszenie do prędkości 100 km/h wynoszące tu „aż” 6,1 sekundy. Sportowe, dość twarde zawieszenie oraz świetne hamulce wręcz zachęcają do agresywnej jazdy, zwłaszcza jeśli dodamy do tego zabójczo precyzyjną dwusprzęgłową skrzynię biegów oraz to, że Audi TT jako jedyne z opisywanych aut może pochwalić się napędem na obie osie. Nie będzie więc zaskoczeniem stwierdzenie, że kabriolet z czterema kółkami na masce prowadzi się wyjątkowo przyjemnie. Gdyby jednak ktoś odczuwał niedosyt z powodu mocy silnika, zawsze może rzucić okiem w kierunku nieco droższego modelu TTS, który został wyposażony w znacznie potężniejszą jednostkę napędową.
SLC 43 JEST O PONAD 200 KG CIĘŻSZY OD KONKURENTÓW I TO PO PROSTU CZUĆ.
Porsche Boxster S został wyposażony w umieszczony pośrodku silnik o mocy aż 350 KM, zapewniający temu autu najlepsze w teście osiągi. Ogromnym plusem kabrioletu ze Stuttgartu jest również jego świetna 6-biegowa przekładnia manualna pracująca z dokładnością jakiej nie powstydziłby się żaden szwajcarski zegarek. Oceniając ten model można mieć zastrzeżenia do dwóch kwestii – pierwszą jest wysokie zużycie paliwa (11 l/100 km nie jest tu niczym specjalnym), drugą stanowi natomiast bardzo sztywne zawieszenie, które ma spore problemy z dostatecznym tłumieniem występujących na drodze nierówności.
Rundę wygrywa…
AUDI TT 2.0 TFSI QUATTRO S LINE
Napęd 4×4, dobre zawieszenie oraz dwusprzęgłowa skrzynia pozwalają zapomnieć o „małej” mocy silnika.
Test 03: Składany dach
Sposób działania dachu w opinii niektórych wielbicieli kabrioletów ma większe znaczenie niż specyfikacja techniczna samego samochodu. W tym aspekcie Mercedes wyróżnia się na tle konkurencji z kilku powodów. Najważniejszym z nich jest fakt, że jako jedyny w teście posiada składanego hardtopa, co w oczywisty sposób przekłada się na znacznie bardziej ograniczoną pojemność bagażnika niż u rywali. Trzeba też dodać, że proces rozkładania/chowania dachu może być rozpoczęty wyłącznie podczas postoju. Dach Mercedesa ma również inną niezbyt chlubną właściwość – jego złożenie zajmuje ok. 22 sekund, co plasuje go na najniższym stopniu testowego podium.
Zarówno Audi jak i Porsche zostały wyposażone w dach wykonany z materiału. W przypadku kabrioletu pierwszej z niemieckich marek imponujące jest to, że jego dach potrafi się złożyć w czasie nie przekraczającym 9 sekund. Co więcej, po złożeniu zajmuje on niewielką ilość przestrzeni w bagażniku, dzięki czemu posiadacz „tetetki” ma do dyspozycji aż 280 litrów przestrzeni załadunkowej. Taka pojemność spokojnie wystarczy, by spakować wszystkie potrzebne manatki na weekendowy wypad za miasto.
NIEWĄTPLIWĄ ZALETĄ DACHU BOXSTERA S JEST BARDZO CICHA PRACA JEGO MECHANIZMU.
Złożenie i rozłożenie dachu w kabriolecie Porsche trwa ok. 12 sekund, a czynności te mogą być wykonane bez przeszkód w momencie jazdy z prędkością nie przekraczającą 65 km/h. Niewątpliwą zaletą dachu Boxstera S jest bardzo cicha praca jego mechanizmu oraz niewielka ilość miejsca, jaki zajmuje on po złożeniu. Jadąc z gołym niebem nad głową mamy do dyspozycji dwie przestrzenie załadunkowe – tylna oferuje pojemność 125 litrów, przednia pozwala zaś na przechowanie bagażu o łącznej pojemności 150 litrów.
Rundę wygrywa…
PORSCHE 718 BOXSTER S
Dach Boxstera otwiera się niezwykle szybko i można go kontrolować zdalnie za pomocą pilota.
Werdykt
#1 Audi TT 2.0 TFSI Quattro S Line 4,5/5
LUBIMY W naszym subiektywnym odczuciu TT wygląda najładniej spośród opisywanych samochodów. Posiada nowocześnie zaprojektowane wnętrze, najszybciej składający się dach, a dzięki napędowi na cztery koła i dobremu układowi kierowniczemu prowadzi się wprost znakomicie.
ALE W porównaniu do konkurencji posiada silnik o najmniejszej mocy.
ZDANIEM T3 Najfajniejszy kabriolet premium, jaki można kupić w cenie do 200 000 PLN.
#2 Porsche 718 Boxster S 3,5/5
LUBIMY Rewelacyjne osiągi, nowoczesny system multimedialny, świetne prowadzenie.
ALE Jest drogi, a jego silnik ma bardzo duży apetyt na paliwo.
ZDANIEM T3 Solidna i stylowa fura, skierowana jednak raczej wyłącznie do fanów marki.
#3 Mercedes-AMG SLC 43 2,5/5
LUBIMY Potężny silnik V6, technologia Magic Sky Control.
ALE Ciężki i powolnie działający dach, przestarzały design wnętrza.
ZDANIEM T3 Jest szybki I komfortowy, ale daleko mu do klasy testowych konkurentów.