MASERATI GRECALE FOLGORE
Folgore oznacza po włosku błyskawica i taką nazwę Maserati nadaje swoim nowym, w pełni elektrycznym samochodom. Pierwszym Folgore był zasilany akumulatorowo GranTurismo, a drugim jest ten, SUV Grecale Folgore, który ma pojawić się na rynku w 2024 roku. Folgore uzupełnia gamę Grecale, która obejmuje również standardowe warianty Modena i GT oraz napompowane Trofeo, napędzane turbodoładowanym silnikiem V6 z supersamochodu Maserati MC20. Grecale Folgore, który prawdopodobnie będzie konkurował z nadchodzącym Porsche Macan EV, wykorzystuje dwa silniki, zapewniające napęd na wszystkie koła i moc 550 koni mechanicznych. Maserati twierdzi, że na akumulatorze o pojemności 105 kWh przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy i ma zasięg do 530 km.
MINI COOPER
W przygotowaniu jest zupełnie nowy hatchback Mini ze specjalnie dostosowaną platformą elektryczną (chociaż dostępna będzie także wersja benzynowa), zasięgiem około 300 km i nowym, odważnym wnętrzem z pierwszym na świecie okrągłym wyświetlaczem montowanym w samochodzie produkcyjnym. Ciekawi mnie, jak aplikacje będą działały na okrągłym ekranie, tak jak systemy Apple i Google. Z pewnością jednak jest to wspaniały ukłon w stronę centralnego, okrągłego prędkościomierza z oryginału z 1959 roku. Podstawowy samochód o wartości 153 300 PLN ma akumulator o pojemności 40,7 kWh, deklarowany zasięg 305 km (znacznie więcej niż jego poprzednik) i moc wyjściową 184 KM. Ceny wzrastają następnie do około 170 000 PLN za większy akumulator o pojemności 54,2 kWh, zasięgu około 400 km, mocy 218 KM i czasie przyspieszania od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy. Do samochodu dołącza również nowy i także elektryczny SUV Mini Countryman.
RANGE ROVER EV
Na razie (ten artykuł powstaje w połowie grudnia 2023 roku) niewiele o nim wiemy, ale pierwszego w pełni elektrycznego Range Rovera powszechnie oczekuje się przed końcem 2024 roku. Kiedy rok temu pojawił się samochód obecnej generacji (prezentowany na zdjęciu powyżej), mówiono, że platforma hybrydowa jest gotowa pracować także jako samochód w pełni elektryczny. Jeśli elektryczny Range Rover pojawi się przed końcem 2024 roku, może wyprzedzić zasilane akumulatorowo wersje swoich rywali, takie jak chociażby Bentley Bentayga, Aston Martin DBX i Porsche Cayenne. Zobaczymy, o ile bardziej luksusowy może być płynny i cichy elektryczny układ napędowy, który zapewni bezemisyjną jazdę w terenie.
POLESTAR 3
SUV Polestar 3, którego premiera ma mieć miejsce w drugim kwartale 2024 roku za ok. 400 000 PLN, jest największym jak dotąd samochodem firmy i będzie miał wspólną platformę z Volvo EX90, którego premiera również nastąpi w 2024 roku. Szwedzki styl nadwozia startupu nawiązujący do Polestara 2 pozostanie na miejscu, ale wraz z „trójką” firma idzie w szranki z Jaguarem I-Pace i BMW iX. Pierwszą wersją Polestara 3, która trafi do sprzedaży, będzie dwusilnikowy okręt flagowy w specyfikacji Long Range, oferujący moc 483 KM, moment obrotowy ponad 600 Nm i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5 sekund. Zasięg z akumulatora o pojemności 111 kWh wynosi aż deklarowanych 610 km. W kokpicie znajduje się 14,5-calowy ekran dotykowy infotainment z systemem Google Android Automotive.