Każdy właściciel strony internetowej powinien wiedzieć kto tak naprawdę ją odwiedza. Prosta informacja o liczbie unikalnych wizyt i generowanych odsłon to zdecydowanie zbyt mało. Skąd trafiają internauci? Jakie podstrony najczęściej odwiedzają? Ile średnio spędzają czasu w serwisie? Odpowiedzi na takie i wiele innych pytań mogą okazać się bardzo przydatne. Można je uzyskać dzięki Google Analytics – bezpłatnej internetowej usłudze do analizy statystyk serwisów WWW. Poznajmy bliżej to doskonałe narzędzie firmy Google.
Firma Google udostępniła pierwszą wersję Analytics w listopadzie 2005 roku. Początkowo rejestracja w serwisie była dostępna dla wszystkich chętnych, jednak zainteresowanie narzędziem przeszło chyba najśmielsze przypuszczenia jego autorów. Dlatego na jakiś czas wstrzymano możliwość zakładania nowych kont, a później były one przydzielane na zasadzie loterii. Od sierpnia 2006 r., gdy uporano się z problemem ograniczonej wydajności serwerów, przywrócono z powrotem rejestrację. Ponadto kilka miesięcy temu, w maju 2007 roku, ukazała się nowa wersja Google Analytics. Przede wszystkim zmieniono znacznie interfejs obsługi i przebudowano część raportów.
Analytics to bardzo rozbudowane narzędzie, którego możliwości są dużo większe niż innych, często komercyjnych i bardzo kosztownych rozwiązań. Możemy analizować odwiedziny czy też pojedyncze odsłony naszej strony, i to w dowolnie zadanym okresie czasu. Podawany jest czas wizyty, liczba odwiedzonych podstron, najczęściej odwiedzane miejsce, te, po których następuje opuszczenie serwisu itd. Narzędzie poinformuje nas także, jakie słowa kluczowe wpisują użytkownicy w wyszukiwarkach internetowych, gdy trafiają do nas.
Wszystkie te dane można ponadto w różnoraki sposób łączyć ze sobą. Zatem bez problemu dowiemy się jaki jest średni czas pobytu w serwisie osób, które wchodzą do niego z Google na hasło \”XYZ\”, czy też jakie podstrony wówczas przeglądają. Dodatkowo wszystkie generowane raporty możemy eks- portować do czterech różnych formatów (PDF, XML, CSV oraz TSV), a także automatycznie wysyłać – co zadany okres czasu – na podany adres e-mail.
Zaawansowani użytkownicy mogą posłużyć się Analytics nawet do analizy konwersji prowadzonego sklepu internetowego. Wstawiając na stronie odpowiednio spreparowany kod, mogą przekazywać Google informacje o dokonanym właśnie zakupie, jego wartości, zamówionych produktach itp. Następnie takie dane można w Analytics zestawić z kosztem przyciągnięcia użytkowników na stronę (np. poprzez reklamę w AdWords) i na tej podstawie przeanalizować opłacalność określonych działań marketingowych. Jednak bardziej zaawansowane interakcje nie będą omówione w tym artykule. Skupimy się na procesie rejestracji, konfiguracji oraz przedstawieniu podstawowych funkcji dostępnych w Analytics.
Rejestracja i instalacja
{tlo_1}
Krok 1: konto Google
Aby móc skorzystać z usługi Google Analytics, musimy mieć tzw. Konto Google. Jeżeli już je mamy, przechodzimy od razu do kroku 4, w przeciwnym razie wchodzimy na stronę http://www.google.pl/accounts i klikamy link Stwórz teraz konto.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 2: rejestracja konta
Wypełniamy starannie formularz rejestracyjny. Musimy podać swój działający adres e-mail oraz proponowane hasło, a następnie zaakceptować regulamin.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 3: potwierdzenie przez e-mail
Na podany adres e-mail dostajemy wiadomość od Google. Aby potwierdzić założenie konta, musimy kliknąć link, który znajdziemy w e-mailu.
{/tlo}{tlo_1}
Krok 4: logowanie do konta
Przechodzimy na stronę http://www.google.pl/analytics. Następnie logujemy się do Konta Google za pomocą danych w kroku 2.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 5: informacje o Analytics
Zanim klikniemy Zarejestruj się, możemy zapoznać się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania dotyczące tej usługi. Dowiemy się m.in., że jeżeli nie korzystamy z usługi AdWords, to limit odsłon strony to 5 milionów wyświetleń.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 6: dodanie serwisu WWW
Musimy podać adres serwisu, którego statystyki chcemy badać. Nazwijmy także odpowiednio swoje konto, aby nie było wątpliwości, do czego będzie służyło.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 7: podanie danych osobowych
Podajemy swoje imię, nazwisko oraz numer telefonu. Niezbędne jest także wskazanie nazwy kraju z którego pochodzimy.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 8: akceptacja regulaminu
Aby sfinalizować proces tworzenia nowego konta, konieczne jest jeszcze zaakceptowanie regulaminu. Warto dokładnie się z nim zapoznać, aby uniknąć w przyszłości przykrych niespodzianek.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 9: wstawienie kodu JavaScript
Kod JavaScript, który wyświetli się w formularzu, wklejamy na wszystkie strony serwisu, których statystyki chcemy śledzić. Wskazane jest, żeby umieścić go tuż przed znacznikiem zamykającym {html}{/html}.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 10: oczekiwanie na statystyki
Statystyki danego serwisu WWW powinny być dostępne w ciągu kilkudziesięciu godzin od momentu umieszczenia poprawnego kodu JavaScript na jego stronach.
{/tlo}
Pierwsze kroki
{tlo_1}
Krok 1: profile witryn internetowych
Po zalogowaniu się do Google Analytics jako pierwsza strona wyświetlana jest lista profili witryn internetowych. Na początku znajdziemy tylko jeden – z witryną, którą dodaliśmy w trakcie rejestracji w serwisie.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 2: tworzenie nowego profilu
Opcja Dodaj profil witryny umożliwia dodanie nowego profilu – przy czym każdy z serwisów może mieć ich przypisanych więcej niż jeden. Jest to po prostu swego rodzaju konto z naszymi indywidualnymi ustawieniami.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 3: menedżer dostępu
Analytics pozwala na dodawanie nowych użytkowników, którzy będą mieli dostęp do naszych statystyk. Dodatkowo możemy ograniczyć uprawnienia tylko do określonych profili, z zaznaczeniem czy dana osoba jest administratorem (możliwość edytowania ustawień), czy zwykłym użytkownikiem (wyłącznie przeglądanie raportów).
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 4: tworzenie nowego filtru
Filtry to mechanizm umożliwiający wykluczanie lub dodawanie nowych informacji do raportów.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 5: ustawienia profilu
Ustawienia każdego profilu możemy edytować. Dodatkowo na tej samej stronie znajdziemy opcję dodawania celów. Pozwala ona na takie skonfigurowanie Analytics, aby możliwa była analiza konwersji zdefiniowanych uprzednio akcji (np. rejestracja w serwisie).
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 6: wyświetlanie raportów
Po wybraniu opcji Wyświetl raporty przy konkretnym profilu zostaniemy przeniesieni do głównej części Analytics – pulpitu nawigacyjnego. Znajdziemy na nim zestawienie najważniejszych statystyk oraz listę zakładek prowadzących do bardziej szczegółowych analiz ruchu w naszym serwisie.
{/tlo}
Użytkownicy witryny
{tlo_1}
Krok 1: przegląd użytkowników
Zakładka Przegląd w sekcji Użytkownicy witryny zawiera zestawienie podstawowych informacji o osobach odwiedzających serwis internetowy. Zatem znajdziemy tam takie dane jak np.: ilość odwiedzin, bezwzględna liczba niepowtarzalnych użytkowników czy też średni czas spędzony na stronie.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 2: nakładka na mapę
Dzięki Analytics dowiemy się w jakich państwach czy też konkretnych miejscowościach mieszkają osoby odwiedzające naszą stronę. Bardzo przydatna rzecz szczególnie w sytuacji, gdy kierujemy ofertę tylko do określonego regionu lub miasta i chcemy upewnić się, czy rzeczywiście odwiedzają nas potencjalni klienci.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 3: nowi a powracający
Ważnym wskaźnikiem przy analizie statystyk serwisu WWW jest procentowy udział nowych użytkowników i tych powracających. Zbyt duża liczba tych pierwszych może wskazywać na zbyt wiele odwiedzin przez osoby niezainteresowane tematyką strony, z kolei nadmierny udział drugich – słabą dynamikę wzrostu popularności witryny.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 4: języki
Analytics informuje nas o tym, jakimi językami posługują się odwiedzający serwis. Może okaże się, że oprócz Polaków duży udział stanowią np. Niemcy i w związku z tym warto pomyśleć o udostępnieniu również takiej wersji językowej?
{/tlo}{tlo_1}
Krok 5: trendy użytkowników
Możemy dowiedzieć się, jakie skłonności mają nasi użytkownicy, w jakich dniach czy godzinach najczęściej nas odwiedzają, ile przeglądają podstron czy też jak kształtuje się średni czas spędzony w serwisie.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 6: lojalność użytkownika
Ważnym elementem są statystyki mówiące o lojalność użytkownika. Ile osób odwiedziło nas więcej niż jeden raz? Czy wizyta w naszym serwisie najczęściej kończy się pod obejrzeniu 1, 2, a może 5 podstron?
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 7: funkcje przeglądarek
Wiedza o tym jakich przeglądarek używają internauci, jakich systemów operacyjnych lub rozdzielczości ekranu może okazać się nieoceniona. Szczególnie dla osób zajmujących się projektowaniem danej strony WWW, aby zadbać o to, by poprawnie wyświetlała się we wszystkich używanych konfiguracjach.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 8: właściwości sieci
Ciekawe informacje dostarcza zakładka Właściwości sieci. Dowiemy się z niej np. o tym z usług jakich dostawców internetowych korzystają użytkownicy serwisu.
{/tlo}
Źródła odwiedzin
{tlo_1}
Krok 1: przegląd źródeł odwiedzin
Zakładka Przegląd w sekcji Źródła odwiedzin zestawia w jednym miejscu podstawowe informacje o tym, skąd internauci trafiają do serwisu. Dowiemy się, ile osób znajduje nas przez wyszukiwarki, inne strony WWW, a ile wpisuje adres bezpośrednio w przeglądarce. Poznamy także najpopularniejsze słowa kluczowe przyciągające ruch do naszej witryny.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 2: odwiedziny bezpośrednie
Zakładka ta przedstawia statystyki dotyczące bezpośrednich wejść na naszą stronę (nie przez wyszukiwarki ani inne witryny). Duża liczba odwiedzin bezpośrednich może świadczyć np. o tym, że adres naszego serwisu zapamiętuje wiele osób, albo mieć związek ze skuteczną reklamą w mediach tradycyjnych.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 3: witryny odsyłające
Analytics informuje, z jakich stron internetowych trafiają do nas internauci. Doskonały sposób na sprawdzenie m.in. tego, czy wykupiony na danej stronie link reklamowy przyciąga tylu użytkowników, ilu oczekiwaliśmy.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 4: wyszukiwarki
Rzeczą o której powinien wiedzieć każdy właściciel strony internetowej jest wielkość ruchu na stronie uzyskana dzięki wyszukiwarkom internetowym. Google Analytics podaje szczegółowe informacje na ten temat. Standardowo nie rozpoznaje jednak polskich wyszukiwarek, ale łatwo można to zmienić.
{/tlo}
Polskie wyszukiwarki w Google Analytics
Standardowo Google Analytics nie rozpoznaje polskich wyszukiwarek – np. Onet.pl i Wp.pl. Nie jest zatem możliwa analiza słów kluczowych, które wpisują w nich użytkownicy. Jednak wystarczy zmodyfikować kod, który wstawiamy na stronę, aby usunąć tę niedogodność.
Mianowicie standardowy kod JavaScript postaci:
zamieniamy na:
Oczywiście nie jesteśmy ograniczeni do Onet.pl i Wp.pl. W analogiczny sposób możemy dodać wyszukiwarki z innych serwisów.
{tlo_1}
Krok 5: wszystkie źródła
W tej zakładce znajdziemy zestawienie wszystkich źródeł odwiedzin, czyli to, co było omówione w krokach 2, 3 i 4, z możliwością bezpośredniego porównania ze sobą.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 6: słowa kluczowe
Zakładka poświęcona słowom kluczowym wpisywanym w wyszukiwarkach, które powodują przejście danego użytkownika do naszego serwisu. Dobre narzędzie do analizowania efektywności naszych działań związanych z pozycjonowaniem stron.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 7: kampanie AdWords
Jeżeli mamy aktywne konto w AdWords, to dzięki Analytics możemy śledzić efektywność prowadzonych tam kampanii. Dowiemy się ile wejść i z jakich słów kluczowych zyskaliśmy dzięki takiej reklamie kontekstowej, jak również, co użytkownicy zdobyci w taki sposób robili na naszych stronach.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 8: kampanie
Za pomocą Analytics możemy śledzić nie tylko wejścia z AdWords. Istnieje możliwość podpięcia dowolnej innej kampanii reklamowej i późniejszej analizy jej efektów.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 9: wersje reklamy
Zakładka ta, podobnie jak kampanie AdWords, pomaga w analizie efektywności kampanii Ad-Words. Jednak informuje nie o skuteczności wpisywanych słów kluczowych, a wykupionych tekstów reklamowych. Możemy zatem w łatwy sposób sprawdzić, które są zupełnie nietrafione, a które przyciągają użytkowników na stronę.
{/tlo}
Treść
{tlo_1}
Krok 1: przegląd treści
Poprzez zakładkę Przegląd w sekcji Treść uzyskamy zbiorcze informacje na temat najpopularniejszych podstron naszego serwisu internetowego. Znajdziemy tam także linki do innych miejsc w Google Analytics, które są przydatne przy analizie treści publikowanych na stronach WWW.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 2: najlepsza treść
Zestawienie najczęściej odwiedzanych podstron w danym serwisie internetowym. Przy każdej z nich znajdziemy informacje m.in. o ilości odsłon, spędzanym na niej czasie, współczynniku odrzuceń czy też procentowym udziale porzuceń.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 3: według tytułów
Każda podstrona w serwisie powinna mieć znacznik{html}
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 4: strony docelowe
Dzięki tej zakładce dowiemy się jakie podstrony w serwisie najczęściej odwiedzane są jako pierwsze. Być może okaże się, że na pierwszym miejscu nie znajdziemy strony głównej. A bardzo często autorzy witryn zakładają, że to właśnie od niej swoją wędrówkę rozpoczyna zdecydowana większość internautów.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 5: strony porzucenia
Analytics informuje nas o podstronach, które były ostatnimi z odwiedzanych podczas wizyty w serwisie. Być może nawigacja na nich jest kłopotliwa i użytkownicy opuszczają witrynę? A może zawierają nieciekawą treść?
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 6: nakładka witryny
Jedna z ciekawszych podstron w Analytics. Pokazuje naszą stronę internetową z naniesioną mapą kliknieć. Są to wyróżnione odnośniki z dodatkową informacją, ile razy zostały kliknięte przez użytkowników. Zatem w prosty sposób możemy zorientować się czy elementy, które w szczególny sposób chcemy promować, faktycznie są dobrze widoczne.
{/tlo}