Prezentujemy wam najciekawsze innowacje technologiczne na rynku samochodowym i zabieramy was w miejsce, gdzie nie potrzeba już dróg ani szlaków. Zabieramy was w podróż do nadchodzącej nowej epoki motoryzacji…
BMW i8
Aluminiowo-poliwęglanowa eko-BMW-ica mieści w sobie dwa elektryczne silniki o mocy 139 koni, które wspomaga 1,5-litrowe 3-cylindrowe turbo. Daje to wgniatające w fotel 5-sekundowe przyspieszenie do setki oraz ograniczoną do 250 km/h prędkość maksymalną.
500 000 PLN, www.bmw.pl, Premiera 2014
„Kitt z Knight Ridera staje się rzeczywistością. Rupert Stadler”, prezes Audi.
Silniki, akumulatory, automatyka, łączność, aplikacje: producenci samochodowi zrywają z dotychczasowymi standardami i chcą teraz oferować mądrzejsze, bardziej efektywne, cyfrowe pojazdy. Możesz już z powodzeniem zafundować sobie samo-prowadzący się samochód, który odróżnia pieszych od aut. Na rynku są już też samochody z dostępem do sieci, które współpracują z wieloma dostępnymi aplikacjami. Są nawet takie, nad którymi kontrolę można sprawować zdalnie.
Więc co teraz? Pomyśl chociażby o rozpaczliwym poszukiwaniu samochodu na parkingu – już niedługo ultradźwiękowe sensory znajdą go za ciebie.
Nadstawiliśmy uszu w stronę najlepszych światowych specjalistów, aby móc porównać rozwiązania dostępne dzisiaj, z tymi, które mają nadejść w niedalekiej przyszłości. Czas ruszyć w drogę…
„PRZYSZŁOŚĆ JEST BLIŻEJ, NIŻ SIĘ NAM WYDAJE. PIERWSZA NAPĘDZANA WODOREM TOYOTA UKAŻE SIĘ JUŻ ZA DWA LATA, A NIE ZAMIERZAMY POPRZESTAĆ NA JEDNEJ TECHNOLOGII. BENZYNA, ELEKTRYKA, HYBRYDY – TO WSZYSTKO JEST CZĘŚCIĄ NASZYCH PLANÓW.” Nik Pearson, Toyota
Dzisiaj
To wcale nie jest przyszłość – one już są. Mercedes, Toyota, Opel i inne marki już w tej chwili oferują bardzo zaawansowaną technologię park-assist, podczas gdy najnowsze systemy kontroli jazdy w Mercedesie klasy E pozwalają nie przejmować się już ani przyspieszaniem, ani nawet hamowaniem, na dodatek utrzymując pojazd w granicach pasów jazdy.
Jutro
Od BMW do Bentleya, wszyscy chcą stworzyć w pełni zautomatyzowany samochód. Nawet Google poczyniło w tym kierunku kroki, tworząc bezobsługowy pojazd, któremu udało się pokonać 400 tysięcy kilometrów bez żadnego wypadku. Badacze z Oxfordu pracują z kolei nad technologią dostępną w urządzeniu kosztującym 100 funtów. Tego typu pojazdy muszą zdawać sobie sprawę z tego, gdzie się znajdują i co mają robić na drodze, więc być może w przyszłości trzeba będzie przystosować do tej koncepcji również rozbudowę miast.
„JEŚLI NIE BĘDZIEMY ROBIĆ NIC W TYM KIERUNKU, ZNAJDZIEMY SIĘ W SYTUACJI BEZ WYJŚCIA – NIEKOŃCZĄCYCH SIĘ KORKACH, KTÓRE ZABIERAJĄ CENNY CZAS, ENERGIĘ, ZASOBY. TERAZ JEST MOMENT, BY SPOJRZEĆ NA POJAZDY JAK NA SMARTFONY, LAPTOPY I TABLETY, JAK NA WIELE WIĘKSZĄ, BOGATSZĄ SIEĆ.” Bill Ford Jr, CEO, Ford
Dzisiaj
Rozwój napędu elektrycznego hamuje niestety dość skutecznie brak możliwości pokonania na nim długiego dystansu, co prędko raczej się nie zmieni przy obecnie wykorzystywanych bateriach. Są co prawda takie projekty jak chociażby opisywany ostatnio na łamach Magazynu T3 Renault Zoe EV, ale nie poruszy on najpewniej znacznie samochodowego rynku do przodu. Wszystko wskazuje więc na to, że przyszłość paliwowa należy do napędów hybrydowych.
Jutro
Wielu naukowców wątpi w przetrwanie baterii jako napędu, ponieważ nie dają one szans na pokonanie dłuższego dystansu. Najbardziej prawdopodobną opcją na przyszłość jest napęd wodorowy, który gwarantuje możliwość odbycia większej podróży bez obaw o brak paliwa. Honda ma już w swojej ofercie model FCX Clarity, który jest w stanie pokonać ponad 380 km na pełnym zbiorniku. Póki co, samochód ten można jedynie wypożyczać, ale w planach jest już szersza produkcja przewidziana na rok 2018. Koncepcyjny model FCV-R ma ukazać się za dwa lata.
Honda NSX
Napędzany benzyną silnik V6 i dwa silniki elektryczne, do tego napęd na cztery koła – tak najkrócej można opisać Hondę NSX. Silnik benzynowy ma napędzać tylną oś auta, zaś dla przedniej funkcję tę spełniać mają napędy elektryczne.
ponad 750 000 PLN, www.honda.pl, PREMIERA 2015
Dzisiaj
Dbanie o bezpieczeństwo stało się już rzeczą oczywistą. Nawet mała Skoda Citigo posiada funkcję wspomagania hamowania, która wykrywa i pomaga uniknąć kolizji poniżej 30 km/h. Nowy Mercedes klasy E ostrzega kierowcę o zagrożeniach, które pojawiają się aż 500 metrów dalej. ENCAP podniosło już poprzeczkę i wymaga co najmniej jednego systemu wspomagającego kierowcę, aby samochód mógł w ogóle starać się o pięć gwiazdek w skali bezpieczeństwa. Od roku 2016 systemy mające za zadanie ochronę pieszych będą obowiązkowe.
Jutro
Ford i inni pracują już nad systemem komunikacyjnym działającym pomiędzy samochodami, za którego pomocą pojazdy same będą ostrzegać się o zagrożeniach na drodze. To kolejny ważny krok w drodze do automatyzacji. Intel pracuje aktualnie nad wyrafinowanym systemem reflektorów, które mają zdolność „patrzenia” przez deszcz, co znacznie poprawi jakość jeżdżenia podczas nocnej ulewy.
Nowy Mercedes klasy S nie będzie już patrzył tylko na wprost. Teraz będzie widział wszystko, co znajduje się dookoła niego. Profesor Doktor Thomas Weber. Badania i rozwój. Mercedes-Benz
Dzisiaj
Aplikacje samochodowe przeżywają właśnie swój rozkwit. Wiele systemów (nawet Mini Connected) synchronizuje się już ze smartfonami. Inne, takie jak Peugeot Apps czy InelliLink Opla, są w pełni aktywne, a Renault R-Link nawet bazuje na Androidzie. BMW posiada aplikacje, które pozwalają zdalnie otwierać samochód, natomiast AppLink (Ford) pokieruje cię do punktu wymiany kuponów promocyjnych.
Jutro
Ford przeprowadził niedawno zorganizowany z Google hackathon, który zaowocował pomysłami w zakresie układania list odtwarzania i nawigacji pomiędzy profilami znajomych na Facebooku. General Motors knuje aplikacje napędzane „silnikiem intencji”. Będą one wiedziały, że twój samochód potrzebuje tankowania jeszcze przed tobą i dadzą przy okazji znać o najtańszej stacji benzynowej w mieście.
„Najnowsza aplikacja audiobookowa wie, na której stronie wyłączyłeś swojego elektronicznego lektora, np. Kindle, i kontynuuje czytanie z tego samego miejsca w twoim BMW. Tak samo działa to później w drugą stronę, gdy wysiadasz z auta. Pełna synchronizacja.” Eric Sargent, manager ds. technologii, BMW
KIA PROVO
Ta miejska rakieta mieści w sobie silnik benzynowy o mocy 200 KM, 44-konny silnik elektryczny, skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem oraz wnętrze w ekranach LCD. To zdecydowanie stawia ją na czele wyścigu. Mini i Fiat muszą mieć się na baczności.
90 000 PLN, www.kia.com/pl, PREMIERA 2015
Dzisiaj
Światła typu LED na pewno wyróżniają się, gdy znajdą się w zasięgu twojego lusterka wstecznego, ale w rzeczywistości największy wpływ mają one dziś na wygląd pojazdów, który poprawia bezpieczeństwo pieszych. Chodzi o opływowy kształt. Najbardziej aerodynamicznym samochodem jest obecnie nowy Mercedes CLA, oczywiście – według samego Mercedesa.
Jutro
Lakier może stać się niepotrzebną przeszłością, kiedy twój samochód będzie już bardziej jeżdżącym smartfonem. Nadwozie koncepcyjnej Toyoty Fun-Vii jest jednym wielkim ekranem dotykowym, który pozwala na zmianę jego koloru, grafiki albo wiadomości, którą chcesz przekazać za jego pomocą. Może to przy okazji doprowadzić do radykalnych zmian w kształcie samych pojazdów, które staną się w przyszłości bardziej spersonalizowane.
„Stereolitografia oraz prototypowanie będzie wkrótce bardziej opłacalne przy produkcji samochodowej. Nastąpi rewolucja w kształcie nadwozia, a swoboda w jego formowaniu będzie niesamowita.” Gilles Vidal, specjalista ds. designu, Peugeot
Volkswagen XL1
Volkswagen opracował technologię, dzięki której jego samochód przejedzie odcinek 100 km na jednym litrze paliwa. Tak szalona oszczędność możliwa jest dzięki super-aerodynamicznej budowie, wadze nieprzekraczającej 800 kg oraz silnikowi spalinowo-elektrycznemu.
250 000 PLN, www.volkswagen.pl, PREMIERA 2013
Dzisiaj
Z uwagi na coraz uciążliwsze korki na drogach, a przy okazji coraz większą liczbę gadżetów dostępnych w samochodach, rozproszenie uwagi kierującego może stać się naprawdę poważnym problemem. Jednym ze sposobów, jakie proponuje Lexus, jest wyświetlanie przydatnych informacji na przedniej szybie pojazdu. Inne marki – takie jak Chevrolet, Honda czy Mercedes – łączą swoje siły z Siri (elektronicznym, reagującym na głos ludzki asystentem od Apple).
Jutro
Dążenie do obniżenia emisji spalin spowoduje wkrótce prawdziwą eksplozję inteligentnych funkcji mających na celu podniesienie oszczędności baterii. BMW pracuje nad płytą grzewczą działająca na podczerwieni, a Peugeot ma zamiar wprowadzić w pełni nadające się do recyklingu wnętrza. Dyrektor ds. designu firmy Ford – J Mays – twierdzi, że kontrola za pomocą głosu i gestów znacznie obniży ilość fizycznych przełączników, radykalnie zmieniając wnętrza samochodów. Naukowcy Forda również pokładają duże nadzieje w nano-materiałach, których zastosowanie zwiększy przestrzeń użytkową.
„Wiele osób dojeżdżających regularnie do pracy boryka się z codziennym dylematem, którą drogą najszybciej dojechać do celu. Nasza koncepcja wyeliminuje wszelkie niepewności, a kierowcy zawsze podejmą świadomą i dobrą decyzję.” Corinne Vigreux, dyrektor generalny, TomTom
Dzisiaj
Już nawet hatchbacki, takie jak chociażby niewielka Kia Picanto, wyposażane są w technologię Bluetooth, wejście USB oraz możliwość połączenia się z naszym iPhonem. Audi wdraża właśnie w życie samochody z łącznością Wi-Fi, a BMW posiada już modele pracujące z siecią 4G. Pomyśleć, że jeszcze kilkanaście lat temu każdy kierowca miał zawszew schowku kilka kaset z przebojami nagranymi z radia…
Jutro
Przyszłość łączności samochodowej jest bardzo szeroką drogą, po której już niedługo przyjdzie nam wszystkim się poruszać. Jak pokazał niedawno Ford w swoim koncepcyjnym modelu Evos, dzięki połączeniu sieciowemu i synchronizacji z naszym osobistym terminarzem, samochód będzie bardzo dokładnie wiedział gdzie i z kim jedziesz się spotkać, zanim jeszcze się to wydarzy. W grę wchodzi zatem planowanie podróży, bezobsługowe wyznaczanie trasy i inteligentny system powiadomień.
„Dla młodych ludzi, idea samochodu jako symbolu statusu jest ważna. Oczekują podłączenia do świata. Auto ma być niczym iPad na kółkach.” Rupert Stadler, prezes zarządu Audi
Dzisiaj
Czysta energia elektryczna, taka jak w Nissanie Leaf, jest pionierem, jeśli chodzi o emisję spalin, bo wynosi dokładnie… zero. Sprawy mają się dobrze również w wielkich salonach, takich jak choćby BMW. Dzięki technologii start-stop, przekładni high-tech i aerodynamicznemu designowi, BMW 520d Efficient Dynamics jest w stanie osiągnąć emisję CO2 poniżej 120 g/km.
Jutro
Unia Europejska domaga się spadku przeciętnego poziomu emisji spalin o 35% między rokiem 2015 a 2020. Jeśli ma się to stać realne, konwencjonalne silniki spalinowe oraz hybrydy trzeba poprawić. To jednak wiąże się z dostosowaniem i przebudową dróg. Elektryczny napęd nadal pozostanie z pewnością niszowy, ale rozwój samo-prowadzących się samochodów oraz aerodynamiki powinien pomóc w redukcji uwalniania CO2 do atmosfery.
„Europejscy politycy domagają się emisji CO2 poniżej 95 g/km. Cel ten nie może zostać zrealizowany bez wykorzystania alternatywnych technologii napędu.” Doktor Norbert Reithofer, prezes zarządu BMW
Dzisiaj
Range Rover Evoque jest opcjonalnie dostępny z technologią dźwięku Trifield od firmy Meridian, a nabywcy Volkswagena Touareg mogą zamówić do swojego modelu dwanaście głośników w zestawie Dynaudio dostosowanym do jazdy off-road. Jaguar oferuje dwukierunkowy ekran, na którym pasażer siedzący z przodu może oglądać film, a kierowca jednocześnie patrzeć na mapę.
Jutro
Marzenie z dzieciństwa w końcu się urzeczywistniło! Przygotujcie się na laserowe projektory w waszych samochodach. Ostatni koncepcyjny Mercedes GLA ma możliwość wyświetlania zarówno filmów, jak i nawigacji za pomocą świateł (tak, za pomocą świateł!). Wystarczy, że znajdziesz jakąś ładną, czystą ścianę w okolicy, staniesz przed nią swoim Mercedesem i gotowe. To jednak przyszłość – do wykorzystania tej technologii potrzeba jeszcze rozwoju sieci 4G.
„Spotify proponuje ci zawsze taką muzykę, jakiej potrzebujesz, w każdym możliwym momencie: na komputerze, tablecie, w telefonie… niedługo również w twoim Fordzie.” Pascal De Mul, zarządca Spotify w zakresie współpracy sprzętowej
Na koniec… Następne 25 lat motoryzacji wg Billa Forda Jr. właściciela koncernu Ford (i prawnuka Henry’ego Forda)
2013 – 2017
- Samochodowe aplikacje i systemy będą ostrzegać o korkach i wypadkach na drodze.
- Systemy współpracujące między pojazdami oraz inteligentna kontrola prędkości.
- Systemy wspomagające jazdę w korkach, na parkingach.
2017 – 2025
- Pół-autonomiczne prowadzenie pojazdów.
- Lepsza interakcja pomiędzy samochodami, czujniki pomagające unikać wypadków, automatyczny system rozpoznawania i zmiany pasów ruchu.
- Rezerwacja miejsc parkingowych na coraz mocniej zatłoczonych ulicach i parkingach.
- Samochody zintegrowane w inteligentnej sieci transportu.
- Większa liczba jedno-, dwu-, trzy-osobowych pojazdów.
2025 +
- Piesi, rowerzyści, samochody podłączone do jednej sieci, która obniży emisję spalin i poprawi bezpieczeństwo.
- Inteligentne, w pełni automatyczne pojazdy zdolne same się prowadzić.