Piętą achillesową aut korzystających wyłącznie z silników elektrycznych jest ograniczony zasięg, zmuszający kierowcę do nerwowego zerkania na poziom naładowania baterii. Rozwiązaniem tego problemu jest napęd hybrydowy, oferujący rozsądny kompromis między osiągami danego pojazdu a jego wpływem na środowisko.
Hybrydowe samochody elektryczne „na wtyczkę” to auta, które poza dieslem lub silnikiem benzynowym posiadają też baterię odpowiedzialną za dostarczanie energii silnikowi elektrycznemu pozwalającemu na jazdę bez spalania pojedynczej kropli paliwa.
Typowy zasięg takich aut podczas jazdy w trybie elektrycznym oscyluje w przedziale 25-50 km, czyli znacznie mniejszym niż ten, jakimi mogą pochwalić się samochody posiadające wyłącznie elektryczną jednostkę napędową. Dzieje się tak z prozaicznej przyczyny – baterie w hybrydach są po prostu mniejsze, gdyż poza nimi konstruktorzy muszą wsadzić jeszcze do auta normalny silnik, nie wspominając już o wielu innych komponentach. Taka konstrukcja nie wpływa oczywiście na atrakcyjność modeli posiadających hybrydowy napęd, co widać doskonale na przykładzie trzech fur, jakie postanowiliśmy wziąć pod naszą technologiczną lupę.
Volkswagen Golf GTE, Toyota Prius Plug-in Hybrid oraz Audi A3 e-tron to w chwili obecnej najlepsze hybrydowe samochody, jakie można nabyć w cenie nie przekraczającej 200 000 PLN. Każdy z tych modeli ma oczywiście swoje mocne strony i jest w stanie powalczyć o uwagę potencjalnego nabywcy, ale tytuł najlepszego może otrzymać wyłącznie jeden z nich…
Testujemy…
Volkswagen Golf GTE
Wygląda jak Golf GTI, oferuje podobną moc i posiada napęd, który do swego działania potrzebuje śmiesznie małą ilość paliwa.
SPECYFIKACJA
- SILNIK BENZYNOWY: 1,4-litrowy
- SILNIK ELEKTRYCZNY: Zmiennoprądowy synchroniczny
- BATERIA: 8,7 kWh litowo-jonowa
- MOC/MOMENT OBROTOWY: 150 KM/250 Nm z silnika benzynowego; 204 KM/330 Nm z obu silników łącznie
- OSIĄGI: przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s; 222 km/h prędkości maksymalnej
- EMISJA CO2: 39 g/km
- ZASIĘG PODCZAS JAZDY Z UŻYCIEM SILNIKA ELEKTRYCZNEGO: 50 km przy maksymalnej prędkości 130 km/h
- WYMIARY: 4270x1799x1457 mm
- WAGA: 1 599 kg
- NAJWAŻNIEJSZE CECHY: Dwustrefowa klimatyzacja, Przednie sportowe fotele z regulacją wysokości i ustawienia odcinka lędźwiowego, Automatyczne reflektory przednie, System multimedialny z 5,8-calowym wyświetlaczem dotykowym, Blueotooth, radiem DAB, odtwarzaczem CD, czytnikiem kart SD i odtwarzaczem plików MP3/WMA/AAC, Sportowe zawieszenie
- CENA: 180 000 PLN
Z zewnątrz Golf GTE bardzo mocno przypomina model GTI. Dynamiczne, nieco musku-
larne nadwozie nadaje mu wyjątkowo zadziornego charakteru.
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Kolejna generacja hybrydowej Toyoty stawia na wiele sprawdzonych rozwiązań. Czy wystarczą one do zwycięstwa z konkurentami?
SPECYFIKACJA
- SILNIK BENZYNOWY: 1,8-litrowy
- SILNIK ELEKTRYCZNY: Zmiennoprądowy synchroniczny
- BATERIA: 4,4 kWh litowo-jonowa
- MOC/MOMENT OBROTOWY: 98 KM/142 Nm z silnika benzynowego; 122 KM z obu silników łącznie
- OSIĄGI: przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s; 180 km/h prędkości maksymalnej
- EMISJA CO2: 49 g/km
- ZASIĘG PODCZAS JAZDY Z UŻYCIEM SILNIKA ELEKTRYCZNEGO: 25 km przy maksymalnej prędkości 82 km/h
- WYMIARY: 4480x1745x1490 mm
- WAGA: 1 455 kg
- NAJWAŻNIEJSZE CECHY: System multimedialny Touch & Go Plus z nawigacją satelitarną i funkcją rozpoznawania głosu, 8-elementowy system audio marki JBL, Podgrzewane przednie siedzenia, LED-owe reflektory przednie, Obita skórą kierownica, Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja
- CENA: Od 119 900 PLN
Prius to znakomity przykład designerskiej schizofrenii – z zewnątrz wygląda niesamowicie futurystycznie, w środku króluje zaś stylistyczna asceza.
Audi A3 e-tron
Pod względem technologicznym e-tron nie różni się zbytnio od Golfa GTE. Diabeł tkwi jednak w kilku dość istotnych szczegółach…
SPECYFIKACJA
- SILNIK BENZYNOWY: 1,4-litrowy
- SILNIK ELEKTRYCZNY: Zmiennoprądowy synchroniczny
- BATERIA: 8,8 kWh litowo-jonowa
- MOC/MOMENT OBROTOWY: 150 KM/250 Nm z silnika benzynowego; 204 KM/360 Nm z obu silników łącznie
- OSIĄGI: przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s; 222 km/h prędkości maksymalnej
- EMISJA CO2: 37 g/km
- ZASIĘG PODCZAS JAZDY Z UŻYCIEM SILNIKA ELEKTRYCZNEGO: 50 km przy maksymalnej prędkości 130 km/h
- WYMIARY: 4312x1785x1424 mm
- WAGA: 1 540 kg
- NAJWAŻNIEJSZE CECHY: Adaptacyjne przednie reflektory LED, Sportowe fotele przednie, Dwustrefowa klimatyzacja, System multimedialny z 7-calowym wyświetlaczem, radiem DAB, wbudowaną pamięcią 10 GB i obsługą plików MP3/WMA/AAC/MPEG4
- CENA: Od 172 900 PLN
Elektryczne Audi prezentuje się efektownie, ale największe wrażenie robi tu jednak nie wygląd nadwozia, a wyjątkowo eleganckie wnętrze.
Test 01: Design
Choć Audi jest bardzo podobne do Volkswagena w kwestiach czysto technicznych, to w kontekście wyglądu obu pojazdów nie można ich nijak ze sobą pomylić. Golf GTE mocno przypomina model GTI, co widać doskonale na przykładzie muskularnego nadwozia, dużych 18-calowych felg oraz dwóch końcówek układu wydechowego. Wnętrze Golfa również prezentuje się niczego sobie, głównie za sprawą wygodnych sportowych siedzeń, kilku odważnych designerskich posunięć oraz nowoczesnego systemu infotainment z wieloma przydatnymi funkcjami multimedialnymi.
Audi w zestawieniu z Golfem jest autem znacznie bardziej stonowanym, którego dynamizm zakamuflowano z użyciem dystyngowanie prezentującej się bryły nadwozia posiadającej dużą liczbę seksownych krągłości. W środku panuje ponadprzeciętna elegancja – jej wyznacznikiem jest przede wszystkim wysoka jakość tworzyw wykończeniowych, czyniących z A3 model potrafiący sprostać wymaganiom wielu miłośników motoryzacyjnego blichtru. Drobnym rozczarowaniem jest wyświetlacz systemu multimedialnego. Nie rozpoznaje on dotyku, dlatego też kierowca jest zmuszony do korzystania ze specjalnego pokrętła oraz czterech przycisków kontrolnych.
A3 POTRAFI SPROSTAĆ WYMAGANIOM FANÓW MOTORYZACYJNEGO BLICHTRU
Hybryda Toyoty przyciąga do siebie uwagę swym wyrazistą, wręcz futurystyczną stylistyką. Pełno tu długich, ostrych linii, które w połączeniu z licznymi wizualnymi detalami nadają Priusowi nieco przyszłościowy charakter – zwłaszcza jeśli popatrzy się na przednią oraz tylną część pojazdu. O ile z zewnątrz model ten wygląda nowocześnie, tak w jego środku panuje znacznie odmienny designerski klimat. Widoczne jest to przede wszystkim w przypadku wyglądu deski rozdzielczej oraz centralnej konsoli pozbawionej wyświetlacza dotykowego. Podobnie jak w przypadku Audi, tak i tu trzeba ratować się przyciskami, które w porównaniu do tych obecnych w niemieckim aucie wyglądają po prostu tandetnie. Jak na dłoni widać, że Priusowi przydałby się konkretny redesign wnętrza, bo w swym obecnym wydaniu prezentuje się ono bardzo przeciętnie.
Rundę wygrywa…
VW Golf GTE
Ostre jak brzytwa linie nadwozia, sportowe fotele oraz porządne materiały wykończeniowe sprawiły, że Golf zyskał u nas największe uznanie.
Test 02: Napęd
Zarówno Golf jak i A3 produkowane są przez grupę Volkswagen, co przekłada się na duże podobieństwo w kontekście komponentów wykorzystanych przy ich stworzeniu. Oba pojazdy posiadają 1,4-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy oraz dwusprzęgłową automatyczną skrzynię biegów. Oprócz tych części w opisywanych modelach nie mogło również zabraknąć miejsca dla elektrycznych silników zasilanych wysokonapięciowymi bateriami litowo-jonowymi. Baterie te ważą ok. 120 kg i zostały umieszczone pod podłogą w tylnym rzędzie siedzeń, dzięki czemu udało się zachować podobną ilość miejsca w kabinie jak w przypadku zwykłych (niehybrydowych) modeli Golfów i A3.
W trybie elektrycznym niemieckie auta są w stanie przejechać dystans ok. 50 km przy maksymalnej prędkości 130 km/h. Drobne różnice między obydwoma pojazdami zaczynają pojawiać się po przejściu w tryb hybrydowy, w którym to Audi popija z baku nieco mniejszą ilość benzyny i emituje do atmosfery ciut mniej zanieczyszczeń niż Golf. Te niuanse są po części spowodowane różnicami w konstrukcji baterii w obu pojazdach – ta z Audi posiada nieznacznie wyższą pojemność oraz o 5 kg wyższą masę niż jej kuzynka obecna w Volkswagenie.
W TRYBIE ELEKTRYCZNYM NIEMIECKIE HYBRYDY MOGĄ PRZEJECHAĆ OK. 50 KM
Toyota Prius w zestawieniu z konkurentami wypada znacznie słabiej jeśli chodzi o oferowane osiągi. 1,8-litrowa jednostka benzynowa w połączeniu z silnikiem elektrycznym generuje moc zaledwie 122 KM, pozwalającą na rozpędzenie japońskiej hybrydy do maksymalnej prędkości 180 km/h. Bateria Priusa posiada blisko dwukrotnie mniejszą pojemność od baterii obecnych u niemieckich rywali, co w oczywisty sposób przekłada się na możliwości związane z jazdą w trybie elektrycznym. Poruszając się wyłącznie w oparciu o energię elektryczną Toyota może przejechać zaledwie 25 km. Co więcej, prędkość ograniczona jest wtedy do 82 km/h, co eliminuje możliwość efektywnego wyprzedzania na drodze. W takiej sytuacji marnym pocieszeniem wydaje się być dość niskie zużycie paliwa w trybie hybrydowym, oscylujące wokół wartości 3,6-4 l/100 km.
Rundę wygrywa…
Audi A3 e-tron
Elektryczno-benzynowy napęd modelu A3 zapewnia mu dobre osiągi, wymagając do swego działania śmiesznie małej ilości paliwa.
Test 03: Jazda
Golf GTE oferuje kierowcy aż pięć różnych trybów jazdy, jakie można zmieniać z użyciem przycisków znajdujących się obok lewarka skrzyni biegów. Tryb elektryczny pozwala na przyjemną jazdę nawet po drogach szybkiego ruchu, niemalże niezakłóconą odgłosami pracujących elementów pojazdu. W momencie gdy pojemność baterii zaczyna ulegać znacznemu zmniejszeniu, auto przełącza się w tryb hybrydowy, opierający się na połączonej mocy elektrycznej oraz spalinowej jednostki napędowej. Prawdziwa zabawa rozpoczyna się jednak po przejściu w tryb GTE – silnik benzynowy zaczyna pracować wtedy z zauważalnie większą dynamiką, dzięki czemu hybrydowy Golf w ułamku sekundy zamienia się w prawdziwego ulicznego rozrabiakę.
Przy projektowaniu A3 e-tron Audi starało się, aby model ten oferował kierowcy możliwie jak najbardziej komfortową jazdę. Najłatwiej odczuć to porównując zawieszenie obu pojazdów – układ amortyzacji obecny w A3 o wiele lepiej radzi sobie z tłumieniem drogowych nierówności niż ten w Golfie, ale z drugiej strony nie daje tyle frajdy podczas szybkiego pokonywania zakrętów co Volkswagen. Szkoda też, że Audi nie pokusiło się o implementację sportowego trybu porównywalnego do GTE, wszak oba niemieckie pojazdy posiadają pod maskami niemalże identyczne jednostki napędowe.
W PRZYPADKU GOLFA ZABAWA ROZPOCZYNA SIĘ PO WŁĄCZENIU TRYBU GTE
W odróżnieniu od swych rywali, Prius nie jest w stanie rozpocząć jazdy wyłącznie w oparciu o silnik elektryczny, nawet jeśli jego bateria jest w pełni naładowana. Producent uznał bowiem, że auto przed przejściem w tryb elektryczny musi się odpowiednio „rozgrzać”, co może dziwić mając na uwadze rozwiązania zastosowane przez konkurencję. Gdyby Prius był jakoś szczególnie dynamiczny, można by przymknąć oko na wyżej opisany feler, ale niestety nie mamy tu do czynienia z autem o takiej charakterystyce. Samochód Toyoty zwłaszcza podczas pracy w trybie elektrycznym nadaje się w zasadzie wyłącznie do krótkich relaksujących przejażdżek po mieście, a to trochę za mało jeśli popatrzy się na to, co oferują niemieccy konkurenci.
Rundę wygrywa…
VW Golf GTE
Najlepsze osiągi i wyjątkowa przyjemność z siedzenia za kółkiem czynią Golfa jedną z najfajniejszych w prowadzeniu hybryd.
Werdykt
#1 Volkswagen Golf GTE 4,5/5
LUBIMY Zadziorność i energiczność jakimi nie może pochwalić się żaden hybrydowy samochód kosztujący mniej niż 200 000 PLN. Imponujące osiągi w trakcie jazdy testowej w trybie elektrycz-nym oraz świetnie zestrojone zawieszenie pozwalające czerpać niezwykle dużą przyjemność z jazdy.
ALE Zasięg w trybie elektrycznym na nikim nie zrobi zbyt dużego wrażenia, podobnie jak znacznie za wysoka cena tego modelu.
ZDANIEM T3 Volkswagen Golf GTE udowadnia, że hybrydowe samochody mogą posiadać niezwykle dynamiczny charakter.
#2 Audi A3 e-tron 4/5
LUBIMY Komfort, klasę wykonania wnętrza oraz bardzo dobre osiągi.
ALE Niewielki zasięg jazdy na samej baterii. Nie prowadzi się tak fajnie jak Golf.
ZDANIEM T3 Hybryda stworzona z myślą o wielbicielach ekologicznej elegancji.
#3 Toyota Prius Plug-in Hybrid 3,5/5
LUBIMY Przestronne wnętrze, atrakcyjną w stosunku do konkurencji cenę.
ALE Rozczarowujący tryb elektryczny, przeciętna specyfikacja.
ZDANIEM T3 Prius nie jest zły, ale Toyota powinna na nowo przemyśleć koncepcję tego modelu.