Odkąd wystartowało YouTube, cały internet ogarnęła mania publikowania filmików. Obecnie, gdy każdy telefon komórkowy ma opcję filmowania, a lepsze aparaty fotograficzne potrafią nagrywać wideo w jakości HD, wideo online jeszcze zyskuje na popularności. I coraz częściej pada pytanie: gdzie umieścić swój filmik?
Oczywiście większość internautów skieruje swoje kroki ku serwisowi YouTube (http://www.youtube.pl). Ten internetowy gigant wideo, będący własnością Google, ma najwięcej użytkowników i największe archiwum filmów. Największy nie oznacza jednak najlepszy. Dopiero od niedawna YouTube udostępnia obsługę filmików w wysokiej rozdzielczości, a masowy zalew materiałów niskiej jakości lub po prostu zgranych z telewizji sprawia, że nawet najciekawsze nagrania giną w tłumie.
Tymczasem chcąc pochwalić się znajomym filmikami z wakacji lub planując zawojować świat własną niezależną produkcją, warto sięgnąć po dedykowane ku temu serwisy. Wbrew pozorom, jest z czego wybierać.
Vimeo
Główny rywal YouTube, okrzyknięty swego czasu YouTube\’owym killerem. A to za sprawą filmów w HD, które użytkownicy Vimeo mogli publikować za darmo jako pierwsi w internecie, bo jeszcze w 2007 r. Podobnie jak na YouTube, internauci odwiedzający serwis mogą publikować tutaj swoje filmy, uruchamiać kanały oraz oceniać i komentować prace innych. W przypadku, gdy mamy do wgrania film w jakości HD, zostanie on skonwertowany do formatu 720p (rozdzielczość 1280×720 przy 24 klatkach na sekundę).
To co dodatkowo odróżnia Vimeo od YouTube, to trzymanie się zasady, że na serwisie goszczą jedynie autorskie filmy i materiały promocyjne (np. trailery). Brak jest pirackich filmików i tzw. spamu wideo, który stał się największą plagą YouTube. Obecnie, po czterech latach od uruchomienia, na stronie Vimeo zarejestrowało się już ponad 1 mln użytkowników, a dziennie przybywa niecałe 10 tys. nowych filmów.
Rosnąca popularność serwisu sprawiła, że pod koniec zeszłego roku uruchomione zostały płatne konta. Abonament na pakiet Vimeo Plus kosztuje 60 dolarów rocznie i obejmuje 2GB miejsca na serwerze, brak limitów na wgrywanie filmów HD oraz możliwość zamieszczania (wklejania) swoich filmów w jakości HD na innych stronach WWW. Właściciele darmowych kont mają natomiast do dyspozycji tylko 500 MB przestrzeni dyskowej i ograniczenie do jednego opublikowanego filmu HD na tydzień, bez możliwości jego wklejania gdzie indziej w wysokiej rozdzielczości.
Facebook video
Filmiki wideo nie są oczkiem w głowie największego na świecie serwisu społecznościowego, jakim jest Facebook, stąd mało kto w Polsce pamięta że taka usługa w ogóle istnieje. Tymczasem Facebook umożliwia swoim użytkownikom publikowanie filmików na podobnej zasadzie, jak to robi YouTube czy Vimeo. Co więcej, Facebook pozwala nawet zamieszczać i oglądać filmy w jakości HD. Robi to tylko trochę inaczej, niż konkurencja.
O dziwo Facebook nie dorobił się jeszcze strony, gdzie użytkownicy mogliby dodawać swoje wideo. Zamiast tego internauci są zmuszeni do zainstalowania specjalnej aplikacji, która łączy się z serwerem. Następnie wgranym już wideo można zarządzać z poziomu swojego konta w Facebooku. Dzięki temu można udostępnić znajomym z serwisu swoje filmy z wakacji lub imprezy, ewentualnie wkleić film na dowolną stronę WWW.
Ciekawą funkcją jest opcja zabezpieczenia filmu przed postronnymi osobami. Oznacza to, że użytkownik może zamieścić na stronie film, który będą mogli obejrzeć tylko jego znajomi z Facebooka. Działa to w taki sposób, że odtwarzacz sprawdza czy dana osoba jest w tym momencie zalogowana na swoim koncie na Facebooku, np. w innym oknie przeglądarki. Jest to kontrowersyjne rozwiązanie, jednak trzeba przyznać, że idealnie wpisuje się w całą koncepcję serwisu społecznościowego.
Ponadto w przeciwieństwie do innych serwisów, filmy z Facebooka może wklejać na innych stronach tylko ich właściciel. Nie jest to zatem dobre rozwiązanie dla osób zamieszczających swoje filmiki w sieci dla popularności. Pomimo tych „niedogodności”, na Facebooku przybywa ponad 100 tys. nowych filmików dziennie – sporo, jak na usługę która działa dopiero od połowy 2007 roku.
blip.tv
Oto ukochany serwis blogerów, autorów wszelkiego rodzaju videocastów i większych audycji internetowych. Za pośrednictwem blip.tv mogą oni za darmo publikować swoje materiały wideo, także w jakości HD. Serwis utrzymuje się z reklam, a dochodami z tych opublikowanych przy materiałach wideo dzieli się po połowie z autorami.
Cały serwis nastawiony jest na obsługę cyklicznych audycji. Wszystkie programy mają swoje podstrony i automatycznie generowane archiwum odcinków dostępne z poziomu flashowego odtwarzacza wideo. Każdy dodany film jest od razu dostępny do obejrzenia – nie ma możliwości ograniczenia dostępu, jak to ma miejsce chociażby w przypadku Facebooka. Ponadto każdy filmik dostępny jest do pobrania na dysk w wybranym formacie – rzecz z reguły niespotykana w tego typu serwisach.
Zamieszczone filmiki można także wklejać na dowolnej stronie WWW. Ponadto autorzy blogów korzystający z takich serwisów jak Blogger, WordPress.com czy MySpace (lub mający blogi postawione na m.in. WordPressie, czy MovableType) mogą skorzystać z wtyczek, które ułatwiają dodawanie filmików do nowych wpisów na blogu. Blip.tv potrafi także synchronizować się z kontem użytkownika w serwisach Flickr i del.icio.us.