Z Karolem Wilczko, dyrektorem zarządzającym i członkiem zarządu Comperia.pl rozmawia Piotr Perka
Jakiego rodzaju informacje znajdziemy na Comperii?
Comperia.pl (http://www.comperia.pl) to z jednej strony narzędzia, które pomagają użytkownikowi w przejrzysty i szybki sposób znaleźć najlepsze produkty finansowe – kredyty hipoteczne, gotówkowe, samochodowe, karty kredytowe czy lokaty bankowe. Z drugiej strony wsparciem dla procesu wyszukiwania i kupowania produktów finansowych są publikowane przez Comperię porady, raporty, rankingi oraz artykuły na temat nowości w ofertach instytucji finansowych.
Skupiamy się na treściach, które w bezpośredni sposób tłumaczą zjawiska rynkowe pod kątem ich wpływu na portfele każdego z nas. Jeśli np. piszemy o inflacji, to w kontekście stóp procentowych i kursu walutowego, co bezpośrednio przekłada się na oprocentowanie kredytów hipotecznych i wysokość raty kredytowej, ale też na oprocentowanie lokat bankowych. Nie podajemy tylko suchych informacji, typu inflacja wyniosła 3 proc. i była niższa od prognozowanej. Napiszemy jaki to może mieć wpływ na decyzje Rady Polityki Pieniężnej w kontekście stóp procentowych. Pokażemy, jak może to wpłynąć na stopy rynkowe i w końcu na oprocentowanie kredytów czy wysokość odsetek z lokat bankowych.
Poza tym dbamy o to, by na Comperii użytkownicy regularnie znajdowali porady związane z poszczególnymi produktami finansowymi. Piszemy więc np. o tym, czy warto teraz przewalutować kredyt hipoteczny, czy wziąć lokatę ze zmiennym czy stałym oprocentowaniem itd.
Szum informacyjny związany z produktami finansowymi, nasilony w czasie kryzysu, sprawia, że narzędzia i treści prezentowane na Comperii są bardzo cenne i pożądane przez klientów. My tym oczekiwaniom wychodzimy naprzeciw.
Które usługi serwisu cieszą się największym powodzeniem? Dlaczego?
W tej chwili największym zainteresowaniem cieszą się porównywarki kredytów hipotecznych i lokat bankowych. Wynika to zapewne ze specyfiki tych produktów. Ostatnie zawirowania na rynku ofert kredytów hipotecznych oraz złożoność i charakterystyka tego produktu. Wysokie kwoty, wiele czynników wpływających na koszt – sprawiają, że coraz więcej osób jeszcze przed spotkaniem w banku lub z doradcą finansowym chce przeszukać oferty online. I zrobić to bez presji czasowej, spokojnie siedząc przed monitorem komputera.
Lokaty bankowe w ostatnich miesiącach również nie przestają być bohaterem publikacji i reklam banków. Walka o depozyty sprawia, że oferta banków stała się jeszcze bardziej skomplikowana i zmienia się praktycznie z tygodnia na tydzień. W takich warunkach nasza porównywarka lokat bankowych jest miejscem, gdzie na bieżąco można poznać bank – lidera.
Jakie zmiany przeszła Comperia od czasu debiutu? Czym były spowodowane?
Przede wszystkim zbudowaliśmy zespół, który tworzy poszczególne elementy naszej porównywarki. Główna jednak zmiana zaszła tak naprawdę nie po stronie Comperii, która – nota bene – dynamicznie się rozwija, a po stronie naszych głównych partnerów czyli banków.
Co prawda na początku funkcjonowania Comperii mieliśmy podpisanych kilka umów z bankami, ale Comperia nie istniała jeszcze w ich świadomości jako nowy kanał dystrybucji i jako partner, któremu warto przekazywać aktualne dane o swoich produktach. Dziś Comperia ma już podpisanych kilkanaście umów podpisanych bezpośrednio z bankami i – co najważniejsze – banki są świadome i prawie we wszystkich przypadkach chętne do przesyłania na bieżąco informacji o zmianach w ofercie.
To jest ta wielka zmiana, która zaszła nie tyle w Comperii, co dzięki Comperii. Stanowi ona wentyl do wprowadzenia kolejnych funkcjonalności na samej Comperii, co nastąpi już wkrótce.
Ostatnio tematyka finansów jest najczęściej poruszana w kontekście recesji. Jak przedstawia się ona z punktu widzenia Comperii? W jaki sposób zmieniło się zachowanie użytkowników?
Recesja czy kryzys sprawia, że uporządkowana informacja o świecie finansów jest jeszcze bardziej pożądana. I my, oferując na Comperii z jednej strony narzędzia do prostego i uporządkowanego przeszukiwania produktów finansowych, a z drugiej strony publikując treści tłumaczące zjawiska ekonomiczne, wpływające na nasze portfele, jesteśmy odpowiednim źródłem informacji na te czasy.
Kryzys w Polsce objawia się bardzo częstą zmianą ofert bankowych, w szczególności kredytów hipotecznych oraz lokat bankowych. Piszemy o podwyżkach marż, o zmianach oprocentowania lokat bankowych oraz o zmieniających się kryteriach udzielania kredytów. Do tego dochodzi aktualizacja danych w porównywarkach, co umożliwia znalezienie każdego dnia aktualnych ofert bankowych.
Jeśli natomiast chodzi o zachowanie użytkowników, to zapewne w obecnej sytuacji są bardziej ostrożni i po prostu szukają produktów finansowych dłużej, nie kierują się tylko reklamami bankowymi czy opiniami doradców kredytowych. Dla nich właśnie porównywarka finansowa stanowi źródło przejrzystej i obiektywnej informacji. Dostępnych – dodajmy – bez żadnych kosztów i bez konieczności wychodzenia z domu.
Kim jest przeciętny użytkownik Comperii? Jakiego rodzaju informacji szuka?
Użytkownik Comperii to osoba, która poszukuje informacji na temat produktów finansowych, bo chce być świadoma wyboru finansowego. Nie chce, szczególnie w dzisiejszych okolicznościach, przepłacać za kartę kredytową czy kredyt hipoteczny. Chce, by jej pieniądze pracowały na lokacie z maksymalnym oprocentowaniem. Nasz użytkownik chce informacji, która pomoże mu dokonać tego wyboru i przygotuje go na spotkanie z doradcą finansowym. To jest – moim zdaniem – bardzo ważnym czynnikiem, skłaniającym ludzi do odwiedzenia naszej strony.