Przy stale zwiększającej się liczbie serwisów internetowych użytkownicy światowej sieci zyskują coraz większy wybór. W praktyce oznacza to, ze twórcy witryn w przypadku popełniania błędów projektowych muszą liczyć się z utrata klientów na rzecz lepiej przygotowanej konkurencji.
Autor: Jakob Nielsen, Hoa Loranger Format: B6, stron: 432 Ocena: 6/6 |
Jakie czynniki warunkują zatem powodzenie internetowych przedsięwzięć? Z pewnością należy zadbać o wysoka jakość oferowanych treści i atrakcyjna oprawę graficzna, lecz fundamentalna role odgrywa funkcjonalność serwisu i związana z nią wygoda użytkowania. W osiągnięciu sukcesów na tym polu wspomaga webmasterów Jakob Nielsen, postrzegany przez specjalistów jako światowy guru w dziedzinie funkcjonalności stron WWW.
Wraz ze specjalistką do spraw doświadczeń użytkowników, pracująca z nim w firmie, Nielsen Norman Group przygotował książkę, w której zgromadzone zostały praktyczne wskazówki dotyczące projektowania wygodnych w użytkowaniu witryn.
Wydana w kolorze pozycja rozpoczyna się od wyjaśnienia czym jest funkcjonalność, jak była postrzegana kilka lat temu i jak wpływa obecnie na popularność serwisów internetowych. Następnie autorzy przechodzą do ujawnienia źródeł danych, w oparciu o które formułują wnioski związane z zasadami tworzenia stron WWW. Szczegółowo opisują przebieg badan i wyjaśniają dlaczego tak istotne jest prowadzanie testów z udziałem użytkowników. Na bazie poczynionych obserwacji pokazują jak użytkownicy korzystają z witryn i uświadamiają webmasterom ile czasu poświecą przeciętny internauta na przekonanie się czy ma do czynienia z wartościowym serwisem.
Kolejnym etapem jest ponowne przyjrzenie się ponad trzydziestu najbardziej znaczącym problemom związanym z funkcjonalnością, które zostały zdefiniowane w latach 90. Znamienny jest fakt, iż cześć z nich nie tylko nie straciła na znaczeniu, lecz stała się jeszcze bardziej istotna. W przypadku kilku innych zmianie uległy zachowania użytkowników i webmasterów, a swoje piętno odcisnął również postęp technologiczny. Czytelnicy uczą się następnie nadawania problemom priorytetów i rozpoznawania, które z nich w największym stopniu szkodzą ich projektom.
Pomocne wskazówki zostały podzielone na kilka obszarów tematycznych. Autorzy wyjaśniają jak usprawnić wyszukiwanie udostępnianych materiałów, dzielą się uwagami na temat nawigacji i architektury informacji oraz podkreślają znaczenie typografii dla uzyskania i podtrzymania dobrego wrażenia podczas przeglądania witryny. Uczą również sztuki przygotowywania tekstów na potrzeby internetu i sporządzania precyzyjnych, oczekiwanych przez klientów informacji o produktach.
Odnoszą się tez do właściwego rozmieszczania elementów serwisu i wskazują potrzebę zachowania odpowiednich proporcji miedzy nowoczesnymi technikami multimedialnymi a rzeczywistymi potrzebami użytkowników.
Jakob Nielsen po raz kolejny udowodnił, ze nie bez powodu jest uznawany za światowej klasy specjalistę. Dostarczył czytelnikom wartościowe porady ułatwiające tworzenie przyjaznych w użyciu serwisów internetowych.
Rozważania związane m.in. z nawigacja, wyszukiwaniem informacji i typografia poparł nie tylko wynikami badan, lecz również licznymi przykładami. Wskazując powszechnie popełniane błędy umożliwił wyciąganie wartościowych wniosków, przekładających się na poprawę jakości własnych projektów. Wada książki jest jej stosunkowo wysoka cena (99 zł).
Warto jednak zauważyć, iż w przypadku przedsięwzięć o charakterze komercyjnym pozyskana w trakcie jej lektury wiedza szybko doprowadzi do sytuacji, w której zakup tej pozycji będzie postrzegany jako udana inwestycja.