Jako webmaster lub mała agencja interaktywna zastanawiasz się nieraz co możesz zaproponować w ramach swoich usług niedużym i średnim klientom. Zaoferowałeś mu nieduże konto hostingowe, kupno domeny internetowej i strony internetowej. Co dalej? Skorzystaj z narzędzi Google.
Istnieje wiele darmowych narzędzi, które pozwalają znacznie usprawnić funkcjonowanie i widoczność w internecie takiej niedużej firmy. Narzędzia te mogą być oczywiście oferowane przez webmasterów za odpowiednią opłatą, co przynosi korzyść zarówno webmasterom (rozszerza ich zakres usług), jak i małym firmom (płaci się tylko za wdrożenie, a nie za licencję).
{ikona-nc01}
Statystyki Google Analytics
http://www.google.com/analytics
Google Analytics jest darmowym narzędziem do analizy używalności witryny. Jego instalacja jest bardzo prosta, zaś funkcjonalności oferowane przez nie pozwalają nawet na bardzo zaawansowane analizy danych.
Za pomocą tego narzędzia właściciel strony może szybko sprawdzić, które źródła zdobywania ruchu internetowego przynoszą mu najbardziej wartościowych użytkowników. Co więcej, jest on w stanie sprawdzić, które treści na jego witrynie odpowiadają oczekiwaniom użytkownikom, a które nie spotykają się z ich zainteresowaniem.
Przykład: Wygenerowanie raportu o źródłach odwiedzin małej strony internetowej oferującej kwatery prywatne pod Zakopanem. Raport w szybki sposób pokazuje, które źródła ruchu internetowego przynoszą użytkowników zainteresowanych usługi firmy (konwersją jest zapoznanie się z podstroną oferty firmy). Raport pozwala łatwo stwierdzić, w które źródła odwiedzin warto inwestować zasoby firmy.
{ikona-nc02}
Własny kanał na YouTube
Youtube jest coraz częściej oglądanym serwisem wideo w Polsce. Jedną z najciekawszych jego funkcjonalności jest możliwość tworzenia darmowych profili zwanych kanałami. W ich obrębie można umieszczać informacje o swojej stronie internetowej, firmie i usługach – wszystko w postaci filmików. Co więcej istnieje możliwość zmiany kolorystyki naszego profilu, poprzez co możemy go dopasować do naszych wymagań czy też kolorystyki naszej strony (http://www.google.com/support/youtube/bin/answer.py?hl=pl&answer=57963).
Przykład: Zastosowanie takiego kanału można zobaczyć na przykładzie witryny U stopki (http://www.ustopki.pl), małej firmy oferującej noclegi pod Zakopanem. Firma ta w obrębie swojego kanału Youtube (http://www.youtube.com/user/ustopki) umieściła krótkie filmiki, zrobione zwykłym aparatem cyfrowym, które pokazują wnętrza oferowanych pokoi.
{ikona-nc03}
Mapa internetowa Google
Wiele witryn mapowych, takich jak Google Maps udostępnia za darmo usługę umieszczenia na stronie internetowej małej mapki z lokalizacją firmy i dojazdem do niej. Mapka taka może znacznie wzbogacić funkcjonalność niedużej strony internetowej.
Webmaster w ramach usługi przekazywanej klientowi może również pomóc mu umieścić witrynę jego firmy w Centrum firm lokalnych Google (https://www.google.com/local/add/), a poprzez to również w bazie danych map Google.
Przykład:Aby pobrać taką mapkę z Google Maps, wystarczy znaleźć tam odpowiedni adres, a następnie kliknąć w odnośnik „Link” w górnej części strony. Pojawi się wówczas gotowy do wklejenia na stronę kod HTML z mapką, której wygląd można jeszcze zmodyfikować korzystając z funkcji „Dostosuj mapę do wklejenia i wyświetl jej podgląd”.
{ikona-nc04}
Gmail we własnej domenie
Gmail zdobył już w Polsce wysoką popularność ze względu na szybkość, bardzo dobrą obsługę antyspamową i przyjazny interfejs użytkownika. Nadal niewiele osób jednak wie, że z Gmaila można również korzystać w przypadku domen firmowych. Wystarczy niewielka zmiana w ustawieniach domeny, aby zaoferować swojemu klientowi gmailową pocztę w jego domenie internetowej.
Przykład:Firmowa poczta działająca w oparciu o interfejs Gmaila.
{ikona-nc05}
Dokumenty Google
Dokumenty Google to darmowy pakiet biurowy, oferujący m.in. internetowy edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny oraz edytor prezentacji. Narzędzia te pozwalają na pracę na tym samym dokumencie wielu osób z wielu lokalizacji jednocześnie. System uprawnień wprowadzony w dokumentach Google pozwala na zapraszanie współpracowników zarówno do edycji jak i przeglądania dokumentów. Co więcej, dokumenty stworzone za pomocą tych aplikacji w bardzo prosty i szybki sposób można integrować z stroną internetową.
Przykład: Klasycznym przykładem zastosowania dokumentów Google może być np. kalendarz wniosków urlopowych lub plik wspólnego projektu kilku osób.
{ikona-nc06}
Kalendarz Google
http://www.google.com/intl/pl/googlecalendar/overview.html
Kalendarz Google jest w zasadzie jednym z elementów pakietu Dokumenty Google. Umożliwia on dodawanie wydarzeń i zaproszeń w trybie online. Za jego pomocą można za darmo stworzyć zintegrowany system kalendarzowy dla całej firmy. Co więcej, kalendarz Google może być zintegrowany z pocztą e-mail i komunikatorem internetowym, co pozwala na bardzo szybką i sprawną komunikację w obrębie firmy.
Współpracuje on z innymi aplikacjami i urządzeniami (np. programem Outlook lub urządzeniami Blackberry). Harmonogram wprowadzonych wydarzeń można wyświetlić ponadto za pomocą wszystkich aplikacji i urządzeń, które obsługują pliki w formacie iCal lub XML.
Przykład: Za pomocą kalendarza Google można szybko i łatwo zbudować np. system rezerwacji sal i pokoi.
{ikona-nc07}
Narzędzia dla webmasterów
http://www.google.com/webmasters/tools/?hl=pl
Narzędzia dla webmasterów są darmową aplikacją Google, która pozwala na wykrywanie wszelkich problemów w indeksowaniu witryny internetowej przez robota Google. Za pomocą tego narzędzia można:
- sprawdzać stan indeksacji witryny internetowej,
- wyszukiwać te elementy witryny, z których odczytaniem problemy ma robot Google,
- odnajdywać witryny, na których umieszczono błędne odnośniki do witryny
- weryfikować działanie naszego pliku robots.txt,
- usuwać niepotrzebne treści z indeksu Google.
Przykład: W Narzędziach dla Webmasterów dowiesz się od razu o problemach z indeksowaniem określonych podstron twojej strony internetowej.
{ikona-nc08}
Optymalizator Witryny
http://www.google.com/websiteoptimizer
Optymalizator Witryny jest darmowym narzędziem do testowania stron docelowych. Może mieć on zastosowanie do bardziej zaawansowanych klientów, którzy zdefiniowali konwersje na swojej stronie internetowej. Za pomocą tego narzędzia można badać kilka różnych stron docelowych pod kątem ich efektywności konwersyjnej. Narzędzie pokazuje różnych użytkownikom różne strony docelowe, a następnie sprawdza, które z nich przynoszą najwięcej konwersje. Wyniki takich badań pokazywane są w formie prostego raportu.
Na co warto stawiać
Wdrażanie darmowych narzędzi udostępnianych w internecie jest doskonałą okazją do rozszerzenia oferty swojej firmy. Obecnie jest coraz większe zapotrzebowanie na webmasterów i firmy webmasterskie, które są w stanie zapewnić kompleksową usługę niedużym firmom, rozpoczynającym swoje doświadczenia z promocją internecie. Wykorzystanie potencjału tych narzędzi może z jednej strony pomóc webmasterom zdobywać dodatkowe budżety od klientów. Z drugiej zaś może bardzo pomóc niedużym firmom zwiększać ich widoczność i konkurencyjność w sieci.