Jakie są zalety korzystania z mediów mobilnych? Jak i gdzie się z nich korzysta? Kim są użytkownicy mediów mobilnych? Wirtualna Polska i Orange Advertising Network prezentują wyniki badania „Mobile Exposure”.
Wirtualna Polska i Orange Advertising Network prezentują szczegółowe dane na temat rynku Internetu mobilnego w Polsce. Niezależne badanie Mobile Exposure, zrealizowane na przełomie marca i kwietnia 2010 przez TNS Global, odpowiada m.in. na pytanie, jak Polacy korzystają z Internetu przez komórkę.
Mobile Exposure Polska jest częścią projektu Mobile Exposure Europe, koordynowanego
i zaprojektowanego przez Orange Advertising Network. Podobne badania przeprowadzono we Francji, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii.
Z badania wynika, że w Polsce jest około 11% użytkowników mediów mobilnych
w populacji osób w wieku 15+. Wśród nich przeważają mężczyźni – 62%. (Podobnie ma się rzecz we Francji, podczas gdy w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii proporcje kobiet i mężczyzn są nieco bardziej wyrównane).
W Polsce użytkownik mediów mobilnych to dość młody mężczyzna (3/4 użytkowników jest poniżej 35 roku życia, w grupie mężczyzn – 2/3). Jednak, gdy przyjrzymy się bliżej wynikom badania, dostrzegamy, jak niejednorodna jest tak naprawdę grupa użytkowników mediów mobilnych. Z jednej strony są to osoby bardzo młode, uczące się lub studiujące, które tym samym dopiero zdobywają wykształcenie i których siła nabywcza nie jest aktualnie zbyt wysoka, z drugiej – liczna jest grupa osób dobrze wykształconych, nieźle zarabiających,
o wysokim statusie zawodowym. W Polsce studenci i uczniowie stanowią 32% użytkowników mediów mobilnych, a osoby pracujące – 56%.
Dla porównania, w Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii jest stosunkowo wyższy udział osób pracujących (między 60% a 71%), mniejszy zaś uczniów i studentów.
Korzystanie z mediów mobilnych w Polsce ma charakter nieregularny i incydentalny. Media mobilne pozwalają „zabić czas” w chwilach nudy, znaleźć drogę, bądź informację
o dogodnej przesiadce. Natomiast w załatwianiu codziennych spraw wciąż najczęściej pomaga nam komputer. Znajduje to odzwierciedlenie w wizerunku poszczególnych mediów. W Polsce media mobilne są postrzegane jako nowoczesne i innowacyjne, natomiast „tradycyjny” Internet, dostępny za pośrednictwem komputera PC, jako wygodny, kreatywny, wszechstronny i spersonalizowany.
Co ciekawe, we Francji i Hiszpanii sytuacja wygląda odwrotnie: to media mobilne są bardziej spersonalizowane – zapewne dlatego, że korzysta się z nich nieco więcej i użytkownicy są
z nimi bardziej zaznajomieni.
Oprócz zwykłego przeglądania stron przez telefon komórkowy (w tym przeglądania stron znanych z tradycyjnego Internetu) użytkownicy korzystają z aplikacji – 45%, różnych form komunikacji (zwłaszcza poczty elektronicznej – 42%, portali społecznościowych – 39%
i komunikatorów – 32%), a także planów miast i geolokalizacji – 44%. Szukają głównie wiadomości – 87%, rozkładów jazdy w środkach komunikacji – 81%, prognoz pogody – 77%, i muzyki – 76%.
Sporym zainteresowaniem cieszą się informacje dla kierowców (69%): o korkach, objazdach, utrudnieniach w ruchu, ale też informacje lokalne (67%), repertuar kin (66%) i wiadomości
o imprezach (58%).
Przy analizie miejsc korzystania z mediów mobilnych w krajach objętych badaniem, wyraźnie widać interesujące różnice międzykulturowe. W Polsce i Francji korzysta się z nich najczęściej w domu (odpowiednio: 73% i 70%), w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii – poza domem, miejscem pracy i środkami komunikacji, czyli na imprezach, wyjściach, spotkaniach (74%
w obu przypadkach).
Wbrew potocznym wyobrażeniom, w żadnym z krajów komunikacja miejska nie była wskazywana jako najczęstsze miejsce korzystania z mediów mobilnych.