W Internecie nie wystarczy już mieć tylko strony internetowej, aby konkurować o znaczącą pozycję na rynku. Coraz ważniejsze staje się optymalizacja działań marketingowych, aby poprzez tańsze i bardziej efektywne zdobywanie klientów uzyskiwać przewagę nad konkurencją.
W tej sytuacji obserwować możemy szybki rozwój analityki internetowej, poprzez którą można zwiększać efektywność działań reklamowych i przydatność witryny internetowej dla potencjalnych klientów.
Analiza witryny
Efektywna analiza używalności witryny powinna obejmować trzy następujące etapy:
- określenie celów głównych i pobocznych witryny,
- wybranie najważniejszych wskaźników sukcesu witryny,
- właściwa analiza witryny pod kątem celu i wybranych kluczowych wskaźników sukcesu.
Cele witryny
Na początku analizy witryny powinniśmy zadać sobie pytanie: Jaki cel ma spełniać moja witryna internetowa? Jak jest cel istnienia mojej strony internetowej? Dlaczego warto w moim przypadku rozwijać aktywność w Internecie?
Pytanie to tylko na pozór jest proste. Nie wystarczy tutaj bowiem prosta odpowiedź mówiąc o tym, że zadaniem strony internetowej jest wspieranie biznesu i sprzedaży. Co dokładnie wspieranie biznesu oznacza w kontekście mojej witryny?
Czy celem mojej witryny jest bezpośrednia sprzedaż produktów przez Internet czy też może tylko prezentacja produktu i zachęcenie do dokonanie zamówienia przez telefon. Może celem witryny jest prezentacja produktu z zachętą do kupna produktu bezpośrednio w sklepie stacjonarnym? Może celem mojej witryny jest angażowanie użytkowników w interakcję z marką poprzez dostarczanie treści, która odpowiada na konkretne potrzeby użytkowników?
W obrębie każdej witryny internetowej można zdefiniować obok celu głównego, również cele poboczne. Celami pobocznymi są takie akcje, które są ważne z punktu widzenia rozwoju biznesu i tworzą wartość dodaną dla witryny.
Przykład:
Celem głównym witryny producenta wózków widłowych może być prezentacja produktu. Prezentacja produktu skupiona na przedstawieniu unikalnej wartości produktu, przewag konkurencyjnych w odniesieniu do innych produktów z tej kategorii na rynku.
Poprzez witrynę potencjalni klienci mogą poznać porady na temat polecanego wykorzystywania wózka widłowego jak również szczegóły oferty, takie jak: warunki gwarancji, ciężar i maksymalny udźwig wózka widłowego. Na witrynie mogą również znaleźć mapę dystrybutorów wózków widłowych w całej Polsce.
W tej sytuacji celem pobocznym takiej witryny może być promocja marki wśród potencjalnych klientów poprzez dostarczanie im użytecznej treści związanej użytkowaniem wózków widłowych.
Kolejnym celem pobocznym może ułatwienie dostępności produktu poprzez dostarczanie informacji o dealerach i ich ofercie obejmującej również używane wózki widłowe tej marki.
Kluczowe wskaźniki sukcesu witryny
Po zdefiniowaniu głównych i pobocznych celów naszej witryny internetowej musimy określić w jaki sposób będziemy mierzyć realizację tych celów. W tym celu definiujemy kluczowe wskaźniki sukcesu naszego serwisu. Pomiar tych wskaźników pozwoli określić, czy nasze działania marketingowe wspierają realizację tych celi.
Wskaźniki sukcesu pozwalają powinny stać się wspólnym mianownikiem, do którego będziemy sprowadzać różne działania marketingowe w obrębie rozwoju treści witryny jak również działań związanych z zdobywaniem użytkowników dla tej witryny.
Przykład:
Kluczowymi wskaźnikami dla realizacji głównego celu opisywanej wcześniej witryny producenta wózka widłowego mogą być:
- ilość zapytań o wózki widłowe wysłane przez formularz kontaktowy
- odwiedzenie podstrony, na której przedstawione są dane kontaktowe do firmy
- wyświetlenie mapki z informacją o wszystkich dealerach wózków
- pobranie szczegółowych informacji o poszczególnych modelach wózków
Kluczowymi wskaźnikami dla pomiaru zaangażowania użytkowników może być średni czas na stronie i średnia liczba odsłona na użytkownika. Wysoki czas na stronie i duża liczba odsłon na użytkownika świadczy o tym, że serwis odpowiada potrzebom i zainteresowaniom użytkowników.
Kluczowe wskaźniki sukcesu powinny być:
- dokładnie określone
- mierzalne
- zrozumiałe w obrębie firmy i przełożonych (inaczej nikt na nie nie będzie zwracał żadnej uwagi)
- możliwe do osiągnięcia
- określone w czasie
Przykład
W opisywanym przeze mnie przykładzie określonym wskaźnikiem sukcesu może być cel uzyskania 450 zapytań przez formularz kontaktowy w ciągu 30 dni., co finalnie powinno przełożyć się na przynajmniej sprzedaż 50 sztuk.
Analiza witryny
Po wybraniu celów witryny i wskaźników sukcesu, których pomiar pokaże nam, w optymalizować realizację tych celów, możemy przejść do właściwej analizy witryny.
Przy analizie witryny musimy jednak pamiętać o kilku ważnych kwestiach:
- przy analizie danych skupiamy się tylko na analizie tych raportów, które mają związek z wybranymi przez nas wskaźnikami sukcesu
- analiza danych powinna być procesem ciągłym. Lepiej jest regularnie analizować mniejszą liczbę danych niż większą w sposób skokowy i „od przypadku do przypadku”
- w proces analizy danych warto angażować osoby, które będą podejmowały decyzje i wprowadzały zmiany w działaniach marketingowych na podstawie tych danych.
Analiza witryny może być związana z wieloma raportami. W następnym artykule postaram się przedstawić, którymi raportami szczególnie warto się zajmować w czasie analizy witryny.