Sieć partnerska Google obejmuje w Polsce tysiące witryn które wyświetlają reklamy Google AdWords. Wśród tych witryn są zarówno te które można spotkać w pierwszej dwudziestce witryn Megapanelu jak również niewielkie witryny mające po kilkadziesiąt użytkowników miesięcznie.
Aby wykorzystać potencjał Sieci partnerskiej warto zapoznać się z wszystkimi formami wyświetlania reklam w jej obrębie.
Reklama kierowana na słowa kluczowe
W przypadku kierowania reklamy na słowa kluczowe, system AdWords stara się odczytać na podstawie słów kluczowych ogólny temat wynikający ze słów kluczowych, a następnie wyświetlić reklamy powiązane kontekstowo z odczytanym tematem.
Dobierając słowa kluczowe do grupy reklamowej najlepiej jest stworzyć listę kilkudziesięciu ogólnych, powiązanych ze sobą słów kluczowych (maksymalnie 50 słów kluczowych).
Bardzo szczegółowe słowa kluczowe (np. stosowanie marek przy produktowych słowach kluczowych) utrudnia systemowi ustalenie odpowiedniego wzorca dla przygotowywanej grupy reklamowej.
Przykład
Jeżeli tworzymy grupę reklamową, która ma reklamować wycieczki do Egiptu przykładowy zestaw słów kluczowych może wyglądać następująco:
- Egipt
- wycieczki
- opinie
- Nil
- piramidy
- wyjazdy
- Nilem
- wycieczka
- wycieczki Egipt
- wycieczki do Egiptu
- do Egiptu
Dobierając słowa kluczowe na potrzeby kampanii AdWords kierowanej za pomocą słów kluczowych na witryny Sieci partnerskiej należy pamiętać o tym, że:
- wynik Jakości dla tych reklam jest ustalany na poziomie grupy reklamowej, a nie słowa kluczowego;
- dodając słowa kluczowe warto dodawać zarówno formy liczby pojedynczej i mnogiej;
- blokowanie wyświetlania reklamy na określonych stronach może być rozwijane poprzez wybór: wykluczających słów kluczowych i wybór wykluczających stron docelowych.
Reklama kierowana na miejsca docelowe
W przypadku reklamy kierowanej na miejsca docelowe wybieramy konkretne adresy witryn, na których chcemy wyświetlić naszą reklamę.
W przypadku reklamy kierowanej na określone miejsca docelowe, właściciel tego miejsca docelowego może zablokować wyświetlanie części lub wszystkich reklam kierowanych na jego witrynę w Sieci Partnerskiej Google.
Przykład
Jesteśmy firmą X i chcemy stworzyć reklamę kierowaną na miejsca docelowe na stronę www.jakastrona.pl , przy czym witryna www.jakastrona.pl jest tak naprawdę stroną internetową naszego konkurenta. W tej sytuacji właściciel strony www.jakastrona.pl może nie zezwolić na wyświetlanie naszych reklam.
Słowa kluczowe + miejsca docelowe
Kampanie reklamowe online są połączeniem kampanii kierowanej na Sieć partnerską za pomocą słów kluczowych i za pomocą miejsc docelowych. W tej sytuacji w jednej grupie reklam mamy zarówno słowa kluczowe jak i miejsca docelowe.
Przykład
Mamy firmę sprzedającą samochody. Chcemy wyświetlać reklamę na witrynach z Sieci Partnerskiej Google gazeta.pl i onet.pl przy czym chcemy tę reklamę wyświetlać tylko na tych podstronach tych witryn, które są związane z tematem motoryzacji
W tej sytuacji tworzymy standardową kampanię AdWords kierowaną na miejsca docelowe dodając miejsca docelowe www.gazeta.pl i www onet.pl, a następnie dodajemy słowa kluczowe takie jak: „samochody”, „motoryzacja”, „auta”, „samochodów” zawęzić wyświetlanie reklam jedynie do podstron witryn onet.pl i gazeta.pl związanych z motoryzacją.
Reklama kierowana na odbiorców
Kierowanie na odbiorców, zwany remarketingiem pozwala na wyszukiwanie w obrębie Sieci partnerskiej użytkowników, których zdefiniowaliśmy na naszej stronie internetowej.
Defniowanie użytkowników następuje poprzez wklejenie kodu na określoną podstronę w obrębie strony internetowej. Każdy użytkownik, który odwiedzi tę podstronę staje się naszym zdefniowanym użytkownikiem.
- Definiujemy cel kampanii remarketingowej i definiujemy listę odbiorców (listę remarketingową).
- Umieszczamy kod na wybranej podstronie witryny.
- W ten sposób każdy użytkownik, który odwiedzi tę podstronę otrzymuje identyfikator umieszczony na poziomie ciasteczek jego przeglądarki
- Tworzymy kampanię w AdWords skierowaną właśnie na tych użytkowników.
- W momencie, kiedy ten wcześniej oznaczony użytkownik pojawi się w Sieci partnerskiej, możemy wyświetlić mu reklamę
- W ostatecznym efekcie użytkownik może zrealizować zakładany dla niego cel
Przykład
Załóżmy, że mamy sklep internetowy i naszym celem jest dotarcie do użytkowników, którzy rozpoczęli proces zakupu, ale go nie ukończyli.
- Wstawiamy jeden kod na podstronę koszyka zakupów. W ten sposób definiujemy grupę użytkowników Koszyk zakupów
- Wstawiamy drugi kod na podstronę potwierdzenia zakupu. W ten sposób definiujemy grupę użytkowników Zakup.
- W intefejsie AdWords tworzymy listę remarketingową oznaczoną jako Koszyk zakupów – Zakup. W ten sposób wskazujemy, że chcemy dotrzeć do wszystkich użytkowników, którzy przeszli przez podstronę Koszyka zakupów, ale z wyjątkiem tych, którzy kupili produkt tj dotarli do podstrony podziękowania za transakcję.
Kierowanie na odbiorców może być dodatkowo sprecyzowane wyborem słów kluczowych bądź też wyborem miejsc docelowych.
Podsumowanie
Sieć partnerska daje szerokie możliwości kierowania reklamy. Z jednej strony możemy targetować ją kontekstowo do treści witryny, z drugiej zaś w pełni zarządzać miejscem jej wyświetlenia na wybranych przez nas {link_wew 6707}stronach internetowych{/link_wew} dla zdefiniowanych przez nas użytkowników.