Połącz się z nami

Internet Maker

Jak analizować statystyki Google

Analiza statystyk jest ważnym zadaniem podczas rozwoju każdego serwisu internetowego. Jednak liczba danych w narzędziach takich jak Google Analitycs może być przytłaczająca. Zarazem część z nich nie zawsze jest warta dużej uwagi. Na jakie statystyki warto więc zwrócić uwagę, aby wyciągać z nich przydatne wnioski?

Skuteczna analiza statystyk musi pomagać w dobrym zrozumieniu tego, co użytkownicy faktycznie robią w serwisie. Nie może przy tym budzić dużych wątpliwości interpretacyjnych. Naszym celem powinno więc być dobranie miar, których znaczenie jest w jak największym stopniu oczywiste i przekłada się na praktyczne wnioski, które umożliwią podejmowanie decyzji biznesowych. To jest zasadniczy cel analizy statystyk – zrozumienie, jakie decyzje powinny być podjęte oraz analiza ich skutków.

Ponieważ każdy serwis internetowy posiada własną specyfikę, należy dobrać indywidualne miary pasującego do jego profilu. Np. sklep internetowy będzie mierzyć przede wszystkim sprzedaż, a portal opierający swój model biznesowy o wyświetlanie reklam może mierzyć liczbę odsłon. Nie wszystkie dane statystyczne są więc równie przydatne w każdej sytuacji. Dodatkowo warto pamiętać, że różne strony serwisu mogą wymagać zastosowania różnych miar w zależności od ich celów.

Przede wszystkim konwersja

Absolutnie kluczową miarą jest konwersja na cel. Mierzona zarówno procentowo, jak i liczbowo. Każdy serwis internetowy może mieć określony cel, a jego realizacja przez użytkownika jest nazywana konwersją. Przykładowe cele to:

  • Zakup produktu
  • Zapis do newslettera
  • Kliknięcie w reklamę
  • Wygenerowanie określonej liczby odsłon
  • Pobranie pliku
  • Założenie konta

Konwersja jest najlepszym narzędziem do mierzenia sukcesu serwisu. Mało doświadczeni właściciele stron internetowych nie zawsze zwracają uwagę na tą miarę. Nie wynika ona bowiem bezpośrednio z opcji dostęp w statystykach, ale wymaga samodzielnej analizy serwisu i wybrania odpowiednich celów.

Dodatkowo konwersja powinna być analizowana dla różnych źródeł ruchu. Pomaga to zrozumieć, które z nich są bardziej wartościowe i optymalizować koszy marketingowe.

Inne pożądane akcje

Choć najważniejszą miarę sukcesu stanowi realizacja głównych celów, to warto dodatkowo mierzyć inne ważne zdarzenia mające miejsce w serwisie. Im większa jest jego interaktywność, tym więcej potencjalnych działań użytkowników, które możesz mierzyć. Dzięki temu poznasz ich stopień zaangażowania.

Przykładowe działania, które możesz mierzyć to np. obejrzenie filmu na stronie, opublikowanie komentarza, zalogowanie się czy korzystanie z poszczególnych funkcji społecznościowych. Aby mierzyć tego rodzaju działania możesz wykorzystać np. funkcję obsługi zdarzeń w Google Analytics.

Liczba odsłon i czas na stronie

Zarówno liczba odsłon, jak i czas na stronie są miarami, które w wielu sytuacjach mogą budzić duże wątpliwości interpretacyjne. Należy więc podchodzić ostrożnie do posługiwania się nimi. Duża liczba odsłon przypadająca na jednego użytkownika nie musi świadczyć o niczym dobrym. W przypadku np. sklepu internetowego lub serwisu firmowego wysoka liczba odsłon może być znakiem zarówno tego, że treść jest atrakcyjna dla użytkownika, jak i mówić o trudnościach w odnalezieniu poszukiwanych informacji.

Warto korzystać z tej miary wtedy, gdy bezpośrednio wiąże się z celem serwisu – np. we wspomnianych już portalach, których model biznesowy jest oparty o wyświetlanie reklam. Podobnie ma się sprawa z czasem, który użytkownicy spędzają na stronie. Może on prowadzić do wielu mylnych wniosków, więc w miarę możliwości warto w pierwszej kolejności zwracać uwagę na inne miary. Choć oczywiście czas spędzany na stronie będzie dobrą miarą sukcesu, gdy właśnie to jest celem witryny (np. strony zawierające filmy lub gry flash).

Zrozumienie wyjść i odrzuceń

Bardzo ważne dla skutecznej analityki jest zrozumienie różnicy między wyjściem i odrzuceniem. Wyjście użytkownika to opuszczenie przez niego serwisu. Prędzej czy później nastąpi w przypadku każdego użytkownika. Stronom serwisu mającym wyjątkowo wysoką liczbę wyjść należy dodatkowo się przyjrzeć. Być może wyjście wynika z naturalnej struktury serwisu, a być może jest błędem i jego przyczyną jest zniechęcenie użytkownika.

Natomiast odrzucenie to opuszczenie przez użytkownika serwisu bezpośrednio na tej stronie na pierwszej wyświetlonej stronie. Jest to w większości zjawisko negatywne, ale wcale nie musi nim być. Odrzucenia należy mierzyć dla różnego typu stron serwisie. Jeśli celem strony, np. w porównywarce cen, jest skierowanie użytkownika poza serwis, to odrzucenie na tej stronie jest pozytywnym zjawiskiem i jest w pełni zgodne z założeniami strategii serwisu.

Powracający użytkownicy

Liczba i procent powracających użytkowników jest miarą na którą nie zawsze zwraca się należytą uwagę. To błąd, ponieważ powrót użytkownika świadczy o jego lojalności. Po odjęciu użytkowników pochodzących z płatnych kampanii reklamowych przewaga użytkowników powracających dobrze świadczy o przywiązaniu do witryny.

Co mówi treść?

Niezwykle istotnym (szczególnie z punktu widzenia długofalowej strategii) zagadnieniem jest analiza treści. Przeglądając statystyki postaraj się znaleźć odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Czy treści które najczęściej odwiedzają użytkownicy są związane z obranymi celami?
  • Która treść powoduje najwięcej wyjść z serwisu lub odrzuceń i co może być tego przyczyną?
  • Czy treść którą uważasz za najważniejszą jest również najczęściej odwiedzana? Jeśli nie, to czy problemem jest zły dobór kluczowych treści, złe kierowanie użytkownikiem czy może kiepsko dobrane źródła ruchu?
  • Jakie treści warto dalej publikować, aby zwiększać zaangażowanie użytkowników?
  • Które treści są rzadko odwiedzane i jak to wpływa na cele serwisu?

Solidna analiza treści serwisu pomoże odkryć wzorce w zachowaniach użytkowników i stworzyć oraz ulepszać dobrą strategię publikowania treści (ang. content strategy).

Analizując treści zwracaj także uwagę na zachowania użytkowników pochodzące z różnych źródeł. Ważna jest także analiza słów kluczowych z wyszukiwarek. Przyjrzenie się im pozwoli sprawdzić, czy odwiedzający stronę użytkownicy są faktycznie zainteresowani tym, co oferujesz.

Wnioski końcowe

Analiza statystyk jest dziedziną wymagającą nieustannej uwagi i czujności. Każdy serwis jest indywidualnością, a do wyciągania wniosków ze statystyk na jego temat nie wystarczy stosowanie domyślnych raportów dostępnych w narzędziu do analityki.

W naszym serwisie dostępnych jest wiele tekstów dotyczących analizy statystyk. W dalszej kolejności warto zajrzeć między innymi do poniższych publikacji:

{link_wew 7337}Jak przeprowadzić test A/B w Google Analytics{/link_wew}
{link_wew 7114}Analiza witryny: co warto przeanalizować{/link_wew}
{link_wew 5591}Poznaj zaawansowane opcje Google Analytics{/link_wew}

Prowadzący bloga poświęconego użyteczności oraz właściciel firmy realizującej audyty serwisów internetowych.

Kliknij, by skomentować

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Popularne

Asystent Google z funkcją włącznika czasowego

Newsy

Google Stadia trafi na iOS

Newsy

YouTube rezygnuje z klipu Rewind 2020

Newsy

TEST: Google Pixel 4a

Testy

Połącz
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco!