Nie ma ludzi, którzy od razu znaliby się na wszystkim. Jak można jednak stać się ekspertem, jeżeli do tej pory nie pracowało się w branży interaktywnej? Najlepszym rozwiązaniem jest kilkutygodniowy staż w agencji marketingu online.
Podczas praktyki kandydat ma okazję zapoznać się ze specyfiką środowiska reklamy internetowej, nabyć nowe umiejętności, zaistnieć w mediach oraz zbudować własne portfolio.
Liczy się wykształcenie…
Osoby, które najczęściej aplikują do agencji interaktywnych to studenci kierunków technicznych. Prym wiedzie tu zarządzanie i marketing, ekonomia, grafika komputerowa oraz informatyka. Taki profil umożliwia staż na stanowisku grafika webmastera, programisty, account managera, czy new business managera.
Kandydaci uczą się tam w jaki sposób nadzoruje i koordynuje się projekty, jak rozmawia się z kluczowymi klientami oraz w jaki sposób buduje się wizualną stronę marki w internecie wykorzystując przy tym nowe rozwiązania graficzne i technologiczne. Nie mniej często aplikują osoby studiujące dziennikarstwo, psychologię, socjologię, czy prawo. Tacy kandydaci, kierowani są w szczególności do komórek PR, by tam zajmować się pracą koncepcyjną i kreatywną. „Staż w dziale PR umożliwia poznanie specyfiki rynku reklamy online od środka. Stażyści uczą się tworzenia strategii wprowadzania nowych produktów na rynek, budowania szumu wokół marki oraz kreowania pozytywnego wizerunku brandu w mediach” – komentuje Anna Piątkiewicz, PR manager w Grupie Adweb.
Oraz odrobina szaleństwa…
Tym, czego zazwyczaj oczekuje się od kandydata aplikującego do agencji interaktywnej, jest ciekawa osobowość. „Każde stanowisko wymaga, by obejmująca je osoba miała w sobie prawdziwą pasję, zapał oraz mnóstwo ciekawych pomysłów. Nasi stażyści muszą być po pierwsze kreatywni, po drugie dynamiczni” -zauważa Bartłomiej Juszczyk, CEO w Grupie Adweb. Stażysta bowiem nie tylko doskonali swoje umiejętności, ale również bierze czynny udział w projektowaniu kampanii.
Stworzenie mocnego projektu wymaga synergicznego połączenia wielu elementów: pomysłu kreatywnego PR-owca, graficznej wyobraźni webmastera, rozeznania programisty, wraz z interpersonalnymi umiejętnościami account managera. Tylko w taki sposób można stworzyć spójną, ciekawą i niezapomnianą kampanię. Popularne w agencjach interaktywnych „burze mózgów”, polegają na wspólnym dyskutowaniu i przedstawianiu swoich pomysłów, by w ten sposób zbudować niepowtarzalną strategię. „Dlatego stażystów zachęcamy, by śmiało i otwarcie wyrażali swoje opinie. Nawet jeżeli jakiś pomysł nie będzie możliwy do realizacji, to być może stanie się on źródłem inspiracji dla innych osób wchodzących w skład teamu” – wyjaśnia Anna Piątkiewicz.
Grunt to dobra organizacja
Czym obecnie wyróżniają się staże w agencji interaktywnej? Przede wszystkim tym, że dają one niepowtarzalną szansę realnego zaistnienia w środowisku online. Praktyka nie ogranicza się bowiem do przysłowiowego „parzeniu kawy i obsługi kserokopiarki”, ale skupia się na identyfikowaniu i rozwijaniu potencjału kandydata.
Dla grafików staż w agencji interaktywnej to doskonała szansa na zbudowanie własnego, ciekawego portfolio, współudział w tworzeniu profesjonalnych serwisów oraz zapoznanie się z wieloma zaawansowanymi technologicznie programami służącymi do obróbki graficznej. Dzięki temu młody webmaster poszerza swoja wiedzę z zakresu technologii Flash, PHP, CSS oraz uczy się wykorzystywać możliwości, jakie dają najnowsze wersje programów graficznych, m.in. Corel, Photoshop czy 3D Max.
Osoby aplikujące do działu accountów mają okazję nauczyć się, w jaki sposób rozmawiać z klientem, jak zainteresować go danym projektem oraz w jaki sposób tworzy się, monitoruje i adaptuje najbardziej kluczowe strategie. Są to umiejętności, które potem można z powodzeniem wykorzystać w pracy na stanowisku Project Managera czy Account Executive.
PR daje natomiast niezwykłą szansę samorozwoju. Stażysta rozmawiając się z mediami, tworzy własną bazę kontaktów, buduje własny wizerunek w mediach oraz doskonali swój warsztat dziennikarski. Takie osoby z powodzeniem wykonują później rozmaite zawody – począwszy od publicystów poprzez rzeczników prasowych, na specjalistach PR skończywszy.
Najlepsi zostają nagrodzeni
Staże to również jedna z popularnych form rekrutacji na stanowiska pracownicze. Bardzo zdarza się, że jeżeli dany praktykant dobrze się sprawdził, nawiązał dobry kontakt z grupą i wykazywał własną inicjatywę – dostaje propozycje zatrudniania już na pełny etat. Dlatego kilkutygodniową praktykę warto wykorzystać na zaprezentowanie swoich mocnych stron oraz doskonalenie swoich umiejętności.
Staż umożliwia również nabycie wielu cennych doświadczeń, które okażą się pomocne w projektowaniu dalszej ścieżki kariery. Pozytywne referencje szczegółowo prezentujące zakres obowiązków stażysty oraz informujące o jego osiągnięciach są ważna kartą przetargową na rynku pracy. „Nie będzie to dla nikogo tajemnicą, jeżeli powiem, ze pracodawcy bardzo szczegółowo przeglądają CV kandydata. Jeżeli widnieją w nim nazwy znanych, szanowanych marek, to tym samym wzrasta szansa kandydata na pozytywne zakończenie procesu rekrutacji” – wyjaśnia Bartłomiej Juszczyk.
Autor:
Agencja Interaktywna Adweb – Grupa Adweb Agencja Interaktywna Adweb istnieje na rynku od 2002 roku. Profil działania obejmuje tworzenie stron WWW, kreację wizerunku, planowanie i prowadzenie kampanii promocyjnych w Internecie oraz budowanie strategii komunikacyjnej i e-PR. Adweb jest częścią Agencji Marketingu Zintegrowanego Grupa Adweb. |