Według raportu „Rynek bezstykowych kart płatniczych w Polsce i na świecie” stworzonego przez Polasik Research docelowo w Europie w obiegu może znaleźć się nawet 6 milionów kart do płatności bezstykowych.
Raport potwierdza, że rynek transakcji zbliżeniowych może być szansą na większą popularyzację elektronicznych instrumentów płatniczych. Poważną rolę w upowszechnianiu bezstykowych form płatności odgrywają banki i organizacje płatnicze. Organizacja MasterCard, dzięki wdrożeniu bezstykowej technologii MasterCard®PayPass™, jest światowym liderem pod względem wydawnictwa kart wyposażonych w technologię bezstykową.
Według danych Raportu najwięcej kart zbliżeniowych wydała organizacja MasterCard
– 28 mln kart, Visa ma ich 8,5 mln, a American Express 2 mln. Według danych na czwarty kwartał 2008 roku na świecie było ponad 50 milionów kart i urządzeń w technologii MasterCard PayPass akceptowanych w ponad 141 tysiącach terminali.
Autorzy raportu oceniają, że uczestnicy rynku na całym świecie bardzo dynamicznie rozwijają nowe technologie, które mają zastąpić tradycyjnego dominanta płatności, czyli gotówkę. Ich zdaniem dotychczasowe sukcesy związane z wdrożeniami kart bezstykowych
w Stanach Zjednoczonych i Azji pokazują, że jest to najbardziej perspektywiczny kierunek rozwoju płatności kartowych także w Europie. Cytowany w „Raporcie” dr Christoph Siegelin, dyrektor marketingu firmy Gemalto, lidera w ochronie cyfrowych danych, szacuje,
że wydawcy kart jako cel rynkowy dla Europy zakładają docelowo 6 milionów kart wyposażonych w technologię zbliżeniową. Te same założenia dla USA są określane na poziomie 55 milionów, a dla regionu Azji i Pacyfiku – na poziomie 12 milionów kart.
„Wyścig o palmę pierwszeństwa ciągle trwa, choć Kanada i USA są prawdopodobnie najbliżej osiągnięcia masy krytycznej. Zwycięzcą zostanie ten kraj, który inwestuje
w najbardziej efektywny sposób poprzez wspólne wysiłki wszystkich stron zaangażowanych we wdrożenie oraz posiada najbardziej otwartych na bezstykowe płatności konsumentów. Polska mogłaby być jednym z pierwszych zwycięzców. Płatności bezstykowe będą jak wielki przemysł innowacji. W niedalekiej przyszłości staną się częścią życia codziennego.
To konsumenci ostatecznie zdecydują, które urządzenia – karty, zegarki, breloczki czy telefony komórkowe będą dominować. Celem MasterCard jest wspieranie globalnej interoperacyjności dla wszystkich urządzeń, które będą pożądane przez konsumentów.”
– uzupełnia Catherine Murchie, odpowiedzialna w strukturze MasterCard Europe za produkt PayPass.