Odpowiednie przygotowanie treści na stronę ma olbrzymie znaczenie dla jej efektywności i realizacji zakładanego celu. Użytkownicy w Internecie są bardzo niecierpliwi i nie mają litości dla błędów projektantów witryn internetowych. Jeżeli chcesz, aby twoja treść dotarła do odbiorów musisz przestrzegać kilku podstawowych reguł, wedle których ta treść powinna być rozwijana na witrynie internetowej.
Wykorzystuj listy
Jeżeli chcesz użytkownikom przekazać informację na temat kilku elementów całości, rób to w formie listy. Treść przedstawiana w formie listy umożliwia szybsze odnajdywanie skanowanie przekazu przez użytkowników , a tym samym szybsze docieranie do jej najważniejszych elementów.
Przykład:
Zamiast formy:
Usługi naszej firmy obejmują: projektowanie stron internetowych, projektowanie sklepów internetowych, pozycjonowanie, linki sponsorowane, copywriting.
Lepiej jest zastosować formę:
Usługi naszej firmy obejmują:
- projektowanie stron internetowych,
- projektowanie sklepów internetowych,
- pozycjonowanie,
- linki sponsorowane,
- copywriting.
W przypadku przekazu w formie instrukcji stosuj listy numerowane, które ułatwiają odnajdywanie kolejności poszczególnych elementów instrukcji.
Wykorzystaj akapity w treści
W tworzeniu treści należy unikać tworzenia zbyt dużych bloków tekstu. Łatwiejsza w odbiorze jest treść w formie krótkich, kilku zdaniowych akapitów. Zbyt dużo treści pisanej tzw. jednym ciągiem zniechęca do czytania.
Przerwy w tekście szczególnie przydatne są przy rozdzielaniu odrębnych elementów przekazu. W przypadku, kiedy przekazanie informacji na temat rozwiązania problemu wymaga długiego opisu warto zastanowić się nad inną formą przekazu niż zwykły tekst (np. table lub listy).
Stosuj nagłówki
Przy tworzeniu przejrzystej treści obok przerw w tekście warto również stosować nagłówki. Nagłówek na stronie internetowej można przyrównać do tytułu rozdziału w książce. Tak, jak tytuł rozdziału informuje o treści rozdziału, tak nagłówek w szybki sposób przybliża treść określonej sekcji strony internetowej.
Dzięki nagłówkowi użytkownik może szybciej podjąć decyzję na temat tego, czy treść będzie przydatna dla jego potrzeb. Dobre nagłówki powinny być swego rodzaju szybkimi odpowiedziami na najważniejsze pytania, z którymi przychodzą użytkownicy przeglądając określoną stronę internetową.
Wielkość nagłówka powinna odzwierciedlać jego hierarchię w obrębie strony i znaczenie dla jej treści. Nagłówki nadrzędne powinny być zatem większe i bardziej widoczne od nagłówków podrzędnych.
Przykład:
Dużo bardziej przejrzysta jest treść zawierająca nagłówki
Od tej, która tych nagłówków jest pozbawiona
Stosuj odwróconą piramidę treści
W Internecie należy stosować zasadę odwróconej piramidy informacji, przy której już na wstępie treści staramy się przybliżyć użytkownikom jej najważniejsze elementy. Treść w internecie to nie powieść kryminalna, w której do ostatniego momentu czeka się z przedstawieniem sedna historii.
Użytkownicy są bardzo niecierpliwi. Zanim zdecydują się przeznaczyć swój czas na zapoznanie się z treścią , chcą wiedzieć, czy zapoznanie się z nią faktycznie zwiększy przyniesie im korzyść.
W tym wypadku im większą rolę odgrywa dana część treści, tym wcześniej powinna ona zostać przedstawiona użytkownikowi.
Przykład:
Odwrócona piramida treści na stronie
Wykorzystuj linki w efektywny sposób
Linki są na stronie internetowej drogowskazami dla użytkownika. Linki umożliwiają skracanie treści i odwoływanie do dodatkowych, rozszerzających temat treści.
Przy odwiedzeniu strony internetowej, użytkownicy poszukują linków, które doprowadzą ich do realizacji ich potrzeby, z którą przybyli na witrynę. Instynktownie klikają pierwsze hiperłącza, które wydają się im przydatne i pomocne. Z tego też względu ważne jest, aby linki umieszczone były w taki sposób, który umożliwi odczytanie ich kontekstu i przeznaczenia.
Przykład:
W tym przypadku duża część użytkowników kliknie w link zanim się dowie, że treść z nim związana nie jest przeznaczona dla nich.
Używaj języka użytkownika
Forma, długość, wyraz treści w dużej mierze zależą od tego, do kogo ona jest kierowana. Innego języka używa poważny biznesmen z wykształceniem wyższym, a innego nastolatka czy siedemdziesięcioletni dziadek.
Niewłaściwy język treści może uniemożliwić jej z rozumienie przez użytkowników. Szczególnie dużo problemów może sprawić odbiorcom zrozumienie skomplikowanego słownictwa technicznego czy też nadmiernie wykorzystywanego żargonu marketingowego.
Język treści wpływa również na jej wiarygodność w oczach użytkownika. Zbyt poważny wyraz treści może nudzić i denerwować odbiorców (np. ludzi młodych), zaś zbyt lekki i luźny może zostać odebrany jako amatorszczyzna czy też brak szacunku.
Im krócej tym lepiej
Im dłuższa treść, tym mniejsza szansa, że użytkownik się z nią zapozna. Z tego względu tak dużą rolę odgrywa tutaj dbałość o zwięzłość przekazu. Kwiecisty język przydaje się w poezji, przy przygotowywaniu treści w zdecydowanej części przypadków jest zbędny, a nawet szkodliwy.
W procesie przygotowywania treści do danej podstrony witryny internetowej, warto ją przejrzeć kilka razy w kilkudniowych odstępach czasu. W ten sposób łatwiej będzie odrzucić te elementy treści, które nie są wcale konieczne do zrozumienia tematu.
Bądź konkretny
Użytkowników interesuje informacja, nie nasze książkowe, encyklopedyczne wyrażenia, które nieraz nic nie mówią o samej usłudze. W procesie tworzenia treści warto wykorzystywać przykłady, poprzez które łatwiej zobrazować użytkownikom przekaz.
Przykład:
W tej treści wyrażenia podkreślone na czerwono znacznie wydłużają przekaz, a niewiele do niego wnoszą. Zamiast określeń typu „nowocześnie wyposażone centrum konferencyjne” lepiej jest wspomnieć o tym, że ten centrum konferencyjne posiada bezprzewodowy rzutnik o wymiarach 3x5m, nagłośnienie 5.1 i 2 laptopy.
Potrzeby użytkowników zamiast subiektywnych opinii
Pamiętaj, że często trudno jest oddzielić kwestie estetyki i dobrych praktyk przygotowywania treści od naszych własnych, subiektywnych opinii. Niekoniecznie to, co wydaje się wartościowe i ładne z naszego punktu widzenia, jest faktyczną wartością dla określonej grupy docelowej.
Trudno wczuć się trzydziestoletniemu mężczyźnie z wykształceniem wyższym w potrzeby siedemnastolatki czy też matki z trojgiem dzieci. Im więcej wiedzy zbierzesz na temat oczekiwań Twojej grupy odbiorców, tym mnie będzie sytuacji, kiedy będziesz coś tworzył na podstawie „tak mi się wydaje”.
Podsumowanie
Przygotowywanie treści do strony internetowej nie jest procesem prostym. Treść na stronie dopiero wówczas będzie efektywna, kiedy będzie tworzona pod kątem potrzeb i zachowań użytkowników. Nieraz nawet nieduża zmiana w formie treści, jej przekazu może mieć duży wpływ na realizację celów sprzedażowych i promocyjnych. Przy przygotowaniu treści pamiętaj o dobrych praktykach i konwencjach i zbieraj jak najwięcej wiedzy na temat potencjalnych użytkowników.