Przyznam się, że trochę tęsknię za początkiem tego wieku w motoryzacji. Był to złoty czas kombi i minivanów — modeli, które prawie całkowicie zniknęły z cenników, pochłonięte niepowstrzymanym sukcesem SUV-ów i crossoverów. Przestrzeń i praktyczność to zalety, do których dążył każdy producent, eksperymentując z kształtami i geometrią, dzięki którym samochód stawał się wygodnym, wszechstronnym i inteligentnym towarzyszem podróży. Nowa Dacia Jogger jest częścią tej tradycji, która wie, jak być docenianą za sprytne rozwiązania, konstrukcyjną solidność i dwupaliwowy silnik benzyna+LPG.
Wygląd Joggera od razu emanuje siłą. Zapomnij o prostym i nieco anonimowym projekcie Lodgy. Styl Joggera jest bardziej zaawansowany i wyrafinowany. Front to nowa Dacia Sandero Stepway, z diodowymi światłami do jazdy dziennej i pięknie wyrzeźbioną maską, a także detalami zapożyczonymi ze świata crossoverów: tak jest w przypadku plastikowych nadkoli i szarych „zabezpieczeń” pod zderzakami. Z tyłu profil pionowo rozwijających się świateł nawiązuje do tego z Volvo, a 16 calowe czarne felgi aluminiowe dodają jeszcze więcej charakteru.
Wnętrze odzwierciedla pragmatyczne podejście całej Dacii. Tu nie ma miejsca na niepotrzebne ozdobniki: cały przedział pasażerski tchnie poczuciem konkretności. Jeśli oczekujesz miękkich plastików i powierzchni, źle zrozumiałeś znaczenie Joggera. Nie należy się też spodziewać przesadnie franciszkańskich wnętrz. Istnieje kilka detali, które uszlachetniają powierzchnie: dotyczy to nawiewów i kierownicy z chromowanymi wykończeniami oraz paska tkaniny, który biegnie wzdłuż całej deski rozdzielczej i na podłokietnikach drzwi. Ten ostatni jest jednak detalem obecnym tylko w górnej wersji wyposażenia Comfort i testowanym Extreme. Zagłówki kierowcy i pasażera są również oryginalne i mają wypukły kształt wzorowany na modelach Renault.



Na desce rozdzielczej znajduje się 8-calowy ekran dotykowy, połączony z bardzo praktycznym uchwytem do obsługi smartfona. Podczas jazdy można go bez problemu podłączyć do gniazda ładowania USB (nieco zapadniętego na środku konsoli). Infotainment jest intuicyjny i obsługuje Apple CarPlay oraz Android Auto. Równolegle widnieją analogowe wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza w połączeniu z małym, centralnym wyświetlaczem TFT o przekątnej 3,5 cala. Pamiętaj jednak, że w podstawowej wersji Essential główny wyświetlacz został zastąpiony systemem dokowania do integracji smartfona. W ten sposób telefon komórkowy — po pobraniu aplikacji Dacia Media Control — zostaje przekształcony w pokładowy system multimedialny.
- Reklama -
Jogger ma 4,55 metra długości, 1,78 m szerokości i 1,69 metra wysokości (z relingami dachowymi). Przestronność jest zatem topowa jak na taniego minivana. Pasażerowie z tyłu mogą usiąść bez większych wyrzeczeń, mając do dyspozycji również dwa rozkładane stoliki. Dzięki podniesionemu nadwoziu praktycznie niemożliwe jest dotknięcie podsufitki głową przez wysokie osoby. Pojemność bagażnika to 762 l lub 2 027 l ze złożonym drugim rzędem siedzeń.
Dacia Jogger jest częścią tradycji, która wie, jak być docenianą za sprytne rozwiązania i konstrukcyjną solidność
Trzycylindrowa jednostka ECO-G 100 ma moc 100 KM i maksymalny moment obrotowy 170 Nm. Przy zasilaniu benzyną traci się około 10 KM, a moment obrotowy zatrzymuje się przy 160 Nm. W aucie znalazła się 6-biegowa manualna skrzynia biegów. Samochód osiąga prędkość maksymalną 175 km/h, pokonując setkę w czasie 12-13 sekund, w zależności od typu paliwa. Przełącznik znajduje się w lewym rogu deski rozdzielczej. Zbiornik LPG — montowany przez Dacię w miejscu koła zapasowego — ma pojemność 40 litrów, natomiast zbiornik benzynowy 50 litrów. Przy tankowaniu do pełna łącznie można przejechać 970 km.
- Reklama -
Chwilę zmagałem się ze znalezieniem idealnej pozycji do jazdy, będąc zmuszonym do wyższego ustawienia fotela, niż mam w zwyczaju. ECO-G nie jest szczególnie hałaśliwym silnikiem, zazwyczaj zaskakując ciszą, dopiero na autostradzie lub przy nagłym przyspieszaniu zwiększając poziom dB.
Nieszczególnie zgrabna jednostka preferuje elastyczność niż błyskawiczne sprinty. Układ kierowniczy i zawieszenie są bardziej niż odpowiednie do spokojnej jazdy, podczas gdy amortyzatory są w stanie dobrze pracować, płynnie tłumiąc zagłębienia. Mocniej lawirując po zakrętach, ponad 1 200 kg samochodu daje o sobie znać i pojawia się podsterowność. Podróżując na benzynie odnotowałem średnie spalanie 6,5 l/100 km, a na gazie około 8,7 l / 100 km.
Dacia Jogger to triumf pragmatyzmu i wszechstronności — w tej cenie trudno oczekiwać czegokolwiek więcej.
Specyfikacja
- CENA 87 600 PLN
- PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 175 km/h
- 0-100 KM/H 12,3 sekundy
- SILNIK 1.0 ECO-G
- MOC 100 KM
- MOMENT OBROTOWY 170 Nm
- SKRZYNIA BIEGÓW 6-biegowa manualna
Werdykt
NASZYM ZDANIEM...
Jogger nie jest ekscytujący, ale zgadza się w nim wszystko nie tylko na papierze.
Plusy
Nowy samochód w świetnej cenie. Niezwykle przestronny. Niedrogie i dobre wyposażenie.
Minusy
Nie budzi wysokiego poczucia bezpieczeństwa. Fotele nie są szczególnie elastyczne.