Cupra mówi o tym, że lubi wyróżniać się z tłumu. Ateca wygląda jednak najbardziej konwencjonalnie ze wszystkich aut marki, ale jest również bardzo sprawna. Przyjrzyjmy się jej dokładniej.
To nieco pudełkowaty SUV, gdy postawi się go obok smukłego Leona i sportowego Formentora, o proporcjach mocno zapożyczonych z praktycznej, ale nieco nudnej Škody Karoq.
Nie daj się jednak zwieść. Możesz kupić Formentora o mocy 150 KM czy Leona o mocy 245 KM, ale Ateca jest dostępna tylko w wersji pełnotłustej, napędzana 2 litrowym turbodoładowanym czterocylindrowym silnikiem o mocy 300 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Jest on połączony z siedmiobiegową, dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów i napędem na wszystkie koła. Od 0 do 100 km/h osiąga w czasie 4,9 sekundy.
To imponująca alternatywa dla Volkswagena Tiguana R lub T-Roc R wyceniona na 220 700 PLN. Istnieje jednak kilka opcji, które mogą szybko tę cenę podbić. Wydech Akrapovič kosztuje 16 412 PLN, pakiet hamulców wyczynowych BREMBO kolejne 11 624 PLN, a elektrycznie otwierany dach panoramiczny to 4 676 PLN. Po zaznaczeniu wszystkich tych pól, Ateca stoi obok Tiguana R, zamiast stanowić dla niego mocną konkurencję cenową. Z drugiej strony nie poleciłbym szczególnie układu Akrapovič – nie zmienił moim zdaniem radykalnie charakteru samochodu, poza oczywiście generowaniem srogiego hałasu.
Stojąc obok Leona i Formentora, Ateca wygląda i wydaje się nieco stara. Nie ma tak czystej, nowoczesnej deski rozdzielczej jak jego rodzeństwo, a pozycja siedząca bardziej przypomina konwencjonalny rodzinny SUV niż niedoszły samochód sportowy. Siedzisz nieco wyżej, a widoczność na zewnątrz przez szyby jest lepsza. Wysocy kierowcy nie będą mieli problemów z wygodą, a siedzenia dobrze równoważą podparcie na długich dystansach. Chociaż nie wygląda tak elegancko jak supernowoczesna kreska w Formentorze, istnieją pewne korzyści z wieku Ateki. Na przykład ma fizyczne pokrętła dla temperatury i prędkości wentylatora, więc nie musisz zagłębiać się w menu, aby dokonać drobnych regulacji klimatyzacji. Wszystkim łatwo się operuje i nie ma żadnych dotykowych suwaków. Z tyłu przestrzeń nad głową jest duża, a pod podniesionymi przednimi siedzeniami jest mnóstwo miejsca, ale przestrzeń na nogi nie jest lepsza niż w bardziej stylowym Formentorze. Przestrzeń bagażnika to 485 litrów, rozszerzalna do 1 579 litrów.
Choć wspomniałem o pudełkowatym wyglądzie Ateki, sprawy nabierają innych obrotów, gdy uruchomi się silnik. Jak wszystkie inne auta z turbodoładowanym 2-litrowym silnikiem Volkswagen Group, Ateca jest odpowiednio szybkim samochodem. Od momentu położenia stopy na gazie jest tylko odrobina opóźnienia, zanim naprawdę zacznie gnać przed siebie, a jej napęd na wszystkie koła oznacza, że jesteś w stanie wykorzystać tę wydajność praktycznie w każdej pogodzie.
Mimo wszystkich oferowanych osiągów, Ateca jest imponująco wyrafinowana przy prędkościach miejskich. W trybie Komfort wykonuje godną pochwały pracę. W połączeniu z elastycznym silnikiem o wysokim momencie obrotowym i inteligentną dwusprzęgłową skrzynią biegów, dostrojenie zawieszenia tworzy SUV a, którym z radością będziesz jeździł każdego dnia.
Hałas drogowy jest dość dobrze tłumiony na autostradzie, a standardowy zakres asystentów kierowcy eliminuje stres związany z długimi jazdami. Standardowe wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje min.: AEB z wykrywaniem pieszych i rowerzystów, adaptacyjny tempomat, monitorowanie martwego pola, asystenta utrzymania pasa ruchu, ostrzeżenie o bezpiecznym wyjściu, kamery surround, przednie i tylne czujniki parkowania czy siedem poduszek powietrznych.
Ateca jest atrakcyjnym samochodem samym w sobie, ale czuje się nieco zagubiona obok Leona i Formentora, wobec którego nie jest atrakcyjniejsza finansowo, a jej przewaga przestrzeni na tylnych siedzeniach nie jest tak duża, jak można oczekiwać. W dodatku po liftingu kabina wydaje się nieco stara w porównaniu z najnowszymi produktami Grupy Volkswagen. Dla kogo jest więc Ateca? Cupra przedstawia się jako plemię dla buntowników, ale niektórzy kupcy są mniej zbuntowani niż inni. Ateca jest więc atrakcyjną, ale stosunkowo konwencjonalną alternatywą dla Volkswagena Tiguana R i T-Roc R. Mieści się pomiędzy tymi dwoma rozmiarami i oferuje przystępną cenowo, udoskonaloną formułę napędu na cztery koła. Jest na to nisza, ale ci, którzy szukają pełnego doświadczenia z Cuprą, powinni zainteresować się innymi modelami marki.
Specyfikacja
- CENA 220 700 PLN
- PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 250 km/h
- 0-100 KM/H 4,9 sekundy
- SILNIK 2.0 TSI
- MOC 300 KM
- MAKSYMALNY MOMENT OBROTOWY 400 Nm
Werdykt
NASZYM ZDANIEM...
Niby jesteś stateczny, ale chcesz dodać swojemu życiu odrobiny przypraw? To może być na to sposób.
Plusy
Dobrze wyceniony i wyposażony 300-konny SUV. Praktyczny i dość ekonomiczny.
Minusy
Niezbyt ekscytująca jazda. Podstawowe wnętrze trochę nudne. Drogie dodatki.