Connect with us

Cześć, czego szukasz?

Moto

TEST: Audi Q4 e-tron Edition One

Kusząco wyceniony elektryczny SUV klasy premium.

Samochody elektryczne są teraz bardziej dostępne niż kiedykolwiek, ale ich zakup to wciąż większy wydatek od porównywalnych modeli z silnikami spalinowymi. Przeciętny Kowalski może jedynie z zazdrością spoglądać na stylowe „elektryki” premium, wyposażone w nowinki technologiczne i wykończone najwyższej jakości materiałami. Q4 e-tron od Audi zapewnia długi zasięg, ekskluzywne wzornictwo i mnóstwo systemów bezpieczeństwa, a jego ceny zaczynają się od niecałych 200 tysięcy złotych. 

Niemiecki SUV wywodzi swój rodowód od futurystycznego konceptu, który ponad 3 lata temu szokował gości targów Geneva Motor Show. Echa tej przeszłości widać także w wersji komercyjnej: z przodu mamy zamkniętą, jednolitą atrapę, płynnie przechodzącą w LED-owe reflektory do jazdy dziennej, z tyłu – elegancką listwę świetlną, a po bokach – aerodynamiczne przetłoczenia na drzwiach i nadkolach. Zmniejszenie oporów powietrza było zresztą jednym z głównych celów Audi, co zaowocowało niską, przysadzistą sylwetką auta. 

Q4 e-tron powstał na płycie podłogowej dedykowanej pojazdom elektrycznym, z akumulatorem wbudowanym w podłogę. Konstrukcja ta charakteryzuje się szerokim rozstawem osi i krótkimi zwisami, dzięki czemu w kabinie wygospodarowano dużo miejsca. Wnętrze zachowuje futurystyczny charakter nadwozia: dominują tu mocno zarysowane linie i geometryczne formy. Co prawda nawet w wysokiej wersji edition one Geysir zauważyliśmy sporo twardych tworzyw i błyszczących plastików, ale w tym przedziale cenowym to dość częsty widok. Na osłodę dostajemy obszerne fotele ze skórzaną tapicerką i sportową, lekko spłaszczoną kierownicę. 

Pod względem komfortu kierowcy Q4 e-tron staje na wysokości zadania: dzięki pełnej, elektrycznej regulacji fotela natychmiast znaleźliśmy idealną pozycję za kółkiem, w zasięgu rąk mając liczne schowki i półki. Jedyny minus należy się „zawieszonej” konsoli centralnej, utrudniającej dostęp do portów USB, i dotykowym przyciskom na kierownicy, których mizianie okazało się mniej praktyczne od skorzystania z ekranu dotykowego. 

Skoro już przy ekranach jesteśmy – Audi Q4 został wyposażony w wirtualny kokpit z czytelnymi zegarami, wyświetlaczem przeziernym z funkcją AR i dużym ekranem inforozrywki. Temu futurystycznemu rozwiązaniu towarzyszy klasyczny, fizyczny panel klimatyzacji, co akurat dla nas jest sporym plusem; ustawianie temperatury za pomocą przycisków jest po prostu najwygodniejsze. 

Projektantom Audi udało się wygospodarować dużo miejsca w drugim rzędzie siedzeń, jak również wyposażyć Q4 e-tron w pokaźny bagażnik o pojemności 520 l i o regularnych kształtach. W SUV-ie zabrakło nam jedynie dodatkowego schowka z przodu: po zajrzeniu pod maskę (silniki umieszczone są między kołami), widać, jak wiele miejsca pozostało niewykorzystane, a w aucie przydałaby się przegródka na kable. 

Testowane auto należało do najmocniejszego wariantu 50 quattro, dysponującego mocą 299 KM i osiągającego 100 km/h w zaledwie 6,2 sekundy. Mimo tych osiągów Q4 e-tron nie jest szczególnym demonem prędkości: owszem, pojazd płynnie się rozpędza i chętnie rusza spod świateł, ale pod względem prowadzenia nie odbiega od statecznego, rozsądnego modelu, do którego przyzwyczaiło nas Audi. Niskie usytuowanie akumulatora sprawia, że auto mocno trzyma się drogi, a w zakręty wchodzi z wyczuwalną, przyjemną pewnością. 

Sama bateria ma pojemność 82 kWh, co w trakcie testu starczało na pokonanie 390 400 km. Gdy poruszaliśmy się po drogach szybkiego ruchu, zużycie energii wzrastało do 20 kWh/100 km, ale przy spokojnej, miejskiej jeździe dało się zejść do 17,5 kWh/100 km. Taki zasięg powinien wystarczyć nawet na długą podróż. 

Ceny Q4 e-tron rozpoczynają się od 198 400 PLN za wersję z napędem 35 e-tron i baterią 52 kWh; model bazowy w wersji 50 quattro to koszt 248 300 PLN. W tym segmencie to naprawdę niewiele; więcej zapłacimy za podobne propozycje Volkswagena czy Mercedesa. Na przykładzie auta testowego mogliśmy zauważyć, że dodatkowe pakiety mocno windują cenę auta, ale w praktyce są to dodatki, bez których Q4 e-tron wciąż byłby autem z niesamowitą klasą.

Specyfikacja

  • CENA 350 770 PLN
  • PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 180 km/h
  • 0-100 KM/H 6,2 sekundy
  • SILNIK elektryczny 
  • MOC 220 kW (299 KM)
  • MOMENT OBROTOWY 460 Nm
  • ZASIĘG WG NORMY WLTP 412-488 km

Werdykt
87

NASZYM ZDANIEM

Jeśli szukasz efektownego „elektryka”, który nie opróżni twojego portfela, Q4 e-tron to propozycja dla ciebie.

Plusy

Unikatowa stylistyka wewnątrz i na zewnątrz. Rozsądne zużycie energii. Duży bagażnik. Jeździ się nim pewnie i bezpiecznie.

Minusy

Średnio wygodna konsola centralna. Brak dodatkowego schowka z przodu. Sporo twardych plastików.

Od jedenastu lat redaktor naczelny Magazynu T3. Ekspert w dziedzinie nowych technologii. Częsty gość programów radiowych i telewizyjnych. Prowadzący konferencji technologicznych. Autor wydawnictw książkowych o grach oraz organizator koncertów. Pasjonat muzyki, kina i literatury.

Może cię też zainteresować

Testy

Świetne brzmienie w skandynawskim wydaniu.

Testy

Jedno łącze dla wielu użytkowników.

Testy

Dron FPV, który wymaga dużo przestrzeni powietrznej i środków ostrożności.

Testy

Może i mnie chcesz, ale nie myśl sobie, że będziesz się dobrze bawił.