Wyszukiwarka to tylko proste okienko i jeden przycisk. Tak powinien myśleć zwykły użytkownik, a magia ma dziać się pod maską. Pokazujemy jak tego dokonać.
1. Nie komplikuj
Uprość wyszukiwarkę tak bardzo jak to możliwe. Wyszukiwarka powinna składać się z jednego pola, dokładnie jednego przycisku i opcjonalnej możliwości przejścia do zaawansowanych ustawień. Pole powinno być polem, a nie np. kreską – internauci skanują strony i szukają znanych elementów. Dwa przyciski, jak np. „Przejdź” i „Szukaj” na Wikipedii są zupełnie zbędne. Wyszukiwarka nie powinna straszyć, przynajmniej na początku, setką filtrów.
2. Daj im możliwości
Jeśli jednak twoja wyszukiwarka nie potrafi czytać w myślach użytkownika (a powinna, w końcu {link_wew 5590}wyszukiwarki maja nowe funkcjonalności{/link_wew}) i wyniki nie są zadowalające, dodaj zaawansowane opcje wyszukiwania. Powinny one znaleźć się na oddzielnej stronie, a nie obok samego okna wyszukiwarki.
W przypadku sklepów albo wyszukiwarek grafiki ważna jest również możliwość zmiany wyglądu wyników wyszukiwania – czy mają być wyświetlane tylko opisy czy również grafiki, jeśli tak, to jak duże i ile ma się ich znaleźć na stronie.
3. Powiedz internautom czego chcą szukać
Większość internautów nie ma pojęcia ile wyników wyszukiwania powinni otrzymać, ani jak powinny być posortowane. Wybierz za nich. W serwisie z newsami prawdopodobnie najlepsze będzie sortowanie po dacie, a w porównywarce cen – po cenie.
4. …ale nie mów za dużo
Poza poprawieniem user experience zadbaj też o optymalizację zapytań do bazy. Kiedy Google na pewien czas zwiększyło liczbę wyników z 10 do 30, czas oczekiwania na odpowiedź wzrósł z ok. 0,5 s do 0,9 s. Liczba użytkowników natychmiast spadła o 20%.
Od liczby wyników ważniejsza okazała się wydajność. Można ją zwiększyć na wiele sposobów, ale najbardziej popularne to cache’owanie wyników i ograniczenie ich liczby. 90% osób zwraca uwagę tylko na 3 pierwsze wyniki, a dalej niż na trzecią stronę przechodzi mniej niż 1% użytkowników. Dokładne wyniki warto zwrócić dopiero wtedy.
5. Dobierz długość
Internauci wpisują szczegółowe pytania jeśli pole wyszukiwania jest długie. Złożone zapytanie oznacza natomiast, że czytelnik szybciej trafi na tę informację której szukał i uzna wyszukiwarkę za skuteczną. Google ustaliło długość pola na 55 znaków, Yahoo! na 40, a Bing – 45.
Krótkie pole, np. w Allegro (28 znaków), prowadzi do wpisywania bardzo prostych zapytań, a wyniki będą zbyt ogólne.
6. Nie wynajduj koła
Wyszukiwarka powinna być schematyczna i przewidywalna. Umieść ją na górze strony, oznacz odwiedzone linki, przycisk wyszukujący nazwij „szukaj” lub „search”, a nie „idź”, „znajdź” czy „go” i dobrze opisz formularz nie zapominając o {link_wew 4754}dostępności{/link_wew}, zwłaszcza jeśli używasz AJAX-u.
Z drugiej strony te wszystkie rady zostały już przez kogoś wdrożone, więc czy jest sens wynajdywać koło od nowa? Może bardziej opłacalne będzie skorzystanie z gotowej wyszukiwarki, np. od Google?