Toyota GR Yaris okazała się spektakularnym sukcesem marki. W ciągu trzech lat od debiutu inżynierowie, kierowcy testowi, a także profesjonalni kierowcy rajdowi i wyścigowi Toyoty pracowali intensywnie nad ulepszeniem GR Yarisa, by stał się jeszcze mocniejszy, jeszcze lepszy w prowadzeniu oraz dający jeszcze więcej przyjemności z jazdy.
Nowy GR Yaris otrzymał nową wersję turbodoładowanego, trzycylindrowego silnika, który teraz ma większą moc i wyższy moment obrotowy, a także otrzymał nową, ośmiobiegową skrzynię automatyczną, która charakteryzuje się niesamowicie szybkimi zmianami przełożeń. Poprawiono też podwozie, a w kabinie zmodyfikowano pozycję za kierownicą, by była jeszcze bardziej sportowa. Zawieszenie dostrojono, by zapewniało doskonałą przyczepność, pracując w ekstremalnych warunkach. Dostosowano też ustawienia sprężyn oraz wzmocniono przednie amortyzatory.
Światowa premiera nowego GR Yarisa odbyła się 12 stycznia podczas Tokyo Auto Salon. Auto będzie dostępne w Europie od lata 2024 roku.
Więcej mocy, wyższy moment obrotowy, więcej kontroli
GR Yaris w chwili debiutu dysponował najmocniejszym trzycylindrowym silnikiem na świecie. Teraz oferuje jeszcze więcej. Jego moc została podniesiona o 19 KM do 280 KM, a moment obrotowy jest o 30 Nm wyższy i wynosi 390 Nm.
Nowy GR Yaris ma wzmocniony rozrząd, zawór wydechowy zyskał nowy materiał, zwiększono ciśnienie wtrysku paliwa. Auto ma też nowe, lekkie tłoki z odpornymi na zużycie pierścieniami, a do układu dolotowego dodano nowy czujnik ciśnienia.
Nowy GR Yaris będzie oferowany wyłącznie z pakietem Sport, który ma dodatkowe elementy układu chłodzenia jak nowa dolna chłodnica poprawiająca niezawodność podczas jazdy z w pełni otwartą przepustnicą, modyfikacje wlotu powietrza oraz intercooler z instalacją natrysku wody.
Szybkie zmiany biegów dzięki nowej skrzyni automatycznej
Największą zmianą w nowym GR Yarisie jest wprowadzenie ośmiobiegowej skrzyni automatycznej GAZOO Racing Direct, która będzie oferowana opcjonalnie. Auto nadal będzie w standardzie wyposażone w skrzynię manualną o sześciu przełożeniach. W pracach nad nową skrzynią biegów największy nacisk położono na jak najlepszy czas podczas redukcji przełożeń. Skrzynia automatyczna pozwala także kierowcy jeszcze bardziej skoncentrować się na kierowaniu.
W przypadku manualnej skrzyni biegów przełożenia zmienia się w oparciu o zachowanie auta, oddziaływanie sił podczas hamowania oraz prędkość. Oprogramowanie automatycznej skrzyni biegów zostało tak dostosowane, by na bieżąco analizować użycie pedałów hamulca i przyspieszenia. Nowa skrzynia automatyczna przewiduje, kiedy konieczna będzie zmiana przełożenia nawet przed zmianą zachowania auta, żeby wybór biegu odpowiadał intencjom kierowcy i przypominał zachowanie profesjonalnego zawodnika.
Wnętrze inspirowane motorsportem
Kabinę nowego GR Yarisa zmodyfikowano tak, by zwiększyć prawdziwie sportowe odczucia, a design podkreśla, że to auto zostało stworzone z myślą o kierowcy. Zmieniono rozmieszczenie przycisków i przełączników korzystając z doświadczeń kierowców rajdowych i wyścigowych. Wyłącznik układu stabilizacji toru jazdy (VSC), włącznik świateł awaryjnych oraz włącznik natrysku wody na intercooler są teraz umieszczone bliżej kierowcy, a sięgnięcie do nich nie będzie utrudnione nawet korzystając ze sportowych pasów bezpieczeństwa. Przed pasażerem powiększono półkę na desce rozdzielczej, co ułatwia zamontowanie dodatkowych wskaźników lub monitorów dla pilota rajdowego.
Poprawiono widoczność poprzez obniżenie górnej krawędzi deski rozdzielczej o 50 mm, zmianę umiejscowienia lusterka wstecznego oraz przechylając o 15 stopni w kierunku kierowcy panel sterowania.
Przed kierowcą umieszczono 12,3-calowe cyfrowe zegary z dwoma trybami wyświetlania do wybory – normal oraz sport, w którym prezentowanych jest więcej danych związanych z osiągami auta. Układ danych jest czytelny i przejrzysty bez zbędnych ozdobników. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów wyświetlana jest także temperatura oleju w przekładni, a także wizualne ostrzeżenie o zbyt wysokich obrotach przed próbą redukcji biegu.
Poprawiono także pozycję za kierownicą. Obniżono o 25 mm fotel kierowcy i dostosowano do tych zmian umiejscowienie koła kierownicy.
Dwie wersje specjalne
Toyota wyprodukuje dwie limitowane wersje specjalne GR Yarisa inspirowana dwoma rajdowymi mistrzami świata. Sébastien Ogier Special Edition oraz Kalle Rovanperä Special Edition będą bazować na GR Yarisie pokazanym w Tokio i zostaną zaprezentowane podczas Rajdu Monte Carlo, który w dniach 25-28 stycznia zainauguruje sezon 2024 w WRC.