Trzy książki fotograficzne wydawnictwa WILEY (w Polsce wydane przez Helion) są interesującym, nawzajem się uzupełniającym kompletem. Im dłużej o tym myślę, tym bardziej upewniam się we wniosku, że ich wspólna recenzja jest świetnym pomysłem. Razem są kompleksowym, ale także szczegółowym przewodnikiem po dużej liczbie zagadnień fotograficznych, które trudno byłoby opisać w jednej książce. Stanowią przy tym lekturę dobrą zarówno dla początkujących, jak i średnio zaawansowanych pasjonatów fotografii.
Dużą część (być może nawet większość) z serwowanych informacji uda ci się samodzielnie odnaleźć w Google. To chyba jednak dosyć naturalne w naszych czasach. Jednak należałoby poświęcić na to ogromną ilość czasu. A nigdzie w sieci nie znajdziesz tak kompleksowego źródła wiedzy podanego w równie przystępnej formie.
W tej serii ukazały się także książki „Zdjęcia makro. Warsztaty fotograficzne” oraz „Fotografowanie dzieci. Warsztaty fotograficzne”. Skupiają się one jednak na precyzyjnych tematach. Tymczasem trzy książki poświęcone kolejno kompozycji, oświetleniu i ekspozycji są o wiele bardziej uniwersalne. A przez to bardziej godne uwagi dla mniej zaawansowanych czytelników.
Kompozycja. Warsztaty fotograficzne
Autor: Blue Fier
Tłumaczenie: Zbigniew Waśko
Helion 12/2008
Stron: 264
Cena: 59 zł
www: http://www.helion.pl
Pierwsza książka – najważniejsza z całej grupy – porusza temat kompozycji. Jeżeli masz zamiar kupić tylko jedną książkę z całej serii, to radzę zacząć właśnie od tej. Szczególnie jeśli akurat zagadnień związanych z kompozycją nie masz w małym palcu. Dokonując wstępu do kompozycji, jej autor Blue Fier wyjaśnia dlaczego – pomimo patrzenia na ten same obiekty – każdy fotograf tworzy odmienną kompozycję. Ilustruje to przykładami różnych zdjęć.
Autor po kolei prezentuje wszystkie elementy budujące kompozycję, opisując ich wpływ na zdjęcie na bazie ciekawych przykładów. Zaczyna od podstawowych pojęć, takich jak widzenie selektywne ludzkiego umysłu i perspektywa liniowa. Rozdział drugi opisuje rodzaje elementów tworzących kompozycje, czyli punkty, linie, bryły, płaszczyzny oraz metody aranżowania kadru, jak kształt, orientacja, punkty skupiające uwagę, symetria i asymetria czy też harmonia i dysharmonia. Wyjaśnia także takie uniwersalne zasady, jak reguła trójpodziału czy złoty prostokąt.
Kolejne rozdziały zaciekawiły mnie w nie mniejszym stopniu. Trzeci rozdział wyjaśnia, jak kreatywnie wykorzystać głębię ostrości, posługując się m.in. różnymi wielkościami przysłony czy np. teleobiektywem. Następne rozdziały opisują komponowanie za pomocą migawki, wykorzystanie różnych rodzajów światła, pracę z kolorem oraz tworzenie kompozycji w różnych sytuacjach: zdjęciach portretowych czy fotografii podróżniczej. Ostatnia część stanowi zachętę do wykorzystania programu graficznego do udoskonalania zdjęć. Uczy posługiwania się poziomami, krzywymi i korygowania nasycenia kolorów.
Po lekturze książki „Kompozycja. Warsztaty fotograficzne” absolutnie nie czuję niedosytu. Właściwie, tak ja w przypadku kolejnych pozycji, jest to książka do której wciąż można wracać. Dokładne przeanalizowanie i przyswojenie wszystkich podanych przez autora informacji wymaga bowiem czasu.
Oświetlenie. Warsztaty fotograficzne
Oświetlenie. Warsztaty fotograficzne
Autor: Chris Bucher
Tłumaczenie: Piotr Cieślak
Helion 12/2008
Stron: 304
Cena: 59 zł
www: http://www.helion.pl
Oświetlenie to prawdopodobnie drugi po kompozycji element wpływający na jakość zdjęć. Dlatego książka „Oświetlenie. Warsztaty fotograficzne” napisana przez Chrisa Buchera jest drugą pod względem ważności pozycją z serii.
Zaczynamy oczywiście od najważniejszych informacji o świetle. Niezbędne okazuje się poznanie zagadnień czysto technicznych. Należy do nich np. temperatura barw, którą mierzyć możesz w kelwinach. Musisz także nauczyć się, jak wpływać na barwy balansem bieli oraz pracować z różnymi rodzajami kontrastu. Dowiedz się także , że istnieją różne rodzaje światła, a każde z nich ma inne zastosowanie. Dzięki rozdziałów drugiemu nauczysz się mierzyć światło i wykorzystywać różne akcesoria oświetleniowe. Znaczenie mają nie tylko profesjonalne narzędzia. Ważne jest także umiejętne wykorzystywanie naturalnych warunków.
Dalsze rozdziały książki skupiają się na różnych rodzajach scen, jak plener, wnętrza, zdjęcia grupowe, portretowe, fotografia krajobrazowa czy nocna. Dzięki nim wiedzę teoretyczną bez problemu zamienisz w praktyczną. Każdy rozdział opisuje wszystkie istotne kwestie związane z danym typem zdjęć. Jest to kolejna wysokiej klasy książka fotograficzna z serii „Warsztaty fotograficzną”. Wraz z podręcznikiem kompozycji stanowią obowiązkowy komplet w podręcznej bibliotece każdego sympatyka fotografii.
Ekspozycja. Warsztaty fotograficzne
Ekspozycja. Warsztaty fotograficzne
Autor: Jeff Wignall
Tłumaczenie: Anna Trojan
Helion 12/2008
Stron: 312
Cena: 59 zł
www: http://www.helion.pl
Ekspozycja może być różnie rozumianym pojęciem. Jak w książce „Ekspozycja. Warsztaty fotograficzne” definiuje ją Jeff Wignall? Czytamy: „Dobra lub 'poprawna’ (będę miał niedługo mnóstwo do powiedzenia na ten temat) ekspozycja to taka, która potrafi uchwycić cały zakres tonalny (zakres od ciemnych do jasnych wartości tonalnych), jaki miał naprawdę nasz obiekt”. O tym właśnie, mówiąc w skrócie, jest ta książka. W wykorzystaniu czasu naświetlania, wielkości przysłony i parametru ISO do tworzenia dobrze naświetlonych zdjęć.
Pierwsze dwa rozdziały przekazują nam podstawową wiedzę na temat ekspozycji. Jeff Wignal twierdzi, że dobrą ekspozycję możemy uzyskać w każdym aparacie fotograficznym. Nawet prostym kompaktem można tworzyć atrakcyjne fotografie. Rozdział drugi podkreśla, że trzy najważniejsze elementy wpływające na kompozycje to parametr ISO, przysłona obiektywu i czas naświetlania. To ISO jest najczęściej niedocenianą składową dobrych zdjęć, a autor w praktyczny sposób opisuje, jak w różnych sytuacjach wielkość tego parametru wpływa na zdjęcia.
Kolejne rozdziały przekazują dużą liczbę informacji na temat pomiaru światła, wykorzystania przysłony i głębi ostrości, czasu naświetlania oraz różnych trybów ekspozycji. Dobrze wiedzieć, kiedy wykorzystać tryb preselekcji przysłony, a kiedy czasu naświetlania. Dzięki przykładom autora łatwo zrozumieć, że – wbrew niektórym mitom – wbudowane tryby tematyczne, jak tryb robienia zdjęć krajobrazowych, również bywają przydatne. W dalszej części dowiadujemy się, jak robić zdjęcia w świetle naturalnym, pomagać sobie w różnego rodzaju trudnych sytuacjach (np. podczas poskramiania mgły), czy też skutecznie posługiwać się lampą błyskową.
Książka stanowi kolejną obfitą porcję wiedzy. Ze względu na bardziej ogólną tematykę nie jest aż tak ważna, jak wcześniej omówione pozycje serii. Jeśli jednak książki poświęcone kompozycji i oświetleniu stanowią żelazną podstawę, to „Ekspozycja” jest ich istotnym uzupełnieniem.