Usługa Google Website Optimizer umożliwia przeprowadzanie testów A/B oraz testów wieloczynnikowych. Dzięki niej zbadasz i zwiększysz skuteczności poszczególnych elementów witryny oraz zwiększysz jej stopę konwersji.
Udostępniony w 2006 r. Google Website Optimizer czyli Optymalizor witryny (http://www.google.pl/websiteoptimizer to wciąż bardzo niedoceniane narzędzie. Wielu specjalistów oraz firm nie zdaje sobie sprawy z jego sporych możliwości. Tymczasem korzystając z Google Website Optimizera przeprowadzisz zarówno proste testy A/B, jak i bardziej zaawansowane testy wieloczynnikowe. Dzięki nim dowiesz się na przykład, jak na na wypełnienie formularza kontaktowego wpływają nagłówki i teksty lub który z kilku przycisków „dodaj do koszyka” sprzyja wyższej konwersji w sklepie internetowym. Przeprowadzając testy zwiększysz skuteczności strony, lepiej wykorzystasz pieniądze wydawane na działania marketingowe i zdobędziesz cenną wiedzę o tym, co najlepiej oddziałuje na użytkowników twojego serwisu.
Nie wykonywanie testów w sytuacji, gdy posiada się do tego darmowe narzędzie i możliwości techniczne, nie świadczyłoby o rozsądnym traktowaniu biznesu internetowego. Testować możesz na przykład:
- nagłówki,
- ilustracje,
- przyciski
- wezwania do akcji,
- opisy produktów,
- teksty perswazyjne.
Tworzenie testu
Aby korzystać z Optimizera musisz mieć zarejestrowane konto Google AdWords, ale nie musisz posiadać na nim żadnych środków finansowych. Korzystanie z Optymalizatora nie jest trudne, a jedyną przeszkodą może być zbyt skomplikowana budowa testowanych stron.
Aby stworzyć nowy test kliknij w „Utwórz inny eksperyment”. Na następnej stronie do wyboru otrzymujesz dwie opcje.
Opcja „Eksperyment A/B” pozwala porównać dwie różne wersje danej strony, a „Eksperyment w wielu odmianach” pozwala testować poszczególne elementy serwisu. Według zaleceń Google testowana w ten sposób strona powinna generować co najmniej około 1000 wyświetleń tygodniowo. Po wybraniu jednej z opcji ujrzysz stronę z kilkoma ważnymi zaleceniami. Tak wygląda w przypadku drugiej opcji:
Punkt pierwszy zaleca wybór strony, którą zamierzasz testować. Następnym krokiem jest wybór sekcji strony, które pragniesz testować. Mogą to być nagłówki, ilustracje, opisy lub inne elementy. Na końcu należy określić, która strona w serwisie będzie odpowiadać za mierzenie konwersji. Jest to strona na którą przechodzi użytkowników pod dokonaniu zakupu, zapisaniu się na newsletter, czy wypełnieniu formularza. Teraz możesz przejść do kolejnego kroku.
W tym kroku musisz podać nazwę eksperymentu, adres testowanej strony oraz adres ustalonej wcześniej strony określającej udaną realizację celu.
W następnym kroku określasz, czy zmian w serwisie dokonasz samodzielnie, czy zlecisz to innej osobie odpowiedzialnej za techniczne funkcjonowanie serwisie. Opcja druga oznacza samodzielne wdrożenie zmian.
Na tym etapie uruchamiania testu musisz zainstalować na stronie odpowiednie kody JavaScript. „Control Script” musi zostać umieszczony na początku śledzonej strony w sekcji HEAD, a „Tracking Script” na końcu strony. Kodem JavaScript musisz objąć także określone wcześniej sekcje strony. Służy do tego poniższa konstrukcja:
KOD HTML
Oto jej przykładowe zastosowanie:
Skorzystaj z naszej oferty
Takim kodem z odpowiednimi nazwami obejmij wszystkie testowane części strony. Osobny kod musi zostać umieszczony również na końcu strony mierzącej realizację celu. Po kliknięciu w „Validate pages” i pomyślnym zweryfikowaniu kodu możesz przejść do następnego kroku.
W tej części możesz stworzyć nowe odmiany dla każdej sekcji objętej kodem JavaScript. Na przedstawionym przykładzie testowi podlega akapit tekstu zachęcający do wypełnienia formularza kontaktowego.
Następny krok umożliwia podgląd istniejących wersji. Jeśli wszystkie wersje działają prawidłowo, możesz zatwierdzić eksperyment. Zbierane dane powinny być widoczne w ciągu kilku godzin. Po zebraniu większej liczby danych Website Optymizer poinformuje, która z wariacji posiada najlepszą konwersję. W zależności od ruchu na stronie i liczby konwersji otrzymanie godnych zaufania wyników może potrwać od kilku dni do nawet kilku tygodni. W otrzymanych danych znajdą się informacje o współczynniku konwersji, szansie na pokonanie oryginalnej wersji, zaobserwowanej poprawie w procentach oraz całkowitej liczbie konwersji i użytkownikach, którzy zobaczyli daną wersję strony.
W zakładce „Kombinacje” znajdziesz dane na temat poszczególnych kombinacji badanej strony. Jeśli testujesz kilka sekcji, a każdy z nich ma kilka wersji, to liczba możliwych kombinacji może być całkiem spora. Zakładka „Sekcje strony” informuje o najskuteczniejszej wersji danej sekcji. Jeśli testujesz jednocześnie więcej, niż jedną sekcję, to większą uwagę powinieneś poświęcić kombinacjom.
Na zakończenie
Większość serwisów internetowych będzie zawsze w fazie zmian i rozwoju. Powinieneś więc regularnie testować wszystkie kluczowe elementy mogące wpływać na konwersję witryny. Zwiększenie skuteczności strony nie oznacza, że należy zaprzestać dalszych testów. Najprawdopodobniej zawsze będą na stronie elementy, które mogą zostać ulepszone.
Na zakończenie warto zapoznać się z tekstem http://www.fourhourworkweek.com/blog/2009/08/12/google-website-optimizer-case-study/ opisującym firmę, która dzięki wykorzystaniu Website Optimizera zwiększyła konwersję o 20%, a następnie znów o 16%. To wynik, który również możesz osiągnąć.