Od momentu zakupu Oculusa, Facebook coraz mocniej inwestuje w wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. Zaobserwowaliśmy to także podczas wczorajszego wydarzenia Facebook Connect, które jest zapowiedzią nowego kierunku dla imperium Marka Zuckerberga.
Facebook Connect był okazją do zaprezentowania tzw. „metawersum”, czyli internetu opartego na wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Wizja Zuckerberga zakłada, że w przyszłości wiele czynności będziemy wykonywać jedynie poprzez wirtualną rzeczywistość, od spotkań służbowych po naukę czy rozrywkę. Metawersum ma być właśnie takim miejscem do spotkań, zabawy i zbierania doświadczeń, których nie moglibyśmy doznać w rzeczywistości.
Chęć podążania w tym kierunku sygnalizuje już sama zmiana nazwy Facebooka – od wczoraj nosi on nazwę Meta. Oczywiście zmiana nie dotyczy samego portalu społecznościowego, ale medialnej grupy, w której skład wchodzi także Instagram, WhatsApp czy Oculus. Zuckerberg zaprezentował także nowe logo; zdążyło ono już zastąpić kultowy kciuk w górę umieszczony przed siedzibą spółki w Menlo Park. Struktury grupy Meta będą podzielone na dwa oddziały: jeden zajmie się rozwojem obecnych usług social media i aplikacji, zaś drugi – projektowaniem rozwiązań przyszłości.
Rebranding Facebooka zbiegł się w czasie z jednym z najtrudniejszych momentów w historii spółki. Niedawna afera Facebook Papers ujawniła wiele niedociągnięć w moderacji portalu – automatyczne systemy wielokrotnie nie radziły sobie z wyłapywaniem mowy nienawiści w mało rozpowszechnionych dialektach, co powodowało zaognienie sytuacji polityczno-społecznej w niektórych zakątkach świata, na przykład w Mjanmie czy Etiopii.
To nie pierwszy skandal z udziałem grupy, która niedawno zebrała wiele negatywnych opinii na temat sposobu, w jaki podchodzi do bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników, a w przeszłości była zamieszana w wiele afer. Nie wiadomo, czy zmiana nazwy to swoista próba odzyskania nadszarpniętego zaufania, czy też chęć odcięcia się od trudnej przeszłości Facebooka i skupienia na przyszłości pod znakiem Meta.