Na pozycję serwisu w wyszukiwarkach wpływa wiele elementów – od kierujących do niej linków, przez optymalizację treści, po odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Poznajmy te czynniki, które są najważniejsze dla marketingu w wyszukiwarkach internetowych, a przede wszystkim w dominującym Google.
Oczywiście nie sposób w krótkim tekście wymienić wszystkich możliwych czynników wpływających na pozycję serwisu. Ograniczymy się do najważniejszych oraz tych, które bywają źle rozumiane. W tekście nie wyjaśniamy najbardziej podstawowych pojęć, jak np. PageRank. Z pewnością znajdziesz w sieci dziesiątki artykułów zawierających odpowiednie definicje (a przecież skuteczne korzystanie z wyszukiwarki to podstawowa umiejętność każdego pozycjonera).
Linki przychodzące
Pierwszym i kluczowym czynnikiem wpływającym na pozycję strony są prowadzące do niej linki. To truizm, który był już wielokrotnie powtarzany. Dla zasady powtórzmy go raz jeszcze: możesz posiadać wspaniałą treść i wiernych użytkowników, ale bez linków przychodzących nie osiągniesz wysokiej pozycji w Google.
Kluczem do wysokich pozycji są nie tylko linki, ale linki o odpowiedniej jakości. Jakość możemy rozumieć na kilka sposobów. Po pierwsze, cenniejsze są linki przychodzące z serwisów o podobnej tematyce. Dlatego pozycjonerzy tworzą strony „zaplecza” o tematyce odpowiadającej pozycjonowanym serwisom i umieszczają linki wśród odpowiednio dobranej treści.
Po drugie, cenniejsze są linki z serwisów o wysokim współczynniku PageRank, choć niektórzy przedstawiciele branży SEO twierdzą, że parametr ten nie ma już żadnego znaczenia. Rzeczywiście nie decyduje o pozycji serwisu w wyszukiwarkach, ale wpływa na moc linków.
Po trzecie, unikaj linków z tzw. złego sąsiedztwa. To Twojego serwisu nie powinny z pewnością prowadzić linki z serwisów z pornografią czy hazardem. Może to wpłynąć na zmniejszenie wartości Twojego witryny w „oczach” wyszukiwarek.
Należy również wspomnieć o systemach wymiany linków (w skrócie: SWL). Systemy pozwalają pozyskiwać tysiące linków w pełni zautomatyzowany sposób. Niemniej są to na ogół linki z mało znaczących stron, więc ich moc tkwi w ilości. Jednak opieranie się tylko i wyłącznie na SWL-ach jest internetowym samobójstwem. Bardzo trudno uzyskać w konkurencyjnych branżach wysoką pozycję bez wykorzystywania systemów, ale korzystając tylko z nich równie łatwo ją stracić. Dlatego należy łączyć systemy wymiany linków z normalnymi linkami na tworzonych tematycznych serwisach lub z linkami celowo kupowanymi.
Właściwy TITLE
Znacznik TITLE to oczywiście jeden z ważniejszych elementów dobrze zoptymalizowanego serwisu. Warto więc poświęcić czas, aby posługiwać się nim skutecznie. Tytuł dla strony głównej powinien zawierać jej nazwę oraz słowa kluczowe. Według przykładowego schematu:
MojaKwiaciarnia.pl – kwiaty, paprotki, nawozy, doniczki
Tytuły podstron powinny zawierać na pierwszym miejscu nazwę aktualnej strony, a następnie stron nadrzędnych – aż do strony głównej. Np.:
Obroże – Akcesoria – DlaPsa.pl
Powyższe sposoby organizacji tagu TITLE zapewniają dobre połączenie optymalizacji SEO oraz usability.
Dobre wykorzystanie tagu H1
Tag H1 oraz tagi nagłówków niższego rzędu są ważne dla wyszukiwarek. Niestety nie zawsze są wykorzystywane w optymalny sposób. Dla zasady przypomnijmy, że na każdej stronie powinien się znaleźć tylko jeden tag H1. Na stronie głównej w tagu H1 jest często umieszczany nagłówek lub logo strony. Jest dobre rozwiązanie, ale tylko i wyłącznie dla strony głównej.
Na wszystkich podstronach nagłówkiem H1 powinien być tytuł aktualnej strony, np. nazwa działu, nazwa produktu, czy tytuł artykułu. Dla podstron jest to kluczowy element ważniejszy nawet od tytułu całego serwisu. W taki sam sposób powinny go postrzegać wyszukiwarki. Na podstronach nazwa serwisu lub logo mogą być objęte np. nagłówkiem H2.
Optymalizacja treści
Anglojęzyczne określenie keyword density tłumaczy się jako zagęszczenie słów kluczowych. Jeszcze do niedawna wielu pozycjonerów wskazywało na konkretne wartości procentowe określające optymalną częstość występowania słów kluczowych w serwisie. Obecnie wiele osób odchodzi o wyznaczania jakichkolwiek wartości procentowych. Niemniej słowa kluczowe powinny występować w treści oraz dodatkowo:
- w nagłówkach,
- w tagach EM i STRONG,
- w nazwach plików,
- w atrybucie ALT dla plików graficznych.
Pamiętaj przy tym, że zbyt duże nasycenie serwisu słowami kluczowymi może spowodować, że wyszukiwarki uznają to za celowy spam. Przyniosłoby to skutek odwrotny od zamierzonego.
Linki wewnętrzne
Rzadziej opisywanym elementem mającym duże znaczenie dla SEO jest linkowanie wewnętrzne. Jak sama nazwa wskazuje, obejmuje ono tylko i wyłącznie linki prowadzące do innych podstron serwisu. Na początku pamiętaj, aby wybrać takie etykiety linków, które będą powiązane z pozycjonowanymi słowami kluczowymi. Nie zapominaj przy tym o ich logicznym brzmieniu i łatwości zrozumienia przez użytkowników. Przy wyborze etykiet pamiętaj więc zarówno o SEO, jak i {link_wew 4684}usability{/link_wew}.
Strona główna powinna zawierać dużą liczbę linków do wewnętrznych działów serwisu. Warto przy tym pomyśleć o łączach regularnie się zmieniających, np. liście najnowszych artykułów, spisie tagów popularnych w ostatnim miesiącu czy przedstawieniu nowo zarejestrowanych użytkowników. Strona główna jest ważna dla robotów wyszukiwarek i chętnie będą one podążać za znajdującymi się na niej linkami.
W serwisach informacyjnych, blogach i innych witrynach zawierających bogatą treść wykorzystuj nazwy kategorii i tagi. Nadawaj im etykiety odpowiadające pozycjonowanym słowom kluczowym. Możesz także skorzystać z chmury tagów (ang. tag cloud) zawierającej listę najpopularniejszych tagów w serwisie.
Jeśli jest to potrzebne, dobrze jest utworzyć mapę serwisu w formie osobnej podstrony. Dzięki umieszczonym w niej linkom roboty wyszukiwarek łatwo dostaną się do wszystkich podstron serwisu.
XML-owa mapa strony
Dodatkowa mapa strony w formacie XML jest uwzględniana przez roboty Google oraz innych światowych wyszukiwarek. Więcej informacji na temat protokołu sitemap znajdziesz m.in. w serwisie http://www.sitemaps.org. Wiele CMS-ów, jak np. WordPress lub Joomla, posiada odpowiednie dodatki automatycznie generujące mapy strony.
Najpierw optymalizuj, potem pozycjonuj
Na zakończenie pamiętaj, że {link_wew 4075}optymalizacja{/link_wew} powinna być pierwszym krokiem przed rozpoczęciem pozycjonowania. Pozycjonowanie źle zoptymalizowanego serwisu jest typowym błędem SEO, który może przynieść bardzo poważne, negatywne konsekwencje.