Copywriting to sztuka pisania efektywnych tekstów reklamowych, które nie tylko ciekawie opisują produktu, ale również zwiększają sprzedaż tych produktów. Tworząc treści dla swojej strony internetowej, planując aktywności marketingowe związane z zdobywaniem ruchu internetowego dla tej witryny warto pamiętać o tych kilku podstawowych zasadach tworzenia dobrych tekstów promocyjnych.
Opisuj korzyści nie cechy
Przy opisywaniu produktu często najwięcej uwagi zwraca się na opisy cech tych produktów. Pisze się więc o tym, że komputer ma procesor Pentium 4 2.4 Ghz i wyświetlacz 15.4, lodówka ma system No frost, a rower 18 przerzutek. Zapomina się przy tym jednak o fakcie, iż do potencjalnych klientów lepiej niż opisy cech przemawiają opisy korzyści związanych z tymi cechami.
Mocny procesor i panoramiczny wyświetlacz pozwalają bardzo przyjemnie oglądać wideo na komputerze, zaś lodówka z systemem No frost gwarantuje stabilną temperaturę i optymalną wilgotność we wnętrzu lodówki, co przekłada się na lepsze przechowywanie żywności. Wielość przerzutek w rowerze ułatwia jego przystosowywanie do różnych warunków drogowych – dobrze się jedzie zarówno po asfalcie jak i po piaszczystej drodze.
Prezentując produkty pamiętaj więc o prezentacji korzyści i benefitów związanych z określonymi właściwościami produktu. Poniżej kilka przykładów cech komputera i korzyści związanych z tymi cechami.
Pamiętaj o odbiorcy
Zanim zaczniesz tworzyć tekst reklamowy czy też treść dla swojej strony internetowej zastanów się, kto jest odbiorcą tej treści. Czy jest to osoba młoda czy też starsza? Czy jest to osoba, która jest zaznajomiona z tematem, o którym piszesz, czy też osoba, która styka się z nim po raz pierwszy. Czy jest to osoba, którą łatwo przekonać do zakupy czy też wręcz odwrotnie, jest to osoba sceptycznie nastawiona do wszelkich form promocji produktów.
Odbiorca ma również olbrzymie znaczenie dla języka, który będziesz wykorzystywać w tekstach. Osoby starsze nie lubią swobodnego i luźnego języka, charakterystycznego dla osób młodych. Osoby młode bardzo będzie razić zaś oficjalny ton i język związany z podejściem osób starszych.
W przypadku odbiorców z niezbyt wysokim wykształceniem raczej niewskazany jest skomplikowany język akademicki. Dla osób z wysokim wykształceniem i statusem zawodowym mało wiarygodny natomiast będzie język codzienny i potoczny.
Unikalna wartość oferty
Każda treść sprzedażowa (treść strony też powinno pełnić taką funkcję) powinna zawierać unikalną wartość oferty, zwana również unikalną wartością sprzedaży. Unikalna wartość oferty to wyrażony w prosty i przystępny sposób powód, dla którego klienci docelowi powinni kupić dany produkt od Ciebie.
Unikalna wartość sprzedaży to rzecz, która ma wyróżniać ofertę spośród ofert konkurentów. Im większe znaczenie dla klienta docelowego ma cecha lub rzecz, którą kreujesz na Twoją unikalną wartość sprzedaży, tym lepiej dla Twojego biznesu.
Unikalna wartość oferty musi być przedstawiona w sposób zrozumiały dla klienta. Nie może być ona ukryta wśród niekończących się opisów produktu lub też umieszczona na samym końcu treści.
Bądź konkretny
Treść sprzedażowa to nie powieść detektywistyczna, gdzie najlepsze i najciekawsze elementy utworu można często znaleźć na końcu książki. Im szybciej uda Ci się przedstawić najważniejsze elementy oferty, tym większe szanse na zdobycie klienta. W obecnym czasie ludzie często cierpią na niekończący się deficyt czas, w wyniku czego nie lubią czytać długich i skomplikowanych wywodów na dany temat.
W tej sytuacji staraj się przedstawiać treść za pomocą list, grafiki dobrze przygotowanych i sprecyzowanych nagłówków, które ułatwiają szybkie czytanie i zaznajamianie się z treścią. Wykorzystuj krótkie zdania, staraj się unikać „papki marketingowej”.
4 P’s
Pamiętaj o tym, że napisać ciekawą treść to nie to samo co napisać sprzedażowo efektywną treść. Zasadą, o której warto pamiętać przy pisaniu tekstów reklamowych jest wspomniana w książce Roberta Bly’a The Copywriter’s Handbook reguła czterech P.
Reguła to bierze swoją nazwę od angielskich słów: Picture (zobrazuj), Promise (obiecaj), Prove (udowodnij), Push (skłoń). Tekst reklamowy powinien więc:
- pokazać, co promowany produkt może zrobić dla klienta
- obiecać, że stanie się to rzeczywistością po zakupie produktu
- udowodnić, że promowany produkt pomógł w ten sposób innym klientom,
- skłonić do natychmiastowej akcji w postaci podjęcia decyzji o zakupie produkt.
Podsumowanie
Opis produktu nie jest równoznaczny z sprzedaniem jego koncepcji potencjalnemu klientowi. Najlepsza droga do sprzedaży produktu poprzez treść wiedzie poprzez zrozumienie charakterystyki, potrzeb i obaw potencjalnego klienta, przekazanie mu informacji o faktycznej wartości oferty, a następnie poprzez nakłonienie do podjęcia akcji związanej z nabyciem czy wypróbowaniem produktu.