Domena .TEL wbrew pozorom nie jest tylko zwyczajną wirtualną wizytówką. Można się o tym przekonać, przeglądając istniejące już strony www.
Główną ideą wprowadzenia domen .TEL było umożliwienie udostępniania swoich danych teleadresowych w internecie bez konieczności tworzenia i zarządzania serwisem www. Pomysł udało się zrealizować w ten sposób, że wszystkie informacje zawarte na stronie z końcówką .TEL, zamiast „wisieć” na serwerze, umieszczone są bezpośrednio w rekordzie domeny. Dzięki takiemu rozwiązaniu dane publikowane są w sposób uniwersalny i wyświetlają się tak samo na wszystkich urządzeniach mobilnych. Jest to sporym udogodnieniem dla osób, które chciałyby w łatwy i szybki sposób umieścić w sieci dane swojej firmy.
„Domena .TEL ma tyleż samo swoich zwolenników co i przeciwników. Głównym zarzutem kierowanym pod jej adresem jest brak możliwości umieszczenia strony, wydelegowania na serwer czy też umieszczenia jej w serwisach parkingowych. To, co dla jednych jest wadą, dla innych staje się zaletą. Strony w domenach .TEL są intuicyjne i pozbawione reklam” – mówi Katarzyna Gruszecka z 2BE.PL (http://2be.pl). Po trzech miesiącach od wprowadzenia domen .TEL do ogólnej rejestracji warto przyjrzeć się bliżej w jaki sposób zostały one zagospodarowane.
Interesującym pomysłem na wykorzystanie nowej domeny jest strona sos1.tel. Jest to serwis, który w jednym miejscu gromadzi numery alarmowe z całego świata. Dzięki temu, wyjeżdżając do obcych krajów nie trzeba już sprawdzać i zapamiętywać całej listy adresów i numerów służb ratunkowych czy policji. Szczególnie jest to pomocne dla osób często podróżujących. Problem pojawia się, kiedy faktycznie numer na policję czy pogotowie jest nam w danym momencie potrzebny. Bardzo pomocny okaże się wtedy nasz telefon komórkowy, w którym mamy zapisany adres sos1.tel. Wystarczy, że za jego pomocą połączymy się z wyżej wymienioną stroną i od razu mamy dostęp do potrzebnych informacji. Wart odnotowania jest fakt, że istnieje polski odpowiednik wspomnianej strony, mianowicie alarmowy.tel, który w swojej bazie zawiera tylko polskie numery alarmowe. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby taki serwis rozszerzyć o adresy szpitali, przychodni lekarskich i tym podobnych.
Gdyby jednak ktoś przebywający za granicą zamiast wybierać się do szpitala wolał pójść na imprezę lub koncert, powinien zainteresować się stroną bigcity.tel. Jest to serwis, który zawiera bardzo pokaźny zbiór informacji na temat aktualnych imprez w największych metropoliach świata. Dodatkowym smaczkiem owego serwisu są krótkie informacje pogodowe, dzięki którym będziemy wiedzieć, czy warto na daną imprezę wziąć ze sobą parasol, czy raczej okulary przeciwsłoneczne.
Tworzenie niekomercyjnych serwisów informacyjnych nie wykorzystuje wszystkich możliwości, jakie daje strona zarejestrowana w domenie .TEL. Szczególnie cieszy fakt, że również polscy internauci to dostrzegają. Dobrym przykładem jest tutaj strona hotele.tel, która została wyróżniona w serwisie prowadzonym przez Telnic: „.tel of the Week”. Serwis ten prezentuje najbardziej kreatywne pomysły wykorzystania nowej domeny. „Hotele.tel są częścią projektu TelDomains.pl, którego domeny stwarzają możliwość szybkiego wyszukiwania informacji, zwłaszcza przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych. Rozwój serwisu to przede wszystkim powiększanie bazy dostępnych hoteli, która stworzy największą książkę teleadresową branży hotelarskiej w Polsce. Kolejno wdrażane są pozostałe domeny projektu, jak choćby pomocdrogowa.tel, która umożliwi uzyskanie pomocy w przypadku awarii na drodze.” – mówi Pan Andrzej Markiewicz, twórca wyróżnionej strony.
Jeżeli ktoś już prowadzi biznes i ma swoją stronę internetową nie powinien od razu wychodzić z założenia, że nowa domena nie jest mu do niczego potrzeba. Nic bardziej mylnego. „Dzięki domenie .TEL stworzyliśmy uniwersalną wizytówkę naszej firmy. Pod adresem adweb.tel znajdują się informacje, do pobrania których wystarczy samo podłączenie do internetu i np. telefon, telewizor czy komputer. Dzięki temu umożliwiliśmy naszym klientom kontakt z firmą niemal w każdej sytuacji.” – mówi Bartłomiej Juszczyk – CEO Grupa Adweb (http://grupa-adweb.pl).
Warto więc zapamiętać, że zagospodarowanie domeny .TEL nie musi się ograniczać tylko do stworzenia wirtualnej wizytówki. „W chwili obecnej wyzwaniem staje się pozyskanie informacji w jak najkrótszym czasie. Domeny .TEL podjęły to wyzwanie!” – Jak przekonuje Andrzej Markiewicz. Wydaje się, że wiele pomysłów nie zostało jeszcze wprowadzonych w życie, dlatego trzeba korzystać z dobrej okazji, kiedy nowa domena jeszcze raczkuje i wiele nazw nie zostało jeszcze zarejestrowanych. Jeżeli przegapimy moment, możliwe że będziemy zmuszeni do odkupienia ciekawych nazw.
Źródło: 2BE.PL