Coraz więcej użytkowników poszukuje produktów i usług za pomocą wyszukiwarek internetowych. Najprostszym sposobem na dotarcie do takich użytkowników z swoją ofertą jest skorzystanie z linków sponsorowanych. Niemal każda wyszukiwarka umożliwia docieranie do tych Internautów za pomocą linków sponsorowanych. Jak docierać do użytkowników za pomocą takich linków? O tym właśnie w tym artykule.
Ze względu na to, że najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce jest Google, opiszę tworzenie linków sponsorowanych na przykładzie programu reklamowego Google AdWords.
Najważniejsze etapy tworzenia kampanii linków sponsorowanych
W procesie tworzenia linków sponsorowanych można wyróżnić następujące etapy:
- przygotowanie strategii
- wybór słów kluczowych
- tworzenie tekstu reklamowego
- przygotowanie strony docelowej reklamy
- optymalizacja kampanii
Przykład:
Poszczególne etapy tworzenia efektywnej reklamy adwords pokaże na przykładzie niedużej firmy, która oferuje noclegi w Zakopanem w pensjonacie „Giewont”.
Przygotowanie strategii
Podstawowym elementem przygotowywania strategii linków sponsorowanych jest ustalenie celu takiej kampanii. Następnie staramy się rozpoznać charakterystykę naszej branży jak również specyfikę konkurencji w tej branży. Jej silne i słabe strony.
Przykład:
Nasza firma nie prowadzi sprzedaży noclegów online. W tej sytuacji celem kampanii linków sponsorowanych jest zdobycie użytkowników, którzy zarezerwują nocleg telefonicznie lub poprzez wysłanie zgłoszenie poprzez formularz kontaktowy. Branża, w której operujemy jest bardzo konkurencyjna, istnieje wiele podobnych pensjonatów i prywatnych kwater, jednak niewiele z nich ma strony internetowe i reklamuje się w wyszukiwarkach.
Wybór słów kluczowych
Linki sponsorowane AdWords są kierowane za pomocą słów kluczowych. Reklamy są wyświetlane na te słowa kluczowe, które reklamodwca uznał za ważne dla swojego biznesu i dodał je do swojej kampanii AdWords. Im lepsze i bardziej dopasowane do naszych usług wybierzemy słowa kluczowe, tym wyższe zyski będzie generowała nasza kampania AdWords.
Przykład:
Główną usługą oferowaną przez naszą firmę noclegową są oczywiście noclegi w Zakopanem. Użytkownicy, którzy poszukują noclegów w Zakopanem wykorzystują przede wszystkim takie słowa kluczowe jak: „noclegi Zakopane”, „tani nocleg w Zakopanem”, „kwatery prywatne Zakopane”. Takie słowa kluczowe dominują więc w naszej kampanii AdWords.
W niektórych momentach roku włączamy również w kampanii AdWords sezonowe słowa kluczowe takie jak: „sylwester w zakopanem” czy „weekend majowy zakopane”.
Nasza firma noclegowa oferuje również wynajem skuterów i quadów w Zakopanem. Z tego względu w stworzyła ona również kampanię AdWords, która zawiera takie słowa kluczowe jak „wynajem skuterów w Zakopanem” czy „wynajem quadów Zakopane”.
Tworzenie teksu reklamowego
Tekst reklamowy linku sponsorowanego powinien:
- być powiązany z słowami kluczowymi, na które się reklamujemy (najlepiej aby zawierał te słowa kluczowe, na które pokazywany jest link sponsorowany);
- zawierać te elementy, które wyróżniają naszą ofertę na tle konkurencji
- jednoznaczny i konkretny, aby uniknąć klikania w niego przez osoby, które nie są zainteresowane naszymi produktami (np. osoby, które szukają dużo tańszych ofert niż te, które my oferujemy).
Warto tworzyć kilka wariantów tekstów reklamowych, aby móc sprawdzać, które przekazy reklamowe najlepiej trafiają do użytkowników.
Przykład:
Głównymi przewagami konkurencyjnymi naszego pensjonatu są: lokalizacja (w centrum, 1 200 metrów od Krupówek), luksusowe pokoje z łazienkami, telewizorami i internetem bezprzewodowym, możliwość wykupienia domowych posiłków, ogród z miejscem na grill.
Nasze noclegi jednak nie należą do najtańszych w Zakopanem, dlatego też w tekście reklamowym będziemy podawać ceny noclegów, aby unikać takich użytkowników, dla których najważniejszą kwestią jest cena.
Przygotowanie strony docelowej reklamy
Podstrony serwisu, na które trafi użytkownik po kliknięciu reklamy Adwords powinny zawierać opis oferty reklamowej w tekście reklamowym. Podstawowym błędem jest ustawianie strony głównej serwisu jako strony docelowej reklamy AdWords. Jeżeli reklamujesz się na frazę „fryzury ślubne” wysyłaj użytkownika na podstronę serwisu, która opisuje fryzury ślubne, jakie wykonuje Twoja firma.
Jeżeli w swojej reklamie wspominasz o promocjach, cenach, warunkach handlowych podaj to na stronie docelowej reklamy. Nie każ użytkownikowi szukać po swoim serwisie tego, co skłoniło go do kliknięcia reklamy.
Przykład:
Użytkownicy po kliknięciu w reklamę są przenoszeni na podstronę „Oferta” witryny pensjonatu. Na tej podstronie można znaleźć opis pokoju, wzmianki o najważniejszych atrakcjach związanych z noclegami wraz z linkiem do szczegółowej podstrony poświęconej tym atrakcjom.
Optymalizacja kampanii
Optymalizacja kampanii jest etapem, w którym oceniamy działanie kampanii linków sponsorowanych, starając się podnieść jej efektywność. Na podstawie raportów AdWords staramy się sprawdzać, które słowa kluczowe i teksty reklamowe najlepiej się sprawdzają. Wstrzymujemy te słowa kluczowe, które są zbyt drogie dla nas lub też są mało efektywne, dodając jednocześnie nowe, aby móc je wypróbować. Dodajemy wykluczające słowa kluczowe, poprzez które blokujemy wyświetlanie naszych reklam na te słowa kluczowe, które nie są ważne z punktu widzenia naszego biznesu.
Przykład:
Z analizy raportów AdWords wyszło, że nasza reklama pokazuje się na takie zapytania użytkowników jak: „najtańsze noclegi w Zakopanem”, „noclegi w hotelu czterogwiazdkowym w Zakopanem”. Jako, że nie chcemy wyświetlać naszą reklamę na takie frazy kluczowe, dodajemy je do naszej kampanii AdWords jako słowa wykluczające.
Podsumowanie
Tworzenie kampanii linków sponsorowanych tylko na pozór jest sprawą skomplikowaną i trudną. Najczęściej nie wymaga ona bardzo dużych nakładów wysiłku i czasu, a może stanowić znaczną przewagę konkurencyjną na tle konkurencji.