Witam,
Mam problem, a ponieważ oferujecie bezpłatne porady, postanowiłem skorzystać z tej możliwości ;). Tymczasowo pełnię obowiązki informatyka. W ostatni weekend coś stało się z naszym ruterem (Linksys Wireless-G ASDL Gateway WAG54G) – przestał łączyć z internetem (przy \”Internet\” świeci się czerwona dioda wskazująca na jakiś błąd; inne diody (Ethernet, DSL, WLAN) świecą się na zielono – czyli OK.
Nie było specjalnie czasu na wnikanie w istotę problemu i po wymianie na standardowy modem Neostrady dostarczany przez TP SA internet \”powrócił\”, jednak niemożliwe stało się korzystanie z usługi zdalnego połączenia (VNC). Programy hotelowe, które dotąd były tą drogą monitorowane przez fachową pomoc techniczną, zostały bez opieki. Co może być tego powodem? Gdzie należy szukać rozwiązania problemu?
RobertJak wiadomo, usługa Neostrada ma zmienny adres IP. Co więcej, po 24 godzinach ciągłego połączenia brama internetowa po stronie Telekomunikacji Polskiej odłącza abonenta i przypisuje mu nowy adres IP. Nie ma więc możliwości posiadania stałego adresu IP.
Aby możliwe było korzystanie z VNC, klient VNC musi \”znać\” adres IP serwera VNC. Najlepiej, jeśli adres IP komputera zarządzanego zdalnie jest stały (tak jest np. w usłudze Internet DSL). W Neostradzie nie ma takiej możliwości.
Modem-ruter Linksysa, dopóki się nie zepsuł, dawał stale możliwość korzystania ze zdalnego sterowania za pomocą VNC prawdopodobnie dzięki wykorzystaniu specjalnego, dedykowanego serwisu (jest takich wiele w internecie). Serwisy tego typu przyporządkowują dynamiczny adres IP do stałej, niezmiennej nazwy domenowej. W przypadku zmiany adresu IP niewielka aplikacja działająca w tle natychmiast wysyła do serwera informację o nowym adresie IP, a ten przypisuje go do nadanej wcześniej nazwy domenowej.
W ten sposób dany komputer jest stale widoczny w internecie pod jedną domeną i można na nim z powodzeniem postawić serwer, jak również korzystać ze zdalnego sterowania za pomocą np. VNC. (Pisaliśmy o tym w Magazynie INTERNET 2/06 w artykule pt. \”Dynamiczny DNS. Jak uruchomić serwer dysponując łączem o zmiennym IP?\” – patrz http://www.mi.com.pl/artykul.php?id=612.) Być może modem-ruter Linksysa miał wbudowaną taką opcję i proces przypisywania kolejnych (dynamicznych) adresów IP do stałej nazwy domenowej odbywał się na poziomie sprzętowym – nie wiem, nie znam akurat tego urządzenia.
Po wymianie modemu na standardowy USB dostarczany przez TP ten sposób kontaktu się urwał i stąd niemożność nawiązania połączenia poprzez VNC.
Należy więc ponownie uruchomić na komputerze usługę przypisywania dynamicznego adresu IP do stałej nazwy domenowej. Wystarczy skorzystać z jednego z nastepujących serwisów:
iDNS.pl – http://www.idns.pl
PlanetDNS – http://www.planetdns.net
Dyn.pl – http://www.dyn.pl
No-IP – http://www.no-ip.com
Open Domain Server – http://www.ods.org
DynDNS – http://www.dyndns.com
Domeny.tv – http://www.domeny.tv
ZoneEdit – http://www.zoneedit.com
MyIP – http://myip.us
Yi – http://www.yi.org
Widge – http://dns.widge.net
DynDSL – http://www.dyndsl.com
No-IP – http://www.no-ip.pl
(JB)