Na konkurencyjnym rynku jednym z najlepszych narzędzi w biznesowym arsenale jest możliwość komunikacji ze swoim klientem na poziomie osobistym. Blogowanie jest prostym, efektywnym i przede wszystkim tanim sposobem by to osiągnąć.
Blogi zapoczątkowały publikowane online pamiętniki komputerowych entuzjastów. W ostatnich dwóch latach stały się jednym z głównych trendów. Każdy ma już swój blog, od Moby\’ego ( http://www.moby.com/journal) do Johna Kerry (http://www.johnkerry.com).
To, że firmy podążyły za użytkownikami i wskoczyły do pociągu zwanego blogowaniem było nieuniknione. Choć blogi korporacyjne są bardzo rozpowszechnione w sektorze technologicznym, zdążyły się już rozpowszechnić po całej sieci. Możemy poczytać o mleczarni, producencie cienkich blach lub firmie z listy Fotune 500 (GM, IBM i kolejnych).
Dla firm średniej wielkości weblogi są kłopotliwe. Z jednej strony, personel jest podekscytowany obietnicą autentycznego kontaktu z klientami i nowymi możliwościami marketingowymi, które udostępniają te nowe środki wyrazu online. Jednak z drugiej strony korporacyjni specjaliści od komunikacji są zaniepokojeni nieformalną naturą tego kanału komunikacji, którym na dodatek trudno zarządzać.
Powody blogowania
Dlaczego firmy prowadzą blogi? Dla tych samych powodów, dla których utrzymują swoje serwisy online. Przykładowo, Navarik często korzysta z bloga do rozmów o swojej firmie i branży. Menedżer komunikacyjny w Navarik, Derek Miller, mówi, że blog był naturalną formą rozwoju:
– W naszej ocenie blog był logicznym sposobem na wysyłanie aktualnych informacji o firmie. Przynajmniej na razie, blog zajął miejsce newslettera,
Biznes może na wiele sposobów skorzystać na blogowaniu:
- Podtrzymywanie relacji z klientem. Blogi mogą zwiększyć pozytywne nastawienie klientów do firmy.
- Zabieganie o informacje od klienta. Stara internetowa maksyma mówi, że jeśli nie umożliwimy klientom miejsca do rozmów na temat firmowych produktów i usług, zbudują swoje własne. Blogi mogą stać się doskonałą grupą fokusową bez konieczności ponoszenia kosztów wynajmowania pomieszczeń i kupowania pączków.
- Wzmocnienie roli liderów. Blogi mogą promować poszczególnych pracowników jako ekspertów lub przewodników i łączyć ich z wywieraniem wpływu online. Jak powiedział Robert Scoble, znany ze swojego, obecnie nie działającego dziennika Microsoftu: \”Blogowanie jest najlepszym sieciowym narzędziem, jakie znalazłem\”.
- Dostarczanie technicznego wsparcia. Blogi mogą stać się jeszcze jednym kanałem wspierającym personel w komunikowaniu się z użytkownikami.
- Rekrutacja nowych użytkowników. Firmowe blogi powinny odzwierciedlać kulturę firm. Pisane przez pasjonatów ułatwiają nabór pracowników dzięki wglądowi do wnętrza organizacji.
Wokół firmowego blogowania mamy mnóstwo pozytywnej filozofii: wzmocnienie personelu i klientów, budowanie bardziej konwersacyjnego modelu w korporacyjnej komunikacji czy rozpoznawanie i nagradzanie najlepszych klientów. Ta filozofia najlepiej jest wyrażona w The Cluetrain Manifesto (http://www.cluetrain.com), biblii marketingu online i społecznego oprogramowania.
Dlaczego firmy naprawdę blogują?
Cała ta filozofia jest dobra, jednak to, o co firmy troszczą się najbardziej to wyniki finansowe. Blogi pomagają także tutaj. Dwie najważniejsze korzyści to wzrost liczby powtórnych odwiedzin oraz zwiększona optymalizacja wyszukiwarek dla naszej strony.
To oczywiste dlaczego blogi zwiększają liczbę odwiedzających firmowe strony: znajduje się tam porcja nowych informacji do przeczytania. Zmieniajmy stronę raz na kilka miesięcy, a przekonamy się, że prawdopodobieństwo, że będą na nią regularnie zaglądać użytkownicy jest znikome. Powrócą kilka razy, sprawdzą, że strona jest statyczna i odejdą. Blogi generują nową treść przez cały czas, to zaś napędza ruch.
Przyczyn, dla których blogi okupują wyższe pozycje w wynikach wyszukiwarek jest sporo. Za każdym razem, gdy blogger wprowadza nowy wpis, tworzy nową stronę na swoim serwisie. Serwis niedużej firmy liczy sobie średnio od ośmiu do dwunastu stron. Dodając do niego bloga i uaktualniając go dwa razy w tygodniu przez rok sprawimy, że będzie liczyć sobie ponad sto stron. To jest o sto stron więcej dla wyszukiwarki do indeksowania i zaprezentowania potencjalnym użytkownikom. Wyszukiwarki bardzo cenią sobie odnośniki. Aktywny blog z autorem, który przyciąga społeczność online wygeneruje o wiele więcej linków niż traktowana z rezerwą strona z firmowymi broszurami.
Firmy często włączają blog do serwisu jako jego część składową – przyciągnie on więcej użytkowników do serwisu niż strona domowa.
– W rozumieniu pozycjonowania strony blogi są niezwykle przydatne – mówi Derek Miller z Navarik. – Ludzie, którzy szukają czegoś z Navarika, z pewnością do tego dotrą przez blog lub resztę naszej strony.
Jak zacząć blogować?
O ile nie jesteśmy dużą firmą biorącą pod uwagę drogie rozwiązania, narzędzia do blogowania są zazwyczaj tanie lub bezpłatne. Trzy najbardziej popularne to:
- Blogger (http://www.blogger.com),
- Movable Type (http://www.sixpart.com/movabletype)
- WordPress (http://www.wordpress.com).
Jeśli osoba tworząca nasze strony nie potrafi ich skonfigurować lub zaprojektować motywów czy szablonów, zatrudnijmy kogoś innego.
W przypadku większych firm dobrze jest uruchomić wewnętrznego bloga, aby pracownicy na wszystkich szczeblach oswoili się z pomysłem. Jeśli odzew będzie pozytywny, wyjście z blogiem poza firmę będzie już prostą sprawą.
Autentyczność i przejrzystość blogów jest gwarancją przemiany w komunikacji korporacyjnej.
Dla wielu firm to przerażająca perspektywa, jednak język informacji prasowych utorował drogę bardziej autentycznej i osobistej formie komunikacji. Podobnie jak najnowsze wiadomości, newslettery i kampanie reklamowe, blogi szybko stały się ważnym narzędziem dla podnoszenia ich profilu. Mówiąc słowami Toma Steinert-Threlkelda z eWeeka: firmy muszą \”blogować lub zginą\”.
Sześć sposobów na lepsze biznesowe blogi
Czytajmy:
Znajdźmy uznane blogi z naszej branży. Przeczytajmy je i zobaczmy, jak są prowadzone.
Bądźmy pasjonatami:
Nie musimy od razu być ekspertami, ale niezbędne jest emocjonalne zaangażowanie i chęć do uczenia się.
Zaangażowanie:
Pamiętajmy o zasadzie: stale tworzyć wciągającą treść.
Przejrzystość:
Bądźmy uczciwi w tym kto bloguje i dlaczego. Blogosfera piętnuje oszustwa bez skrupułów.
Autentyczność:
Najgorszymi autorami biznesowych blogów są osoby zawodowo zajmujące się marketingiem. Ich przygotowanie zawodowe i doświadczenie koliduje z pełnym pasji i autentycznym głosem, którego potrzebuje blog.
Dużo odnośników:
Dołączmy do rozmów online i zamieszczajmy odnośniki do blogów, które czytamy.