Tak jak dom stoi na solidnych fundamentach, tak dobry serwis internetowy musi zostać uruchomiony na stabilnym serwerze. Najczęściej wybierana jest do tego celu usługa hostingowa. Dowiedz się, o czym musisz pamiętać wybierając takie rozwiązanie.{ikona-nc01}
Po pierwsze: Czym jest hosting, a czym nie jest?
Hosting to inaczej mówiąc dzierżawa fragmentu powierzchni na serwerze współdzielonym, czyli takim, na którym funkcjonują również inni użytkownicy. Dostarczany jest wraz z pełną obsługą administracyjną świadczoną przez firmę sprzedającą usługę hostingową. Należy pamiętać, że niesie to z sobą wiele ograniczeń, między innymi niewielkim wpływ na środowisko pracy serwera czy dość mocno ograniczone zasoby serwera. Hosting nie jest usługą dla dużych i rozbudowanych serwisów, czy też użytkowników o bardzo specyficznych wymaganiach.
Jednak to co dla jednych jest wadą, dla drugich może być zaletą. Świadczona administracja to wygoda, gdyż o poprawne działanie maszyn i oprogramowania zawsze dba firma hostingowa. Z kolei dzięki temu, że jedna maszyna jest dzielona na bardzo wielu użytkowników, możliwe jest obniżenie ceny. Standardowo koszt usługi hostingowej o przeciętnych parametrach oscyluje wokół 300 zł rocznie, choć zdarzają się też oferty poniżej 100 zł.
{ikona-nc02}
Po drugie: Przed wyborem sprecyzuj wymagania
Na pierwszy rzut oka wszystkie oferty wydają się być zbliżone do siebie. Wszak oferenci licytują się tylko na kilka podstawowych parametrów i cenę. Gdy jednak przyjrzeć się bliżej, konfiguracje serwerów u różnych dostawców mocno się od siebie różnią.
Jeśli hostingu potrzebujesz do podstawowych zastosowań biznesowych, zwróć uwagę na używane oprogramowanie do obsługi poczty, m.in. jakość mechanizmów antyspamowych oraz to czy webmail jest wygodny. Ważne dla ciebie będzie też to, aby serwery były szybkie i stabilne. Czyli sprawdzone rozwiązania w miejsce pogoni za nowinkami w zakresie oprogramowania.
Nieco inaczej ma się sprawa w przypadku, gdy hostingu potrzebujesz, ponieważ jesteś webdeveloperem. Tutaj istotne dla ciebie będą takie niuanse, jak detale konfiguracyjne PHP, możliwość instalowania własnych bibliotek na życzenie, możliwość szerokiej konfiguracji usługi z poziomu panelu administracyjnego oraz duża ilość baz danych. A także być może dostępność specyficznych środowisk, jak Python czy wersja testowa PHP6. W tym przypadku możliwe, że będziesz poszukiwać firmy, która stara się dostarczyć wciąż najnowsze wersje używanego oprogramowania, nawet jeśli czasem utrudnia to konfigurację.
Dobierając parametry nie sugeruj się ilością oferowanego transferu. To prawda, że im więcej transferu, tym więcej użytkowników twojego serwisu będzie można obsłużyć bez dokupowania kolejnych pakietów. Mało który dostawca hostingu mówi jednak jasno, że więcej użytkowników serwisu to większe zużycie procesora. A w tym przypadku administratorzy mogą nie być już tak przychylni. Może się więc zdarzyć, że firma hostingowa rozwiąże umowę w związku z dużym zużyciem zasobów, nawet jeśli wykorzystany zostanie dopiero ułamek zakupionego transferu.
{ikona-nc03}
Po trzecie: Szukaj opinii w internecie
Przed decyzją o wyborze firmy hostingowej, warto sięgnąć do Google i wyszukać opinie w internecie na temat danego dostawcy. Pozwoli to łatwo zorientować się w mocnych i słabych stronach takiej firmy. Nie wykluczone również, że w serwisach i na forach internetowych z poradami uda ci się natknąć na oferty firm, których dotychczas nie rozważałeś.
Na opinie w internecie patrz jednak z dystansem. Pamiętaj, że piszą je zwykle osoby anonimowe. Ponadto bywają to często zaawansowani użytkownicy, w związku z czym mogą oni wytykać takie problemy i niedociągnięcia, które dla przeciętnego internauty nie będą stanowić problemu.
Przeszukując oferty w internecie trafisz na firmy różnej wielkości – od dużych i znanych, po mniejsze. Nie sposób jednoznacznie stwierdzić które są lepsze. Znani dostawcy hostingu to pewnego rodzaju gwarancja jakości (nie zawsze) i potwierdzenie bardzo potrzebnego w tej branży doświadczenia. Z drugiej jednak strony, praktyka pokazuje, że mniejsze firmy niejednokrotnie potrafią lepiej dbać o klienta niż te większe. Jednak decydując się na wybór rozwiązania od mniejszego dostawcy, koniecznie upewnij się, czy na stronie podawany jest komplet danych, takich jak numery REGON czy NIP. Wybieraj firmy o kilkuletnim doświadczeniu. Omijaj oferty podejrzanie tanie – jakość kosztuje.
{ikona-nc04}
Po czwarte: Nie zapominaj o bezpieczeństwie
Jeśli wykorzystujesz hosting do czegoś więcej niż prowadzenie strony o zwierzątkach domowych, bezpieczeństwo twoich danych jest kwestią kluczową. Ciężko z zewnątrz weryfikować wiedzę i doświadczenie administratorów. Jeśli jednak będziesz wybierać firmy działające na rynku od dłuższego czasu i nie posiadające złych opinii w internecie to można przyjąć, że ich serwery będą odpowiednio skonfigurowane. Możesz od wewnątrz uruchomić w ramach testów kilka narzędzi diagnostycznych – m.in. sprawdzić czy masz dostęp do katalogów z danymi innych użytkowników.
Ale bezpieczeństwo danych to również regularne kopie zapasowe. Dyski twarde są urządzeniami zawodnymi. Dlatego konieczne jest wykonywanie regularnych kopii zapasowych przez dostawcę usługi hostingowej. Najlepiej jeśli takie kopie wykonywane są przynajmniej raz na dobę. Są firmy, które dodatkowo przechowują takie codziennie kopie przez kilka dni, co w przypadku późno zauważonej awarii pozwala również zniwelować jej skutki.
Kontaktując się z rozważanym dostawcą hostingu zapytaj o warunki i koszty korzystania z kopii zapasowej. Odzyskanie przypadkiem skasowanego pliku czy maila potrafi być wygodne. Wiele firm taką usługę oferuje w cenie hostingu.
{ikona-nc05}
Po piąte: Dobry hosting to szybki hosting
Na szybkość i jakość hostingu składa się wiele czynników. Jest to głównie realna szybkość serwerów i przepustowość łączy internetowych. Ten pierwszy trudno zweryfikować, gdyż nawet jeśli firma hostingowa chwali się posiadanymi maszynami, to nie da się z zewnątrz ocenić ilu klientów korzysta z danego serwera oraz w jakim stopniu go obciążają. Jedyna rada to dokładnie przetestować konto przed zakupem oraz szukać opinii w internecie.
Nieco inaczej jest z łączami internetowymi. Tutaj sprawa jest prosta – standardem dla firmy hostingowej dobrej klasy jest przepustowość łączy minimum 100 Mb/s i więcej. Wiele firm posiada już łącza o wielokrotności 1 Gb/s. Nie należy wybierać dostawcy, który ma węższe wyjście do internetu.
Jeszcze ważniejsza jest ilość dostawców. Firma powinna móc się pochwalić łączami od przynajmniej dwóch różnych dostawców, spiętych protokołem BGP. Jest to konieczne, aby w przypadku awarii na jednym z łączy móc bez większych zakłóceń kontynuować przesyłanie danych po łączach alternatywnych.
Warto pamiętać, że zależnie od tego czy serwery zlokalizowane są w Polsce czy zagranicą, mogą występować różnice w cenach. Podobne usługi na łączach w Polsce będą droższe, ale też standard firm hostingowych, które decydują się na uruchamianie rozwiązań hostingowych w naszym kraju, jest zwykle wyższy.
{ikona-nc06}
Po szóste: Przetestuj usługę
Gdy już wybierzesz odpowiednią firmę, czas na jej weryfikację. Niemal każdy dostawca usług hostingowych oferuje kilkunastodniowy okres próbny. Warto aktywnie z niego skorzystać, porównując rozwiązania kilku firm. Sprawdź czy odpowiada ci konfiguracja, panele administracyjne i systemy poczty. A także, czy wgrane skrypty uruchamiają się szybko (warto zrobić benchmarki i sprawdzić szybkość działania popularnych systemów, np. forum phpBB).
W trakcie okresu próbnego przetestuj także pomoc techniczną – sprawdź w jakim czasie odpowiadają na twoje pytania i z jakim poziomem szczegółowości. To tak jak z kupowaniem samochodu – obiektywnie jeden może być lepszy od drugiego, ale ostatecznie i tak najlepiej samemu dokonać jazdy próbnej.