Gry logiczne mają różne poziomy trudności, które zaspokoją wszystkie gusta i intelekty. Na tajemniczym końcu znajduje się The Witness czy The Talos Principle, gry tak elegancko zaprojektowane, że można wybaczyć im absolutną brutalność niektórych wyzwań. Na drugim końcu znajduje się Monument Valley 2, gra nie mniej pięknie wykonana, ale bliższa spokojnej analizie.
Cocoon stworzył zespół, w skład którego wchodzi główny projektant Limbo i Inside. Ten tytuł zdecydowanie należy do drugiego obozu, w którym wyzwania momentami są wymagające, ale ostatecznie przyjemne. Nie ma w nim także grozy, charakterystycznej dla innych projektów twórcy, choć nadal jest głęboko enigmatyczny. Odmawia używania tekstu lub mowy do wyjaśnień, zamiast tego pozwalając otoczeniu i atmosferze przekazywać wszystkie informacje.
Kontrolujesz małą, bezimienną postać, która przechadza się po szeregu surrealistycznych krajobrazów w poszukiwaniu dziwnych świecących kul, które działają zarówno jako narzędzia do rozwiązywania zagadek, jak i portale do nowych poziomów. Naciśnij i przytrzymaj przycisk interakcji, a zanurzysz się w kuli, pozwalając ci odkrywać świat wewnątrz niej i rozwiązywać jego zagadki. Zamiast tego dotknij przycisku, aby podnieść kulę i przenosić ją w nowe lokacje. Z tej prostej dwuetapowej interakcji Cocoon tworzy niesamowitą głębię i różnorodność wyzwań, które z czasem zaczynają przypominać wielopoziomową Incepcję.
Same środowiska są artystyczną mieszanką robotycznego i organicznego otoczenia. Ułóż element układanki, a zobaczysz, jak metalicznie wyglądające łodygi i liście rosną i rozwijają się w niezwykle estetyczny sposób. Będziesz musiał często to robić, próbując dowiedzieć się, jak aktywować bramy, katapulty, windy, mosty i kolumny gazu, które pomogą ci przenieść się do następnego miejsca.
Wiele łamigłówek polega na zmianie stanu rozwiązań – otwartego w zamknięty, gazowego w stały – które są wyzwalane za pomocą kul o określonym kolorze. Pomimo wymagającego myślenia charakteru niektórych łamigłówek, zdumiewające jest, jak w naturalny sposób przychodzą do głowy rozwiązania. Niezależnie od tego, czy natkniesz się na nie sam, czy po prostu wyeliminujesz wszystkie inne możliwości.
Od czasu do czasu będziesz uwikłany także w walki z bossami, choć podobnie jak w przypadku reszty Cocoon, bardziej przypominają łamigłówki niż tradycyjną bitwę. Polegają na poznaniu wzorców ataków gigantycznych napastników i ich słabych stron, a następnie zrobieniu wszystkiego, co w twojej mocy, aby je wykorzystać.
Cocoon nie jest długą grą i wszystkie jej tajemnice można odkryć w pięć godzin, ale spójność wyzwania, zręczność łamigłówek i urok, z jakim to wszystko jest ułożone, tworzą fascynujące doświadczenie, które na długo pozostanie w pamięci po zobaczeniu finału. Wspaniałe fragmenty scenografii, chwile radości po ukończeniu szczególnie nieprawdopodobnie wyglądającej sekcji oraz ciągłe poczucie odkrywania sprawiają, że jest to gra cudownie satysfakcjonującą od początku do końca.
Werdykt
NASZYM ZDANIEM
Pozbawiona słów, klimatyczna gra logiczna, równie genialna i pomysłowa jak Limbo i Inside, ale z bardziej rozbudowaną rozgrywką i doskonałym tempem.
Plusy
Piękne widoki i bardzo pomysłowe łamigłówki. Wyjątkowe spotkania z bossami i niezwykle spójne poczucie miejsca.
Minusy
Będziesz żałował, że już się kończy. Początkujący mogą czuć się nieswojo przez brak podpowiedzi, dla zaawansowanych poziom może być za niski.