Dowiedz się, czego nie robić w swojej drodze na szczyty wyników wyszukiwania.
Marzeniem wielu webmasterów jest idealnie zoptymalizowana strona, będąca wysoko w rankingach wyszukiwarek internetowych. Ale jak zabrać się do pozycjonowania? Niezależnie od tego, czy chcesz zająć się tym sam, czy też planujesz wynająć agencję, która wykona tę niewdzięczną pracę, czeka cię droga pełna pułapek, złudnych nadziei i dotkliwy brak jasnych wskazówek.
Niekiedy to, co robimy źle, ma takie samo znaczenie jak to, co robimy dobrze. Unikając siedmiu grzechów SEO będziesz miał pewność, że wykonujesz wszystko tak jak trzeba.
{ikona-nc01}
Przedkładanie wyszukiwarek ponad użytkowników
Optymalizacja to proces, któremu podlega twoja strona internetowa w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. Jaki jest więc powód, dla którego ten błąd znalazł się na początku naszego rankingu? Przyczyna leży w nastawieniu wyłącznie na duży ruch. To zaskakujące, jak wiele serwisów zapomina o użytkownikach, w pełni podporządkowując swoje działania wyszukiwarkom.
Upychanie maksymalnej ilości słów kluczowych na każdej stronie daje na krótką metę dobre efekty w pozycjonowaniu, ale spowoduje, że od serwisu odwrócą się zwykli odwiedzający. Dobra treść to recepta na dobre rezultaty w sprzedaży i sukces w wyszukiwarkach.
{ikona-nc02}
Spamowanie linkami
To właśnie chęć zamieszczania odnośników do swojej strony gdziekolwiek tylko się da, kieruje wieloma odpowiadającymi na forach internetowych i w dyskusjach online. Prawda jest taka, że tego typu odnośniki mają niewielkie znaczenie, a ich komercyjna wartość jest praktycznie zerowa. Wyszukiwarki oceniają znaczenie odnośników kierując się wartością strony z której pochodzą. Dlatego zamieszczanie spamu może tylko pogorszyć autorytet takiego serwisu.
Lepiej ten czas na przygotowanie kampanii o strategicznym wymiarze. Poprzez skupienie swoich wysiłków na zamieszczaniu odnośników na wartościowych stronach, zyskamy dodatkowo bonus w postaci dotarcia do interesującej grupy docelowej użytkowników.
{ikona-nc03}
Niewłaściwy tekst odnośnika
Tekst odnośnika (tzw. anchor text) powinien być przygotowywany z dużą pieczołowitością. Wyszukiwarki takie jak Google korzystają z tego tekstu w celu określenia treści, do której prowadzi odnośnik. Banalny anchor text w rodzaju \”kliknij tutaj\” jest ponadto mało przydatny dla użytkownika odwiedzającego stronę.
{ikona-nc04}
Braki w śledzeniu postępów
Nie da się określić, jak efektywne były działania SEO, jeżeli nie wiadomo, od czego się zaczynało. Śledzenie zmian to często pomijana przez speców od SEO faza, szczególnie że dla wielu osób postęp określa poprzez zmiany w rankingach. Nie do końca. Równie istotnymi danymi przesądzającymi o strategii SEO są wyniki sprzedaży lub wyszukiwań na stronie. Regularne raporty uwzględniające te czynniki mogą pomóc wpłynąć na nowe działania, jak również określić czy potrzebne są zmiany w przyjętych założeniach.
{ikona-nc05}
Dobór złych słów kluczowych
Niektóre firmy SEO oferują gwarantowany wynik w rankingu wyszukiwarki dla pewnych słów kluczowych, wskazując jak łatwo jest osiągnąć taki wynik tam, gdzie konkurencja jest mała. Jednak słowa kluczowe zawierające nazwy produktów i cyfry mają niewielkie znaczenie w programie optymalizacji. Dla firmy sprzedającej płaskie odbiorniki TV celem powinno być słowo kluczowe \”płaskie TV\”. Z kolei optymalizacja pod kątem nazwy \”Sony Flat Screen AB 123356BBBB\” już nie.
{ikona-nc06}
Podkręcanie dostępności stron
Dostępność stron internetowych to istotna kwestia – sprawiająca, że po twojej stronie będą mogli się poruszać wszyscy internauci, niezależnie od ich niepełnosprawności lub słabego wzroku. Dlatego warto tworzyć np. jak najbardziej czytelne odnośniki. Jednak dostępność to także coś więcej, chociażby stosowanie tagów Alt i Title zgodnie z wytycznymi W3C.
{ikona-nc07}
Niezaplanowane działania SEO
Planowanie skutecznej kampanii przypomina planowanie podróży. Jednym z częstych błędów popełnianych przez początkujących jest zbytni entuzjazm i pomijanie ważnych punktów po drodze. Zamiast skupiać się na jednym końcowym efekcie, lepiej wyznaczyć sobie krótkoterminowe cele, które trzeba zrealizować po drodze na szczyt wyników wyszukiwania.