Często o wartości strony internetowej decyduje nie to, ile pieniędzy zainwestujemy w jej stworzenie ani to ile wodotrysków i gadżetów na niej umieścimy. Dużo ważniejsze jest to, czy witryna odpowiada określonym potrzebom użytkowników. Przy tworzeniu witryny warto więc uwzględnić kilka elementów, których wykonanie nie musi być ani kosztowne, ani czasochłonne, ale które znacznie podnoszą funkcjonalność witryny.
Aby pokazać, że takie elementy nie wymagają dużych nakładów i mogą być zastosowane nawet przy niewielkich witrynach pokażę ich zastosowanie również przy witrynach niedużych firm.
Opis i mapa dojazdu
Na większości witryn internetowych podstrona dojazdu do firmy ogranicza się jedynie do podania adresu i numeru telefonu. Na tej podstronie warto oprócz standardowej drogi dojazdu dodać dojście od przystanków komunikacji miejskiej, dworca autobusowego, dojście od charakterystycznych miejsc w mieście. Przy opisach dojazdu trzeba mieć świadomość, że często osoba, które je czyta nie zna naszego miasta dobrze, więc suche opisy ulic mogą nie być dla niego pomocne. Warto więc do tych opisów dodać jakieś charakterystyczne punkty orientacyjne,
Przykład
Firma XXX znajduje się 500 metrów od Kościoła Mariackiego, firma XXX znajduje się 300 m od Centrum Handlowego “Arkadia” i itp.
W opisie dojazdu można również zawrzeć:
- drogi dojazdu samochodem i komunikacją miejska od najważniejszych miejsc w danym mieście, .np w Warszawie z Dworca Centralnego, z Dworca Gdańskiego, z Starego Miasta itp.;
- mapę internetową, na której pokazane będzie dokładne położenie naszego baru czy zakładu fryzjerskiego (np. z Google Maps);
- aplikację, która pozwala na zaplanowanie trasy z dowolnego miejsca w Polsce
Przykład
Proste zastosowania powyższych wskazówek można zobaczyć na witrynie www.rachowiec.pl
Materiały wideo
Coraz szybsze łącza użytkowników, możliwość darmowego hostowania materiałów na takich witrynach jak Youtube daje duże pole do wykorzystywania wideo do promocji produktów i usług. Wideo daje możliwość dokładnego przedstawienia walorów produktu.
W przypadku tworzenia wideo można je wykonać nawet zwykłą, amatorską kamerą. Ważny jest dobry pomysł i materiał, który będzie przydatny z punktu widzenia naszych potencjalnych klientów.
Przykład
Proste zastosowania amatorskich wideo dodanych do Youtube można zobaczyć na witrynie noclegów www.ustopki.pl
Testimoniale i opinie
Testimoniale to opinie i polecenia od wcześniejszych klientów. Jest to funkcjonalność, która zdobyła dość sporą popularność na Zachodzie, a nadal jest rzadko wykorzystywana w Polsce. Nie mówimy tutaj o opiniach typu „świetna firma”, ale o informacjach, które pokazują, jakie aspekty naszej firmy i naszych produktów pozwoliły zaspokoić potrzeby określonych klientów.
Opinie i recenzje pomagają użytkownikom podejmować decyzję na temat zakupu. Jeżeli profesjonalizm i jakość naszych produktów i usług sprawiają, że zdobywamy lokalność klientów, pochwalmy się nim. Warto od czasu do czasu zapytać zadowolonego klienta, czy zgodziłby się na opublikowanie pozytywnej opinii o naszej firmie.
Przykład
Proste zastosowania krótkich testimoniali związanych z akupunkturą i medycyną wschodnią można zobaczyć na witrynie www.gabinetakupunktury.pl
„Jestem bardzo zadowolony z zabiegów akupunktury u Doktor Tsolmon. Ze względu na siedzący tryb życia bezustannie bolały mnie plecy. Od momentu rozpoczęcia leczenia u Doktor Tsolmon dolegliwości ustąpiły. Od ponad roku nie wiem co to jest ból pleców. Z czystym sumieniem polecam”.
Próbki usług
Im lepiej i bardziej przejrzyście będą opisane produkty i usługi firmy tym łatwiej będzie dotrzeć do potencjalnego klienta. Mówimy tutaj o takich elementach, które pozwolą zorientować się w jakości produktów i usług. Mogą to być profesjonalnie wykonane zdjęcia, dobre opisy produktów, multimedialne prezentacje czy też inne formy wizualizacji produktów i usług.
Przykład
Jako przykład ciekawej wizualizacji próbki produktów można przedstawić gadżet, który pozwala na odsłuchiwanie piosenek zespołu greckiego Zorba na www.zespolzorba.pl
Blog
Pomimo tego, że w Polsce mamy dziesiątki tysięcy blogerów, nadal niewiele firm wykorzystuje potencjał związany z nimi. Blog pozwala na publikowanie informacji o nowych produktach i usługach, rozwijanie treści, co zwiększa ilość użytkowników z wyszukiwarek, opisywanie ciekawych wydarzeń związanych z firmą.
Blog pozwala również na publikowanie porad związanych z wyborem produktów i usług, których potencjalni klienci często bardzo potrzebują przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie. Blog jako forma docierania do klienta nie sprawdzi się oczywiście przy każdym typie firmy, jednak może być wprowadzona nawet w przypadku niewielkiej firmy.
Przykład
Przykład bloga firmowego firmy związanej z zakupami ślubnymi można znaleźć na www.slubnezakupy.blogspot.com
Porady
Jeżeli chcemy stworzyć naprawdę dobrą stronę internetową możemy dodać do niej elementy porad dla naszych klientów, które będą dla nich pomocne, a poprzez to pozwolą nam się do nich zbliżyć. Bardzo często jako klienci musimy decydować o zakupie produktów i usług, na których się nie znamy.
Twój klient wie o dziedzinie Twojego biznesu dużo mniej niż Ty wiesz. To, co dla Ciebie jest przysłowiową “kaszką z mleczkiem” dla niego może stanowić poważny problem. Pomóż mu poprzez swoją stronę internetową w rozwiązaniu tego problemu, a prędzej czy później stanie się on Twoim klientem.
Przykład
Wyobraźmy sobie sytuację rodziny, która chce zbudować dom. Nie wiedzą jakich materiałów używać, dlaczego jedne materiały są droższe od drugich, które z nich są rekomendowane dla budownictwa energooszczędnego, a które do ekonomicznego.
Stworzenie przez firmę budowlaną niedużego działu na ich witrynie internetowej, gdzie opisano by podstawowe kwestie związane z wyborem materiałów budowanych mogło by się stać prawdziwą przewagą konkurencyjną i wyróżnikiem spośród podobnych firm na rynku.
Przykład
Przykład stworzenia takiego poradnika związanego z usługami firmy można znaleźć na stronie www.ogrody.wirtua.net
Partnerzy
Podstrona lub też sekcja Partnerzy będzie mogła służyć do rozwoju współpracy z firmami, które wykonują usługi lub produkty będące uzupełnieniem naszych produktów i usług. W normalnym życiu często jest tak, że np. firma budowlana, która buduje dom poleca nam kogoś do jego wykończenia. Dlaczego tego nie przenieść na stronę internetową? W ten sposób zarówno pomagamy klientom jak również mamy szansę na rozwój swojego biznesu.
Przykład:
Jeżeli jesteś zakładem fryzjerskim porozmawiaj z najbliższymi salonami fryzjerskimi i salonami makijażu o współpracy. Osoba, która trafi do takiego zakładu po powołaniu się na Twoją witrynę dostaje 10% zniżki W zamian za to klienci zdobyci poprzez stronę internetową salonu fryzjerskiego czy salonu makijażu otrzymają taką samą zniżkę u Ciebie. W ten sposób reklamujesz swoją stronę internetową i swoje usługi praktycznie za darmo!
Przykład
Zastosowanie takiego schematu można zobaczyć na witrynie www.autonaslub.com
Podsumowanie
Stworzenie ciekawej i przydatnej dla potencjalnych klientów strony internetowej wcale nie musi się wiązać z bardzo dużymi wydatkami. Dużo ważniejsza jest przydatność witryny niż jej forma. Zanim zaczniesz projektować witrynę zastanów się, czego potrzebują potencjalni klienci przed podjęciem decyzji o zakupie.