Za sprawą Facebooka i Mety, ostatnimi czasy dużo się mówi o metawersum – internecie opartym na rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej. Swoją wariację na ten temat zaproponował także Niantic, twórca popularnej gry Pokémon Go. Jej nieodłącznym elementem jest otwarta platforma do tworzenia zawartości AR.
Lightship to zestaw narzędzi, który ma ułatwić rozwój i projektowanie aplikacji rzeczywistości rozszerzonej. Jest on oparty o technologie wykorzystywane w grach Niantic. Dzięki niemu, deweloperzy będą mogli tworzyć trójwymiarowe mapy, pozwalające aplikacji zrozumieć stosunki przestrzenne pomiędzy elementami otoczenia i rozpoznawać, z jaką powierzchnią mamy do czynienia. Narzędzia pozwalają również tworzyć sesje dla wielu graczy – w jednej instancji gry może znajdować się nawet pięć osób.
Do skorzystania z narzędzi wystarczy znajomość silnika Unity. Niantic zapowiada, że korzystanie z Lightship pozostanie darmowe przez pierwsze 6 miesięcy działania każdej stworzonej na jego podstawie aplikacji. Jeśli po tym czasie uda się jej uzbierać ponad 50 tysięcy aktywnych użytkowników miesięcznie, twórcy będą musieli uiścić odpowiednie opłaty za dalsze wykorzystywanie technologii.
Projekt Lightship to odpowiedź na metawersum w ujęciu Facebooka, oparte na headsetach VR/AR. Niantic proponuje zupełnie inne rozwiązanie: mobilne metawersum w świecie rzeczywistym, łączące wirtualną zabawę z prawdziwymi kontaktami międzyludzkimi. Firma ogłosiła także powstanie funduszu Niantic Ventures, który będzie inwestował w najciekawsze projekty realizujące powyższą wizję. Wśród partnerów Lightship znaleźli się już pierwsi deweloperzy i marki: przykładowo, japońskie wydawnictwo Shueisha chce wykorzystać narzędzia do stworzenia aplikacji AR nawiązującej do popularnej mangi One Piece.