TikTok, działając na rzecz zwalczania fake newsów, wdraża nowy projekt zapobiegający rozprzestrzenianiu się szkodliwych treści na platformie. Dzięki współpracy z Fundacją „Przeciwdziałamy Dezinformacji” użytkownicy aplikacji otrzymają praktyczne wskazówki, które pomogą im rozpoznawać fałszywe wiadomości i przeciwdziałać ich dalszemu rozpowszechnianiu.
TikTok systematycznie realizuje działania związane z przeciwdziałaniem dezinformacji zarówno z poziomu moderacji treści, wdrażania dodatkowych narzędzi i polityk, jak i edukacji użytkowników. Na początku lutego platforma zaprezentowała pierwsze sprawozdanie bazowe dotyczące wdrażania ulepszonego Kodeksu postępowania w zakresie dezinformacji, z którego m.in. wynika, że mniej niż 1 na 10 000 wyświetleń dotyczyło treści zidentyfikowanych i usuniętych za naruszenie zasad dotyczących przekazywania szkodliwych informacji. Całe sprawozdanie zawiera ponad 2,5 tys. danych punktowych z 30 krajów. Obecnie, realizując także zobowiązania wynikające z COPD, firma we współpracy z FakeNews.pl realizuje nowy projekt w zakresie walki z dezinformacją.
Wspólna kampania z serwisem FakeNews.pl ma na celu promowanie krytycznego podejścia do różnego rodzaju treści, umiejętności analizy informacji i oceny ich jakości. Zapewnimy użytkownikom przydatną wiedzę w zakresie rozpoznawania fake newsów. Wspólnie z naszym partnerem przygotowaliśmy w tym celu na TikToku mini serwis informacyjny, serię edukacyjnych wideo, które będziemy promować przez najbliższe tygodnie, oraz specjalne komunikaty zachęcające do odwiedzenia tych treści i pogłębienia swojej wiedzy. Dodatkowo wszystkim wyszukującym hasła związane z wojną w Ukrainie ukaże się informacyjna grafika odsyłająca do treści stworzonych w ramach kampanii, by zwrócić uwagę na złożoność tego tematu i uczulić na szczególne ryzyko pojawiania się nieprawdziwych bądź wprowadzających w błąd treści. Wierzymy, że zapewnienie dostępu do potrzebnej wiedzy na temat specyfiki fake newsów i sposobów ich szerzenia, jest koniecznym elementem w walce z dezinformacją – tłumaczy Jakub Olek, Head of TikTok Public Policy and Government Relations w CEE.
Powiadomienia, filmy i specjalny filtr
W ramach kampanii zaimplementowano na TikToku specjalny filtr w wyszukiwarce (podobnie jak ma to miejsce np. w kontekście COVID-19): w przypadku wyszukiwania haseł nawiązujących do wojny w Ukrainie pojawi się okienko z komunikatem sugerującym zapoznanie się z zasadami oceny treści i odsyłającym do serwisu informacyjnego.
W czasie trwania kampanii polskim użytkownikom aplikacji zostaną wysłane powiadomienia push z aplikacji, informujące o akcji i zachęcające do odwiedzenia serwisu.
Od czego zacząć?
Walka z dezinformacją wcale nie musi wymagać specjalnych umiejętności. Wystarczy zadać sobie kilka pytań, które mogą pomóc ocenić, czy dana treść jest obiektywna i rzetelna, czy też może realizować jakąś ukrytą agendę.
- Czy informacje podane w interesującym nas materiale (zwłaszcza jeśli ma polaryzujący charakter) można potwierdzić w innych niezależnych źródłach? Czy w materiale, który oglądamy/czytamy, jest takie odniesienie?).
- Czy dany materiał wywołuje we mnie konkretne emocje (np. złość, wzburzenie, smutek)? Jeśli tak się dzieje, warto potraktować to jako sygnał ostrzegawczy.
- Kto jest nadawcą treści? Czy to wiarygodne, bezstronne źródło? A może prezentuje konkretną narrację i może w związku z tym tworzyć treści o jakimś profilu i przekazie?