Nowy model Vity to najlepszy przykład na niekonsekwencję Sony. Osoby odpowiedzialne w tej firmie za podejmowanie decyzji marketingowych powinny popełnić seppuku, ponieważ tradycyjnie już zajęto się nie tymi problemami, które dla graczy są najważniejsze. Ale po kolei.
Najistotniejszą i zarazem najbardziej kontrowersyjną zmianą w nowej Vicie jest zastąpienie 5-calowego ekranu OLED jego odpowiednikiem wykonanym w technologii LCD. Taka decyzja w dość znaczący sposób wpłynęła na poprawę żywotności wbudowanej w konsolę baterii (można grać średnio o godzinę dłużej). Ekran LCD jest również niewątpliwie bardziej trwały niż OLED, a także w świetle słonecznym znacznie bardziej czytelny. Jednocześnie nie bez powodu mocno promuje się ekrany OLED, które oferują lepszą jakość obrazu, ze szczególnym uwzględnieniem jego jasności oraz odwzorowania barw. Np. więc, Rayman Origins w zaciszu domowym na OLEDzie prezentuje się wprost zjawiskowo, ciesząc oczy ferią wylewających się z ekranu żywych i jaskrawych barw. Ten sam tytuł na konsoli z ekranem LCD traci nieco magii, bo wyświetlany obraz jest po prostu bledszy i ciemniejszy. Przed premierą nowej Vity wszyscy liczyli, że z racji gorszej jakości wyświetlacza cena konsoli ulegnie obniżeniu, jednak z kompletnie niezrozumiałych względów w Europie nie ma co liczyć na atrakcyjną cenę handhelda. Po wylaniu żalów trzeba jednak uczciwie przyznać (pomijając ten nieszczęsny ekran), że Vita to w dalszym ciągu najpotężniejsza mobilna konsola, która w nowej wersji nie tylko została odchudzona, ale także otrzymała 1 GB wbudowanej pamięci. Ten ostatni fakt na niewiele się jednak zda, jeśli ma się zamiar korzystać z bądź co bądź fantastycznej oferty PS Plus – wtedy do ceny konsoli dorzucić trzeba również spory koszt karty pamięci. Na wygodniejszy uległ zmianie port Vity – tym razem mamy do czynienia ze standardowym, poczciwym microUSB.
Ostatecznie Sony zamiast wypuszczać na rynek nikomu niepotrzebną nową wersję kieszonsolki, powinno bardziej skupić się na zapewnieniu jej większej biblioteki gier, bo w tej kwestii w dalszym ciągu szału nie ma.
Specyfikacja
WYŚWIETLACZ 5 cali, 960×544 pikseli
PROCESOR 4-rdzeniowy ARM Cortex-A9 core
GRAFIKA SGX543MP4+
RAM/WBUDOWANA PAMIĘĆ 512 MB/1 GB
ŁĄCZNOŚĆ Wi-Fi, micro USB, gniazdo słuchawkowe
WYMIARY 183,6×85,1×15,0 mm
WAGA 219 g
Gorąca cecha
WBUDOWANA PAMIĘĆ
Gracze ściągający kolejne tytuły do pamięci swojej Vity nie mają się tu z czego cieszyć, jednak osoby decydujące się na zakup gier na fizycznych nośnikach powinny być bardzo usatysfakcjonowane. 1 GB wystarczy do zapisania save’ów… i w sumie tylko ich.
Suche fakty
WAGA
W porównaniu do poprzedniczki, nowa Vita waży o 41 gramów mniej. Pozornie to niewiele, ale w praktyce dłuższe sesje z konsolką są teraz o wiele przyjemniejsze.
WYKONANIE
Poza ekranem, zmiany dotknęły wyglądu niektórych przycisków. Sama konsolka jest także zauważalnie cieńsza w zestawieniu ze swą poprzednią wersją.
POTENCJAŁ
Bardziej efektywna współpraca z PS3 i PS4 oraz większa rola w ekosystemie urządzeń Sony – takie plany snuje przed Vitą japoński gigant.
Ocena
Zdaniem T3
To w dalszym ciągu najmocniejsza przenośna konsola, której europejska cena przy obecnej ofercie gier szału nie robi.
-
Design
-
Jakość wykonania
-
Funkcjonalność
-
Cena