Połącz się z nami

Testy

Test porównawczy: Kamery sportowe

Trzy kamery zdolne nagrywać filmy w rozdielczości 4K. Którą z nich powinien zakupić reżyser kina akcji?

Opublikowane

dnia

Magazyn T3

Wytrzymałe i wodoszczelne kamery stanowią obowiązkowy element wyposażenia entuzajstów sportów ekstremalnych. Czy dzięki implementacji technologii 4K zdołają one przyciągnąć do siebie uwagę nieco bardziej „statecznych” filmowców?

Kamery sportowe z uwagi na niską wagę i niewielkie gabaryty można w dziecinnie prosty sposób przyczepić do kombinezonu, hełmu czy elementu jakiegoś pojazdu, a z racji łatwości obsługi i coraz lepszej optyki pozwalają uzyskać znakomite rezultaty osobom nie posiadającym doświadczenia w kwestii profesjonalnego nagrywania materiałów wideo.

W 2013 roku firma GoPro będąca wiodącym producentem tego typu urządzeń wypuściła na rynek Hero3 – pierwszą kamerę dla aktywnych filmowców potrafiącą nagrywać filmy w 4K przy płynności 15 kl./s. Najnowszy model Hero4 Black radzi sobie z nagraniami Ultra HD jeszcze lepiej i choć dla wielu osób nie ma w tej chwili lepszej kamery akcji, to w sprzedaży pojawiły się też Panasonic HX-A500 oraz Sony X1000V – produkty rzucające wyzwanie urządzeniu marki GoPro. W tym numerze postanowiliśmy sprawdzić, jak w bezpośrednim starciu poradzi sobie to ekstremalne filmowe trio.

Testujemy…

GoPro Hero4 Black

Najnowszy model stworzony przez firmę posiadającą ogromne doświadczenie w temacie produkowania kamer akcji.

SPECYFIKACJA

  • MAKSYMALNA SZYBKOŚĆ KLATEK W FILMACH 4K: 30 kl./s
  • MAKSYMALNA SZYBKOŚĆ KLATEK W FILMACH 1080P: 120 kl./s
  • FORMAT NAGRYWANIA: MP4
  • MAKSYMALNA ROZDZIELCZOŚĆ ZDJĘĆ: 12 Mpix
  • BATERIA: 1 160 mAh
  • ŁĄCZNOŚĆ: Wi-Fi, Bluetooth, HDMI, USB
  • INNE FUNKCJE: Burst, Time Lapse, Night Lapse
  • CENA Około 2 150 PLN

Filmy w rozdzielczości 4K pełne są najróżniejszych szczegółów, a jakość odwzoro-wania gry świateł i cieni wypada tutaj najlepiej spośród wszystkich kamer w tym zestawieniu. Na pochwałę zasługuje także możliwość nagrywania wideo w standardzie NTSC, pozwalającym uzyskać płynność 30 kl./s.

Panasonic HX-A500

Dwuelementowa konstrukcja, atrakcyjna cena oraz duży wyświet-lacz to najmocniejsze cechy HX-A500.

SPECYFIKACJA

  • MAKSYMALNA SZYBKOŚĆ KLATEK W FILMACH 4K: 25 kl./s
  • MAKSYMALNA SZYBKOŚĆ KLATEK W FILMACH 1080P: 50 kl./s
  • FORMAT NAGRYWANIA: MP4
  • MAKSYMALNA ROZDZIELCZOŚĆ ZDJĘĆ: 8,3 Mpix
  • BATERIA: 1 450 mAh
  • ŁĄCZNOŚĆ: USB, Wi-Fi
  • INNE FUNKCJE: 240 kl./s w trybie slow motion
  • CENA Około 1 400 PLN

A500 nieźle radzi sobie z nagrywaniem dynamicznych scen, a poziom szczegółowości obrazu jest porównywalny z tym oferowanym przez drugą kamerę z Kraju Kwitnącej Wiśni. Jeśli zamierzamy kręcić film przy słabym oświetleniu, to musimy niestety liczyć się z wystąpieniem szumu w ciemniejszych miejscach kadru.

Sony X1000V

Sony od dawna tworzy kamery z optyką pozwalającą uzyskiwać znakomitej jakości rezultaty. Czy X1000V wpisuje się w tę tendencję?

SPECYFIKACJA

  • MAKSYMALNA SZYBKOŚĆ KLATEK W FILMACH 4K: 30 kl./s
  • MAKSYMALNA SZYBKOŚĆ KLATEK W FILMACH 1080P: 120 kl./s
  • FORMAT NAGRYWANIA: MP4
  • MAKSYMALNA ROZDZIELCZOŚĆ ZDJĘĆ: 8,8 Mpix
  • BATERIA: 1 240 mAh
  • ŁĄCZNOŚĆ: USB, HDMI, Wi-Fi, NFC, GPS
  • INNE FUNKCJE: Highlight Movie Maker
  • CENA Około 2 050 PLN

Z użyciem Sony X1000V nagramy porządnie prezentujący się materiał 4K, który wyświetlony na odpowiedniej klasy telewizorze będzie w stanie oczarować nas swą szczegółowością oraz nasyceniem barw. Kręcąc filmy z bardzo szybko dziejącą się akcją warto zapewnić tej kamerze bardzo dużą stabilność.

Test 01: Design

Bądźmy szczerzy – jeśli zasuwamy w dół zbocza na rowerze górskim, to koło nosa lata nam to jak wygląda przymocowana do kierownicy kamera. Z tego też powodu nie ma co za bardzo podniecać się kolorową obudową HX-A500, choć z drugiej strony dwuczęściowa konstrukcja tego modelu znacząco wpływa na jego funkcjonalność i przekłada się na możliwość łatwiejszego filmowania z nieco mniej konwencjonalnych ujęć. Nie mamy jednak przy tym wątpliwości, że spora część reżyserów-wyczynowców wolałaby jednak sprzęt, którego obsługa nie byłaby dodatkowo komplikowana poprzez taką właśnie budowę. Panasonic wyposażył też swoją kamerę w niewielki 1,5-calowy wyświetlacz, który nawet pomimo słabej rozdzielczości całkiem nieźle spełnia swoją podstawową rolę.

HERO4 BLACK TO NIE DZIEŁO SZTUKI, ALE JEST ZA TO PRZYNAJMNIEJ TWARDA JAK SKAŁA.

Hero4 Black trudno określić mianem dzieła sztuki, ale za to przynajmniej jest twarda jak skała, co w przypadku kręcenia filmów w naprawdę ekstremalnych warunkach ma przecież pierwszorzędne znaczenie. Niezwykle łatwo można przymocować ją do kasku czy deski, zaś sama obsługa nie powinna przysparzać nikomu problemów dzięki duetowi wyświetlaczy – jeden prezentuje aktualnie nagrywany obraz, drugi pozwala na szybki dostęp do ustawień.

sony-main-2

W kontekście designerskiej finezji X1000V plasuje się gdzieś pomiędzy obydwoma opisanymi wcześniej produktami. Wygląda co prawda jak któryś z budżetowych modeli kamer akcji sprzed dobrych kilku lat, ale jednocześnie sprawia wrażenie dość wytrzymałego urządzenia, które można bez większych trudności przymocować do kasku lub np. jadącego samochodu/motocykla. Największą zaletą sprzętu Sony w zestawieniu z konkurencją są jego kompaktowe gabaryty oraz przemyślane umieszczenie przycisku odpowiedzialnego za rozpoczynanie nagrywania. Zwłaszcza ostatni aspekt zasługuje na poklask, gdyż dzięki takiej właśnie konstrukcji kamerę Sony można bardzo łatwo obsługiwać jedną ręką.

panasonic-main-lens

Rundę wygrywa…

Sony X1000V

X1000V jest smukła, lekka i bardzo dobrze leży w dłoni. Posiada też niezłe opcje mocowań oraz duży i wyjątkowo poręczny przycisk nagrywania.

Test 02: Obraz

Choć wszystkie z przedstawionych w tym zestawieniu urządzeń potrafią rejestrować materiał wideo w rozdzielczości Ultra HD, to trzeba mieć jednak na uwadze, że poszczególne modele kamer nagrywają filmy różniące się swoją płynnością wyrażoną w liczbie klatek na sekundę. Hero4 Black oraz X1000V oferują wideo 4K w 30 kl./s, kamera Panasonica radzi sobie nieco gorzej, utrwalając materiał w 25 kl./s.

gopro-hero4-det-front

Przewaga dwóch pierwszych modeli widoczna jest również w jeszcze jednej kwestii, powiązanej pośrednio z aspektem płynności obrazu – chodzi tu mianowicie o format, w jakim nagrywany jest materiał wideo. Urządzenia marki GoPro i Sony mogą przełączać się między standardem PAL i NTSC, z których drugi pozwala na rejestrowanie filmów 4K w 30 kl./s. Kamera Panasonica dostępna jest wyłącznie z opcją rejestrowania nagrań w PAL-u, ograniczającym z „urzędu” płynność filmów do 25 kl./s.

DODATKOWE 5 KLATEK WBREW POZOROM ROBI NAPRAWDĘ SPORĄ RÓŻNICĘ.

Dodatkowe 5 klatek na papierze nie robi może jakiegoś wrażenia, lecz jeśli porównamy na komputerze filmy nagrane za pomocą HX-A500 i Hero4/X1000V, to od razu spostrzeżemy różnicę. Rezultaty pracy dwóch ostatnich kamer cechują się po prostu zauważalnie większą płynnością, która ma znaczenie zwłaszcza przy kręceniu scen z szybko poruszającymi się obiektami. W przypadku Hero4 Black jest to widoczne najbardziej – jadące samochody, biegnący ludzie, czy nawet ruszające się gałęzie drzew wyglądają tu o wiele bardziej przekonująco niż u konkurencji. Największą różnicę można zauważyć oczywiście podczas oglądania filmu kręconego np. podczas szybkiej jazdy na motorze czy skoku spadochronowego. HX-A500 oprócz mniejszej płynności nagrywanego materiału cierpi również z powodu słabej jakości obrazu kręconego w kiepskich warunkach oświetleniowych. Na plus sprzętu marki Panasonic zaliczyć trzeba z kolei bardzo dobre odwzorowanie kolorów oraz przyzwoity szerokokątny obiektyw.

sony-top

Rundę wygrywa…

GoPro Hero4 Black

Płynność ujęć dynamicz-nych oraz wysoka liczba uchwyconych szczegółów dają kamerze GoPro palmę pierwszeństwa.

Test 03: Funkcje

Jeśli w dalszym ciągu nie jesteś w stanie wybrać dla siebie optymalnego modelu kamery, to warto zapoznać się z pozostałymi funkcjami oferowanymi przez każde z opisywanych urządzeń. W temacie jakości nagrywanego dźwięku, największe uznanie należy się zdecydowanie Hero4 Black – audio pozbawione jest tutaj znaczących szumów, a w razie chęci uzyskania jeszcze lepszych rezultatów do kamery można podłączyć zewnętrzny mikrofon.

gopro-hero4-det

Produkt firmy GoPro posiada też przydatną funkcję rejestrowania filmów poklatkowych, pozwalających np. na niezwykle efektowne uwiecznienie tricku wykonanego podczas jazdy na desce. Dużą zaletą tej kamery jest również oprogramowanie Protune, zapewniające możliwość łatwej edycji nagrań wideo i okraszanie ich różnymi ciekawymi efektami.

Z OPROGRAMOWANIEM GOPRO W ŁATWY SPOSÓB UATRAKCYJ-NISZ WYGLĄD FILMÓW.

W kamerze Panasonica pochwalić trzeba koniecznie bardzo efektywny system stabilizacji obrazu, który celująco zdaje egzamin podczas nagrywania filmów np. podczas szybkiego zjazdu rowerem po nierównym terenie.

Dedykowana urządzeniu aplikacja także ma sporo zalet, choć pod względem rozbudowania i ilości dostępnych opcji daleko jej do wspomnianego wcześniej programu Protune.

panasonic-det

Sony ma już spore doświadczenie w produkcji kamer oraz programów służących do edycji/montażu plików. W przypadku modelu X1000V przekuło się ono na implementację funkcji Highlight Movie Maker, która wychwytuje najlepsze momenty z nagranych filmów i łączy je w jedną kompozycję posiadającą wybraną przez użytkownika ścieżkę dźwiękową. Produkt Sony posiada także wbudowany stereofoniczny mikrofon z funkcją redukcji szumów powietrza, sprawdzający się zwłaszcza podczas szybkiej jazdy na rowerze/motorze lub skoków z dużej wysokości. Ciekawie wypada również opcja jednoczesnej kontroli pięciu takich kamer za pomocą pojedynczego urządzenia mobilnego, ale dla przeciętnego użytkow-nika posiadającego pojedyncze urządzenie pozostaje ona w zasadzie bezużyteczna.

Rundę wygrywa…

GoPro Hero4 Black

Ulepszony dźwięk, nagry-wanie filmów poklatkowych i świetne oprogramowanie – w kwestii funkcjonalności Hero4 nie ma sobie równych.

Werdykt

#1 GoPro Hero4 Black 5/5

LUBIMY Niewielkie wymiary, niską wagę i dopracowane oprogramowanie edycyjne. Bardzo wysoką odporność na działanie czynników zewnętrznych oraz znakomitą jakość filmów 4K.

ALE „Pudełkowy” kształt obudowy kamery sprawia, że osoby mające ją na przykład na kasku mogą wyglądać dość zabawnie. Wbudowany port HDMI obsługuje przesył sygnału wideo wyłącznie w rozdzielczości Full HD.

ZDANIEM T3 Wielozadaniowy sprzęt dla wymagających reżyserów kina akcji, oferujący wysoką funkcjonalność
i świetną jakość wideo w rozdzielczości 4K.

#2 Sony X1000V 4/5

LUBIMY Bardzo smukły design, rewelacyjne odwzorowanie kolorów i duży przycisk nagrywania.

ALE Przy bardziej dynamicznych scenach może pojawić się rozmycie.

ZDANIEM T3 Kompaktowa kamera, którą zamocujesz dosłownie wszędzie.

#3 Panasonic HX-A500 3/5

LUBIMY Łatwość obsługi menu i pomysłową konstrukcję.

ALE Jakość nagrań w 4K nie jest tak dobra jak u konkurencji.

ZDANIEM T3 Różnica w cenie przekuwa się niestety na ogólną jakość tego produktu.

Dobry duch i woda na młyn naszej redakcji. Pilnuje terminów, buduje treści i tworzy layout magazynu. Czasami też znajduje czas na filiżankę kawy, bez której nie wyobraża sobie życia.

Kontynuuj czytanie
Kliknij, by skomentować

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Testy

TEST: Naim Mu-so (druga generacja)

Na rynku głośników multiroom pojawił się kolejny mocny gracz, wyposażony w onieśmielającą jakość dźwięku i wiele inteligentnych funkcji.

Opublikowane

dnia

Magazyn T3

Zmiany na dobre nie zawsze widoczne są na pierwszy rzut oka. Wizualnie nowa generacja Naim Mu-so niewiele różni się od luksusowego i stylowego poprzednika, ale pod względem jakości audio to potężny krok do przodu, na dodatek uzupełniony nowymi, użytecznymi opcjami łączności bezprzewodowej.

(więcej…)

Werdykt

NASZYM ZDANIEM...

Mu-so 2 zdobył nasze serca nie tylko potężnym, głośnym brzmieniem, ale także niezawodną funkcjonalnością. To sprzęt wart każdej wydanej złotówki.

Wynik
90

Plusy

Fantastyczny dźwięk, atrakcyjny wygląd, łatwa w obsłudze aplikacja, wsparcie dla wszystkich najważniejszych serwisów streamingowych.

Minusy

Duże wymiary i waga mogą być niepraktyczne w mniejszych mieszkaniach.

Kontynuuj czytanie

Testy

TEST: Garmin Dash Cam Mini

Kamerka samochodowa, która oferuje tylko to, co niezbędne – czy warto zainstalować ją w swoim aucie?

Opublikowane

dnia

Wideorejestratory samochodowe regularnie goszczą na naszych łamach, więc nietrudno jest zaobserwować panujący wśród producentów trend na wyposażanie ich w jak najszersze portfolio dodatków i asystentów. Przy Dash Cam Mini Garmin zdecydował się na pójście w zupełnie inną stronę. Czy malutka, minimalistyczna kamerka przypadnie nam do gustu bardziej niż jej wypasiona konkurencja? 

(więcej…)

Werdykt

NASZYM ZDANIEM...

Dash Cam Mini oferuje wszystkie niezbędne funkcje wideorejestratora… i nic poza tym. To poprawny sprzęt, ale nie może równać się z potężnie wyposażonymi propozycjami konkurencji.

Wynik
67

Plusy

Malutka, ale wyposażona w całkiem niezłą matrycę. Dobra jakość wideo.

Minusy

Słaba łączność ze smartfonem. Bardzo uboga w funkcje. Tryb parkingowy wymaga dopłaty.

Kontynuuj czytanie

Testy

TEST: JBL Partybox 100

Bo na grube imprezy potrzebne jest specjalne udźwiękowienie…

Opublikowane

dnia

przez

Wyobraź sobie, że jesteś organizatorem Imprezy przez duże I. Wśród najważniejszych rzeczy, o które musisz zadbać, na pewno znajdzie się odpowiednie udźwiękowienie. Kieszonkowe głośniki Bluetooth są niezastąpione na domówkach i w plenerze, ale żeby udźwignąć ciężar większego wydarzenia, potrzebne jest potężniejsze nagłośnienie, na przykład w formie Partybox 100 od JBL – najmłodszego członka imprezowej rodziny od JBL.  

(więcej…)

Werdykt

NASZYM ZDANIEM...

Partybox 100 to świetnie zaprojektowany i doskonale wykonany głośnik, zaprojektowany z myślą o imprezach, które trwają od świtu do świtu.

Wynik
81

Plusy

Potężny, donośny i wyrazisty dźwięk. Duża dowolność w ustawianiu głośnika. Może służyć jako maszyna do karaoke i wzmacniacz gitarowy.

Minusy

Brak możliwości sterowania oświetleniem poprzez aplikację. 

Kontynuuj czytanie

Testy

TEST: Oculus Quest

Bezprzewodowe granie w VR? Sprawdźmy, czy Oculus Quest zapoczątkuje rewolucję bez kabli.

Opublikowane

dnia

przez

Magazyn T3

Headsety VR i przewody to nierozłączna para. Kable ciągną się wzdłuż pleców, po podłodze w salonie, od umieszczonych na półkach czujników przestrzennych aż po komputer lub konsolę, wypełniając całą przestrzeń i stwarzając zagrożenie podczas brodzenia w wirtualnej rzeczywistości. Niełatwo jest zapanować nad tą plątaniną, ale teraz można z niej zupełnie zrezygnować. Na rynku ukazał się bowiem Oculus Quest, który obciął wszystkie przewody i zamiast nich zaproponował wygodne, wciągające eksplorowanie VR – takie, o jakim marzyliśmy od wielu lat. 

(więcej…)

Werdykt

NASZYM ZDANIEM…

Oculus Quest ma stać się ambasadorem VR wśród użytkowników, którzy do tej pory nie mieli do czynienia z wirtualną rzeczywistością.

Wynik
83

Plusy

Lekka, bezprzewodowa konstrukcja. Bardzo dobre wrażenia audiowizualne.

Minusy

Mniej mocy niż komputerowe headsety. Gry dostępne jedynie przez Oculus Store.

Kontynuuj czytanie

Testy

TEST: Astell&Kern A&norma SR15

Czy odtwarzacz z nowej kolekcji A&K może konkurować z droższymi modelami?

Opublikowane

dnia

A&norma SR15 to kolejny po ciepło przyjętym AK70 MKII odtwarzacz od Astell&Kern z kategorii „budżetowej”. Trochę trudno przypinać tę łatkę sprzętowi za 3,5 tysiąca złotych, ale gdy weźmiemy pod uwagę najwyższą jakość wykonania i bezbłędne brzmienie, cena ta nie będzie wcale wydawała się wygórowana. 

(więcej…)

Werdykt

NASZYM ZDANIEM…

Poważny gracz na rynku odtwarzaczy hi-fi, który kusi sporymi możliwościami i atrakcyjną ceną.

Wynik
90

Plusy

Ekstrawagancka stylistyka. Wysoka jakość brzmienia, również bezprzewodowo. Intuicyjny interfejs.

Minusy

Stosunkowo mało możliwości personalizacji dźwięku.

Kontynuuj czytanie
Reklama

Popularne