Połącz się z nami

Testy

Test porównawczy: Bezlusterkowce

Sprawdzamy najbardziej zaawansowane aparaty bezlusterkowe, jakie tylko możesz sobie wymarzyć.

Opublikowane

dnia

Magazyn T3

W ciągu ostatnich miesięcy na rynku profesjonalnych aparatów fotograficznych dużo się zmieniło. Canon i Nikon zaprezentowały bezlusterkowce klasy premium, które od razu podbiły serca użytkowników. Rzadko kiedy zdarza się, żeby pierwsza generacja produktu stała się prawdziwym hitem, ale Z 7 od Nikona udało się to osiągnąć – aparat zyskał uznanie dzięki bezkompromisowej specyfikacji,  z 45,7-megapikselową matrycą na czele, i smukłemu korpusowi współpracującemu z szerokim wachlarzem obiektywów Nikona.

Zaledwie kilka tygodni później Canon zaprezentował swoją odpowiedź na Z 7, czyli pełnoklatkowego EOS-a R. Na pierwszy rzut oka aparat wydawał się podobny do konkurenta, ale wiele z zastosowanych w nim rozwiązań zostało zaczerpniętych z popularnej lustrzanki Canon 5D Mark IV. EOS R prezentował się imponująco jak na swoją cenę – bezlusterkowiec kosztował o 5,5 tysiąca złotych mniej od propozycji Nikona.

Ostatnim producentem, który dołączył do wyścigu, jest Fujifilm. GFX 50R nie tylko dorównał pełnoklatkowym konkurentom, ale wręcz ich przewyższył – w korpusie upchnięta została matryca średniego formatu o wymiarach 43,8 x 32,9 mm. Jak wielokrotnie mieliśmy okazję się przekonać, sam rozmiar nie jest jednak w fotografii najważniejszy. Sprawdźmy, który z poniższych aparatów wyjdzie zwycięsko z pojedynku – niech wygra najlepszy!

Testujemy…

Fujifilm GFX 50R

SPECYFIKACJA

  • MATRYCA średni format 43,8 x 32,9 mm, 51,4 Mpix
  • WIDEO Full HD w 30 kl./s
  • POLECANY OBIEKTYW Fujifilm FUJINON GF 45mm f/2.8 R WR
  • WYMIARY Z OBIEKTYWEM 161 x 155 x 97 mm
  • WAGA 1,27 kg
  • CENA 19 500 PLN

NA PIERWSZY RZUT OKA: Wydawało ci się, że matryce pełnoklatkowe to Święty Graal? GFX 50R ma matrycę 51,4 Mpix, której powierzchnia jest o 66% większa od pełnej klatki. Dzięki temu zdjęcia wypełnione są detalami.

Nikon Z 7

SPECYFIKACJA

  • MATRYCA pełnoklatkowa 35,9 x 23,9 mm, 45,7 Mpix
  • WIDEO 4K w 30 kl./s
  • POLECANY OBIEKTYW Nikon NIKKOR Z 24-70mm F4 S
  • WYMIARY Z OBIEKTYWEM 148 x 134 x 101 mm
  • WAGA 1,18 kg
  • CENA 15 000 PLN

NA PIERWSZY RZUT OKA: Celem Nikona było stworzenie bezlusterkowca wszech czasów. 45,7-megapikselowa matryca pełnoklatkowa rejestruje mnóstwo detali, a pięcioosiowa stabilizacja korpusu odpowiada za ostrość ujęć

Canon EOS R

SPECYFIKACJA

  • MATRYCA pełnoklatkowa 36 x 24 mm, 30,3 Mpix
  • WIDEO 4K w 30 kl./s
  • POLECANY OBIEKTYW Canon RF 24-105 mm f/4L IS USM
  • WYMIARY Z OBIEKTYWEM 172 x 136 x 98 mm
  • WAGA 1,36 kg
  • CENA 10 500 PLN

NA PIERWSZY RZUT OKA: To pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec od Canona. Został stworzony na bazie lustrzanki EOS 5D Mark IV – otrzymał tę samą matrycę 30,3 Mpix oraz możliwość nagrywania w 4K.

TEST 01: WYKONANIE

EOS R to najtańszy z prezentowanych aparatów, ale wcale na takiego nie wygląda. Ciemnoszary korpus wykonany ze stopu magnezowego jest przyjemnie solidny, a wypukły, dobrze uformowany uchwyt pozwala pewnie chwycić urządzenie. Szczególnie docenią to osoby o dużych dłoniach. Znajdziemy tutaj intuicyjne sterowanie z lustrzanek Canona, które w połączeniu z przejrzystym interfejsem na ekranie dotykowym daje łatwy dostęp do wszystkich ustawień. Poza tym otrzymaliśmy kilka nowości, na przykład dotykowy pasek umieszczony tuż obok elektronicznego wizjera. Dzięki niemu możemy łatwo zmieniać różne parametry (na przykład czułość ISO lub balans bieli), bez konieczności przechodzenia do odpowiedniego menu. Każdy obiektyw RF ma nie tylko standardowe pierścienie, służące do ustawiania przybliżenia i ostrości, ale także dodatkowy, programowalny, za pomocą którego można kontrolować na przykład rozwarcie przysłony.

Z 7 otrzymał większą matrycę od EOS-a, ale pod względem wielkości jest właściwie identyczny. Został wykonany solidnie, z dbałością o szczegóły, a jego gumowany uchwyt obejmuje cały bok aparatu. Z tyłu znajduje się czytnik kart XQD – szybszych niż powszechnie dostępne karty SD, ale droższych i wymagających dedykowanego czytnika. Elektroniczny wizjer o 3,69 miliona punktów jest ostry jak brzytwa, a dzięki responsywnemu ekranowi dotykowemu tworzenie kompozycji zdjęć to sama przyjemność. Szkoda, że można go tylko lekko przechylić w górę lub w dół, podczas gdy ten zastosowany w EOS-ie R obraca się, umożliwiając zrobienie idealnego selfie.

Aparaty z matrycą średniego formatu są najczęściej ogromne. GFX 50R to jeden z mniejszych modeli dostępnych na rynku, ale wciąż znacznie większy od konkurentów. Mimo tego propozycja Fujifilm jest wygodna w obsłudze, o ile oczywiście nie przeszkadzają ci spore wymiary i duża masa korpusu.

Rundę wygrywa…

CANON EOS R

Wszystkie aparaty pozytywnie nas zaskoczyły, ale EOS R zasłużył na uwagę ze względu na szeroką funkcjonalność i niską cenę.

TEST 02: FUNKCJE

Mimo tego, że aparaty przeznaczone są przede wszystkim dla profesjonalnych użytkowników, do ich obsługi nie trzeba być zawodowym fotografem. Canon i Nikon mają po kilka trybów w pełni automatycznego robienia zdjęć, a w GFX 50R wystarczy zmienić ustawienia podstawowych parametrów na tryb auto.

Z 7 wyróżnia się tutaj zastosowaniem systemu IBIS, czyli umieszczonego w korpusie stabilizatora obrazu. Porusza on matrycą w taki sposób, aby zneutralizować niezamierzone ruchy aparatu. Przeważnie stabilizator znajduje się w optyce, co wymaga zastosowania specjalnego obiektywu; IBIS pozwala uzyskać stabilny obraz z każdym kompatybilnym obiektywem dostępnym na rynku. EOS R nie oferuje tej funkcji, ale na szczęście popularny, wszechstronny obiektyw Canon RF 24-105 mm ma wbudowaną stabilizację optyczną. GFX 50R również nie otrzymał wbudowanego IBIS, ale patrząc na jego ogromną matrycę i stosunkowo niewielki korpus, trudno się do tego przyczepić.

Niestety, to nie jedyna niedoskonałość klatki średniego formatu. Canon i Nikon pozwalają kręcić filmy w jakości 4K, a Fujifilm tylko w 1080p, na dodatek jedynie  w 30 kl./s. Z drugiej strony rejestrowanie wideo w Ultra HD na EOS-ie R również nie jest idealne – automatyczny crop 1,7x zmniejsza pole nagrywania w stosunku do tego dostępnego podczas robienia zdjęć. Jedynie Z 7 wykorzystuje całą powierzchnię matrycy do kręcenia w 4K.

Jeśli zamiast wideo wolisz zrobić serię ujęć, aparat Nikona to najlepszy wybór. Pozwala on na zrobienie serii 9 zdjęć na sekundę; Canon niewiele mu ustępuje z 8 kl./s, a Fujifilm przegrywa tę konkurencję z wynikiem 3 kl./s. Ważnym parametrem jest także liczba punktów autofokusowania. EOS R ma aż 5 655, ale zajmują one jedynie 88% powierzchni obrazu. Z 7 ma „tylko” 493 punkty AF, ale na 90% klatki. GFX 50R otrzymał ich najmniej, bo 425. Pokrywają one jednak całą powierzchnię obrazu, od środka aż po same krawędzie.

Rundę wygrywa…

NIKON Z 7

Pod względem funkcjonalności Z 7 jest nie do pobicia. Filmowcy, fotografowie krajobrazu i portreciści pokochają jego możliwości.

TEST 03: OSIĄGI

Fotografowanie przy pomocy EOS-a R i Z 7 to czysta przyjemność, ponieważ ich zaawansowane systemy autofokusowania sprawnie działają w praktycznie wszystkich warunkach świetlnych. GFX 50R wykorzystuje wolniejszy AF, który musi chwilę się zastanowić, zanim wyostrzy obraz. Cały proces trwa jednak niecałą sekundę, a precyzja autofokusowania stoi na najwyższym poziomie.

Pod względem rozdzielczości EOS R odstaje od Nikona i Fujifilm, ale w praktyce wszystkie urządzenia mają taką samą rozpiętość tonalną do ISO 6400, a Canon sprawuje się w najwyższych czułościach tylko odrobinę słabiej od konkurencji. Każdy z testowanych aparatów umożliwia złapanie szerokiego zakresu jasnych i ciemnych szczegółów na zdjęciu, nawet w słabym oświetleniu. Z 7 i GFX 50R pokazują pełnię swoich umiejętności podczas uwieczniania scen pełnych detali, które leżą poza możliwościami mniejszej matrycy Canona. Fujifilm wymaga jednak perfekcyjnej techniki fotograficznej (lub zastosowania statywu) – tylko dwa spośród siedmiu kompatybilnych z nim obiektywów otrzymały stabilizację obrazu. Nawet najmniejsze potrząśnięcie aparatem rozmazuje obraz.

W słabym świetle najlepiej sprawdził się Z 7. EOS R generalnie lepiej radzi sobie z artefaktami, ale Nikon potrafi uwiecznić więcej wyraźnych szczegółów. Zdjęcia wykonane GFX 50R są podobne do tych wykonanych Z 7, ale mniej ziarniste – to najprawdopodobniej wynika z faktu, że aparat ma tendencję do niedoświetlania, co ukrywa część szumów.

Fotki zrobione Nikonem (8256×5504 px) i Fujifilmem (8256×6192 px) są ogromne, więc nic dziwnego, że wręcz pożerają miejsce na karcie pamięci. Do edycji plików RAW potrzebny będzie wydajny komputer, ponieważ te mogą mieć wielkość do 110 MB. Te zrobione EOS-em R (ok. 40 MB) są nieco mniej wymagające. Jedno naładowanie Canona wystarczy na zrobienie 370 zdjęć, a Nikona i Fujifilm – około 400, więc pod tym względem nie ma na co narzekać.

Rundę wygrywa…

NIKON Z 7

Wszystkie aparaty robią piękne zdjęcia, jednak Z 7 pozwala osiągnąć najlepsze rezultaty niezależnie od warunków świetlnych.

Werdykt

#1 NIKON Z 7 85/100

PLUSY Pierwszy bezlusterkowy aparat Nikona z pełnoklatkową matrycą kusi bezbłędną jakością zdjęć, a jednocześnie jest kompaktowy i łatwy w obsłudze. Nagrywanie wideo w 4K, wbudowana stabilizacja i bogaty wybór obiektywów to jego atuty.
MINUSY Zastosowanie kart pamięci XQD zamiast SD pociąga za sobą konieczność dodatkowych wydatków, a duże pliki szybko zapełnią dostępne miejsce. Ekran dotykowy tylko się odchyla – nie nadaje się do selfie.
PODSUMOWUJĄC Zaprojektowany dla profesjonalistów, ale przyjazny dla amatorów – to numer 1 tego testu.

#2 CANON EOS R 82/100

PLUSY Szybki i dokładny autofokus. Ergonomiczny korpus wykonany z materiałów wysokiej jakości. Doskonałe zdjęcia.
MINUSY Automatyczny crop przy nagrywaniu wideo w 4K.
PODSUMOWUJĄC EOS R to godny następca lustrzanek Canona. W tej cenie trudno o bardziej funkcjonalny aparat.

#3 FUJIFILM GFX 50R 80/100

PLUSY Zachwycające zdjęcia, pełne detali i głębi – to zasługa matrycy średniego formatu.
MINUSY Spore rozmiary w połączeniu z brakiem stabilizacji.
PODSUMOWUJĄC Bardzo dobry aparat, chociaż skierowany raczej do profesjonalistów – wymaga odrobiny fotograficznego know-how.

Od dziewięciu lat redaktor naczelny Magazynu T3. Ekspert w dziedzinie nowych technologii. Częsty gość programów radiowych i telewizyjnych. Prowadzący konferencji technologicznych. Autor wydawnictw książkowych o grach oraz organizator koncertów. Pasjonat muzyki, kina i literatury.

Kontynuuj czytanie
Kliknij, by skomentować

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Testy

TEST: Apple iPad Air

To godny następca linii Air i jednocześnie odchudzony iPad Pro z zeszłego roku.

Opublikowane

dnia

przez

Pamiętacie jeszcze te czasy, gdy Apple używało określenia „Air” do promowania produktów, które były lżejsze i smuklejsze niż poprzednie modele? W przypadku nowego MacBooka Air i przedstawionego poniżej iPada Air zgrabny design jest ważny, ale bardziej od niego liczą się wysokie specyfikacje i całkiem rozsądne ceny. Czy mamy do czynienia ze złotym środkiem pomiędzy wersjami Pro i „zwykłymi” gadżetami od Apple? 

(więcej…)

Werdykt

NASZYM ZDANIEM…

Apple iPad Air to ciekawa alternatywa zarówno dla iPada, jak i iPada Pro – jest wydajniejszy od tego pierwszego, a pod względem mobilności pokonuje drugiego konkurenta.

Wynik
83

Plusy

Duży, wyraźny ekran TrueTone, idealny do pracy w podróży. Szybki procesor. Lekka, poręczna konstrukcja.

Minusy

Wyświetlacz LCD zamiast OLED. Wsparcie dla starszej generacji Apple Pencil. Brak portu USB-C.

Kontynuuj czytanie

Testy

TEST: Divoom Macchiato

Czy brzmienie tego przenośnego głośnika rozbudzi nas tak samo jak dobra kawa?

Opublikowane

dnia

Głośniki Bluetooth przestały być jedynie sposobem na niedrogie nagłośnienie imprezy, a stały się designerskim gadżetem. Na rynku pojawia się coraz więcej modeli, które wyglądają jak stworzone z myślą o efektownych fotkach na Instagram. Spójrzmy chociażby na Divoom Macchiato – uroczy, superkompaktowy sprzęt w vintage’owym stylu. Czy jego brzmienie dorównuje urzekającemu wzornictwu?

(więcej…)

Werdykt

NASZYM ZDANIEM…

Divoom Macchiato to właściwie gotowy pomysł na prezent, który możesz sprawić znajomym Instagramowiczom… lub sobie.

Wynik
84

Plusy

Vintage’owa stylistyka połączona z wysoką jakością wykonania. Głośnik gra mocno i czysto. Pojemna bateria.

Minusy

Odczepiana antena FM, która może ulec uszkodzeniu w transporcie. Brak NFC.

Kontynuuj czytanie

Testy

TEST: Canon EOS RP

Duża matryca, dużo funkcji, wysoka jakość zdjęć – czyżbyśmy mieli do czynienia z bezkompromisowym aparatem?

Opublikowane

dnia

 Aparaty bezlusterkowe coraz częściej trafiają w ręce zawodowych fotografów. Nic w tym dziwnego – wraz z rozwojem technologii zaczynają one dorównywać lustrzankom pod względem możliwości, a niekiedy nawet je przewyższać. Gdy połączymy to z ich poręczną konstrukcją, otrzymujemy aparaty idealne dla podróżników. Canon EOS RP to właśnie taki „bezlusterkowiec na sterydach” – superlekki sprzęt wyposażony w pełnoklatkową matrycę w (relatywnie) niskiej cenie.

Pełen wypas

Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia, czym jest owa „pełna klatka” i po co właściwie wybierać aparaty z taką matrycą. Jej sekret leży w rozmiarze – im większa powierzchnia matrycy, tym więcej światła może ona przyjąć, co skutkuje ostrzejszymi i jaśniejszymi zdjęciami. Kolejną zaletą tego formatu jest fakt, że nie obcina on ujęcia. Mniejsze matryce, na przykład popularne w bezlusterkowych aparatach APS-C, nie pokazują nam całego pola widzenia obiektywu. W ich przypadku przycięcie (profesjonalnie nazywane mnożnikiem ogniskowej) wynosi około 1,5x, co oznacza, że gdy skorzystamy z obiektywu o ogniskowej 50 mm, będzie on działał jak 75 mm.

Matryce pełnoklatkowe rejestrują natomiast… cóż, pełną klatkę. Ogniskowa 50 mm zachowuje się tutaj jak ogniskowa 50 mm. Daje to fotografowi więcej kontroli nad kompozycją ujęcia, w szczególności podczas pracy z obiektywami szerokokątnymi.

Matryca zastosowana w Canonie EOS RP ma rozdzielczość 26 Mpix i potrafi nagrywać wideo w jakości 4K. Nie ma ona wewnętrznego systemu stabilizacji obrazu – mają go jedynie niektóre kompatybilne z aparatem obiektywy. Nawet jeśli nagramy materiał 4K przy ich pomocy, i tak nie wykorzystamy możliwości, które daje nam pełna klatka, ponieważ kadr jest automatycznie przycinany. W ogóle filmy Ultra HD są najsłabszą stroną EOS RP. Owszem, są one ostre i pełne detali, ale często pojawia się na nich tzw. efekt rolling shutter, czyli zdeformowanie szybko poruszających się obiektów. W rozdzielczości 1080p ten problem nie występuje, ale zawód pozostaje.

Na szczęście aparat nadrabia te braki jakością zdjęć – są one po prostu wspaniałe. Każda fotka pełna była realistycznych, nasyconych kolorów, a automatyczne narzędzie wyboru balansu bieli spełniało swoją rolę bez zarzutu. EOS RP potrafi uchwycić mnóstwo szczegółów nawet wtedy, gdy fotografowane obiekty się poruszają. Równie dobrze wychodzą zdjęcia wykonane w słabych warunkach oświetlenia – to zasługa ustawień redukujących szumy.

Lekko i przyjemnie

Robienie efektownych ujęć jest zresztą bardzo proste. EOS RP waży jedynie 485 g, dzięki czemu nie ma problemów z jego transportem – jest większy od standardowego aparatu bezlusterkowego z matrycą APS-C, ale mniejszy i poręczniejszy od lustrzanki. Dzięki wyprofilowanemu uchwytowi wygodnie korzysta się z niego nawet podczas pracy z dużymi obiektywami, a korpus sprawia wrażenie solidnego.

Elektroniczny wizjer okazał się przyjemnie ostry. Ekran dotykowy można obracać pod różnymi kątami, a aby sfokusować zdjęcie, wystarczy nacisnąć go palcem – 143-punktowy autofokus jest superszybki. Spodobał nam się także tryb śledzenia twarzy, który daje radę nawet w tłumie. W serii zdjęć możemy zrobić maksymalnie pięć ujęć na sekundę, co nie jest najlepszym wynikiem, ale większości użytkowników w zupełności wystarczy. Szkoda tylko, że nie można własnoręcznie wyciszyć migawki – owszem, aparat posiada tryb cichy, ale jego włączenie blokuje kilka funkcji.

W obiektywie

Oczywiście ta wygoda ma także swoje minusy. Format zapisu plików RAW wykorzystywany w EOS RP nie jest wspierany przez Adobe Lightroom czy Photoshopa, więc do ich obróbki potrzebujemy oprogramowania Canona. Kolejnym minusem jest stosunkowo mały wybór kompatybilnych obiektywów. Na razie ukazało się pięć modeli RF, które są niestety dość drogie. Dzięki adapterowi możemy podłączyć do aparatu także starsze i często tańsze obiektywy EF, ale musimy liczyć się z tym, że przytną one obraz. Nie jest to jakaś straszna wada, ale warto o tym pamiętać przed zakupem.

Problemem jest także stosunkowo krótki czas pracy na baterii. Jedno pełne ładowanie wystarczy na jedynie 250 zdjęć, co dla wielu profesjonalistów jest śmieszną wartością. Owszem, można ją wydłużyć za pomocą zapasowych akumulatorów, ale wiążą się one z dodatkowymi kosztami. Mimo tego Canon EOS RP to godny polecenia aparat fotograficzny dla osób szukających najwyższej jakości i wygody.

Specyfikacja

  • Cena 6 600 PLN (korpus z adapterem)
  • Matryca 26,2 Mpix, pełna klatka CMOS 35,9 x 24 mm
  • Procesor obrazu DIGIC 8
  • Mocowanie obiektywu Canon RF
  • Wizjer elektroniczny 0,39 cala OLED, 2,36 mln punktów, powiększenie 0,7x
  • Ekran dotykowy 3 cale LCD, 1,04 mln punktów
  • Wymiary 133 x 85 x 70 mm
  • Waga 440 g

Werdykt

NASZYM ZDANIEM…

Canon EOS RP przypadnie do gustu zarówno profesjonalnym amatorom fotografii, jak i rozmiłowanym w podróżach zawodowcom.

Wynik
82

Plusy

Doskonała jakość zdjęć. Kompaktowa, wytrzymała konstrukcja. Szybki autofokus. Niewysoka cena.

Minusy

Nagrywanie w 4K jest dalekie od ideału. Słaba żywotność na baterii.

Kontynuuj czytanie

Testy

TEST: Netgear Orbi Voice

Tablet z Androidem i inteligentny ekran z Alexą w jednym? Brzmi dobrze, ale jak jest w praktyce?

Opublikowane

dnia

przez

Routery należą do grupy urządzeń, które mimo najszczerszych chęci dość trudno jest zamaskować – w końcu jeśli schowamy je w szafce, ucierpi na tym ich zasięg. Na przeciwnym biegunie znajdują się inteligentne głośniki, stworzone po to, aby je eksponować. Netgear postanowił połączyć oba gadżety w jedno urządzenie. Pomysł niezły, a jak z jego wykonaniem?

(więcej…)

Werdykt

NASZYM ZDANIEM…

Mimo kilku niedociągnięć Orbi Voice to ciekawa propozycja dla osób, które chcą zaopatrzyć swoje domowe zacisze w sieć MESH i towarzystwo Alexy.

Wynik
74

Plusy

Bardzo dobry router MESH, dostarczający stabilnego i szybkiego połączenia. Ciekawy pomysł na połączenie z inteligentnym głośnikiem.

Minusy

Działa tylko w pakiecie z systemem Orbi. Niezbyt dobre brzmienie przy wysokiej głośności. Brak Bluetooth.

Kontynuuj czytanie

Testy

TEST: Creative Outlier Air Sports

Słuchawki prawdziwie bezprzewodowe… i prawdziwie sportowe.

Opublikowane

dnia

Nie zastanawiacie się czasami, jaka przyszłość czeka prawdziwie bezprzewodowe słuchawki? Odejdą one w niepamięć czy wręcz przeciwnie – staną się normą, a ich podstawowe modele będą dostępne za przysłowiowe grosze? Przedsmak przyszłości możemy mieć już dzisiaj w postaci Creative Outlier Air Sports, niedrogich i funkcjonalnych słuchawek dla sportowców. 

(więcej…)

Werdykt

NASZYM ZDANIEM…

W takiej cenie trudno nie skusić się na zakup Outlier Air Sports – to funkcjonalne i praktyczne słuchawki.

Wynik
82

Plusy

Wygodne wkładki do uszu. Pojemna bateria. Bardzo dobry stosunek jakości dźwięku do ceny.

Minusy

Sterowanie i dopasowanie wymagają przyzwyczajenia się. Nieporęczne, duże etui.

Kontynuuj czytanie
Reklama

Popularne