Connect with us

Cześć, czego szukasz?

Moto

TEST: Peugeot 508 SW

Czy 130 KM pod maską wystarczy, by ten kombiak stał się wzorcem rodzinnego komfortu?

Niektóre zjawiska w świecie motoryzacji po prostu się nie starzeją. Moda na SUV-y, crossovery czy hot hatche kiedyś pewnie przeminie, ale na rynku zawsze pozostanie nisza dla rodzinnych kombiaków – przestronnych, oszczędnych aut z dużymi silnikami, które nie zawiodą nas ani w mieście, ani w długiej trasie. Nowy Peugeot 508 SW stanowi pewne odstępstwo od tej reguły, ponieważ pod jego maską znalazł się niepozorny napęd o mocy 130 KM. Sprawdźmy, czy okaże się on wystarczająco mocny dla tego eleganckiego samochodu.  

Na początku spójrzmy jednak na auto z zewnątrz. 508 SW to stylowy minimalista o niskiej, proporcjonalnej sylwetce, przykuwający wzrok umiejętnie zaprojektowanymi detalami. Światła do jazdy dziennej mają kształt pionowych, wąskich kłów, łączących dwie części grilla, ponad którym widoczny jest emblemat z oznaczeniem modelu. Podobnie dumnie wygląda tył, gdzie uwagę zwracają ukośne reflektory, wkomponowane w klapę bagażnika. 

Wnętrze Peugeota 508 SW bardzo mi zaimponowało. Przedsmak tego, co czeka nas w środku, widać już po otwarciu drzwi – bezramkowe szyby wyglądają jak żywcem przeniesione z samochodów klasy premium. Sama kabina jest przestronna i jasna, zaprojektowana w wyraźnie futurystycznym stylu i wykończona przyjemnymi w dotyku, świetnie spasowanymi materiałami. Na desce rozdzielczej znajdziemy cyfrowe zegary i-Cockpit, którym towarzyszy mała, ale wygodna kierownica, zaś obok niej – ekran systemu inforozrywki. 

Ten ostatni wywołał we mnie zresztą mieszane uczucia: wyświetlacz „wchłonął” panel klimatyzacji, przez co aby ustawić temperaturę, musiałem mazać palcem po ekranie, co okazało się niewygodne. Na szczęście Peugeot nie został przy samym sterowaniu dotykowym: przyciski z najważniejszymi skrótami zostały umieszczone pod wyświetlaczem. 

508 SW został również wyposażony w sprężyste, dobrze wyprofilowane fotele, pokryte półskórzaną tapicerką, z elektryczną regulacją podparcia odcinka lędźwiowego i opcjonalnym podgrzewaniem. Zakres regulacji siedzeń oceniam bardzo dobrze – osoby o różnym wzroście nie będą miały problemów z zajęciem miejsca za kierownicą kombiaka. 

W drugim rzędzie siedzeń przestrzeni jest sporo, acz wysocy pasażerowie powinni uważać przy wsiadaniu: linia dachu mocno zakrzywia się do boku, przez co zdarzyło mi się zawadzić o nią głową. Na szczęście dyskomfort ten minie po umoszczeniu się na szerokim, sprężystym siedzisku i wyciągnięciu nóg. Poza nawiewami i uchwytami na napoje, nie uświadczymy tutaj żadnych dodatków. 

OK, ale jak to jest z tym silnikiem? Jak wspominałem na początku, 508 SW możemy kupić w wersji z 1,5-litrowym silnikiem Diesla o mocy 130 KM. Chociaż w tego typu samochodach najczęściej spotykamy jednostki o pojemności minimum 1,8 litra, niewielki napęd okazał się zaskakująco zwinny i plastyczny. Samochód nie miał problemów z płynnym przyspieszaniem, nawet wtedy, gdy kufer był załadowany po brzegi. 

Francuski kombiak został wyposażony w ośmiostopniowy automat, idealnie zgrany z silnikiem, wrzucający biegi sprawnie i rozważnie. Z drugiej strony 508 SW okazał się dość twardy – co prawda nie wyrzucało mnie na zakrętach z siedzeń, ale na bardzo nierównej drodze można poczuć się niekomfortowo. W trakcie testu samochód palił średnio 6,5 l/100 km; jedynie w mieście widziałem na liczniku wartości wyższe niż 7 l „na setkę”. 

Wersja Allure Pack plasuje się w środku oferty Peugeota, ale większości kierowców powinna jak najbardziej wystarczyć. Egzemplarz testowy otrzymał dodatkowo pakiet City 3, zawierający komplet czujników parkowania i kamerą cofania – z uwagi na wąską tylną szybę, ten ostatni dodatek okazał się właściwie niezbędny. 

Ceny 508 SW „w Dieslu” zaczynają się od 153 000 PLN: droższy jest porównywalny VW Passat Variant, ale już Škodę Superb Kombi możemy kupić za kilka tysięcy mniej. Peugeot tryumfuje jednak nad konkurencją pod względem stylu, wiec jeśli zależy ci na tym, by auto nie tylko dobrze jeździło, ale także fantastycznie wyglądało, ten Francuz może ci się spodobać.

Specyfikacja

  • CENA 176 100 PLN
  • PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 208 km/h
  • 0-100 KM/H 10,1 sekundy
  • SILNIK 1.5 BlueHDi
  • MOC 130 KM
  • MOMENT OBROTOWY 300 Nm
  • ŚREDNIE ZUŻYCIE PALIWA (WG PRODUCENTA) 5,3 l/100 km

Werdykt
85

NASZYM ZDANIEM...

Peugeot 508 SW łączy w sobie futurystyczną elegancję klasy premium z praktycznym charakterem kombiaka.

Plusy

Wygodne i piekielnie stylowe wnętrze. Bogate wyposażenie. Niewielki, ale dynamiczny i oszczędny silnik. 

Minusy

Zawieszenie okazało się dość twarde. 

Od dziewięciu lat redaktor naczelny Magazynu T3. Ekspert w dziedzinie nowych technologii. Częsty gość programów radiowych i telewizyjnych. Prowadzący konferencji technologicznych. Autor wydawnictw książkowych o grach oraz organizator koncertów. Pasjonat muzyki, kina i literatury.

Może cię też zainteresować

Testy

Alexa w wersji XXS – czy warto zaprosić ją do swojego domowego gniazdka?

Moto

To drugi w historii marki model dostępny jedynie w wariancie M.

Newsy

Został usunięty, by na jego miejsce w przyszłości wprowadzić inne nowości.

Publikacje

Być może to właśnie ten model zadecydował o tym, że auta elektryczne dopiero zyskują popularność – w innej rzeczywistości mogłyby one być częścią naszej...