BMW serii 1 to jeden z najlepszych przykładów na to, że samochody z nadwoziem typu hatchback pod względem jakości doznań płynących z jazdy są w stanie zadowolić największych nawet motoryzacyjnych malkontentów. Nową „jedynkę” można pokochać już po pokonaniu kilkunastu zakrętów, a niebagatelną w tym zasługę ma napęd na tylną oś, który w przypadku samochodów o tak kompaktowych wymiarach stanowi prawdziwą rzadkość. Jeśli dodamy do tego usprawnione zawieszenie oraz fenomenalnie działającą 8-biegową automatyczną skrzynię biegów, to otrzymamy obraz jednego z najfajniejszych dostępnych obecnie na rynku hatchbacków.
Pod maską 118d wsadzono 2-litrową jednostkę napędową o mocy 147 KM. Parametr ten nawet w przypadku kompaktowego BMW wypada nieźle, jednakże musimy przyznać, że po silniku generującym tak wysokie obroty spodziewalibyśmy się nieco więcej. W żadnym wypadku nie twierdzimy, że brakuje tu dynamiki, ale setka na zegarach ukazuje się dopiero po 9 sekundach, co w naszym subiektywnym odczuciu jest lekko rozczarowującym wynikiem. Na pocieszenie trzeba jednak dodać, że zastosowany w tym modelu silnik jest bardzo wydajny. W trakcie testów podczas jazdy w stolicy spalanie wyniosło ok. 8 litrów, jednak po wyjechaniu na podmiejskie drogi zużycie paliwa było już o półtora litra mniejsze. Jak na prawie 150 KM i 1 425 kg wagi pojazdu, takie rezultaty mogą budzić zasłużony podziw.
Stylistyka nadwozia nie odbiega od tego, do czego BMW zdążyło nas już przyzwyczaić, gdyż muskularna sylwetka oraz charakterystyczna wysoka linia okien w dalszym ciągu stanowią wyznacznik designu tej marki. W przypadku wnętrza znowu można ponarzekać na jego niezbyt dużą przestronność (zwłaszcza z tyłu), ale na pocieszenie producent postanowił użyć nieco lepszej jakości materiałów niż w przypadku poprzednich wersji. Wielbiciele gadżeciarskich kokpitów mają się tu z czego cieszyć – 6,5-calowy ekran dotykowy wygląda fantastycznie, a kontrola nad wyświetlanymi na nim treściami może odbywać się za pomocą praktycznego pokrętła/dżojstika znajdującego się po prawej stronie skrzyni biegów. Gdyby auto to kosztowało 2/3 swej ceny mielibyśmy prawdziwego debeściaka.
Specyfikacja
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA / PRZYSPIESZENIE 212 km/h / 0-100 KM/H w 8,9 sekundy
SILNIK 2-litrowy, turbodiesel
SKRZYNIA BIEGÓW 8-biegowa automatyczna
MOC 147 KM
MOMENT OBROTOWY 320 NM
EMISJA DWUTLENKU WĘGLA 116 G/KM
ZUŻYCIE PALIWA 4,1 L/KM (oficjlanie…)
Gorąca cecha
NAPĘD NA TYLNĄ OŚ
To jeden z niewielu pojazdów tej klasy mogący pochwalić się tylnym napędem. Samochód o wiele bardziej żywiołowo reaguje na wciśnięcie pedału gazu, co mimowolnie wywołuje uśmiech u każdego wielbiciela „mocnych” przeżyć.
Suche fakty
SILNIK
147 KM to jak na hatchbacka całkiem pokaźna moc. Co ciekawe, zastosowana tu jednostka napędowa jest bardzo wydajna i nie charakteryzuje się dużym apetytem na paliwo.
WNĘTRZE
W środku auta kierowca czuje się komfortowo (rewelacyjne sportowe fotele!), ale w przypadku pasażerów siedzących z tyłu poczucie wysokiej wygody pozostaje kwestią dość względną.
BMW iDrive
Zastosowany w 118d system oferuje m.in. odtwarzacz plików multimedialnych oraz nawigację w języku polskim, wyświetlaną na 6,5-calowym ekranie umieszczonym nad panelem kontrolnym.
Ocena
Zdaniem T3
Jest ekonomiczny, zwinny i wypełniony nowymi technologiami ale czy takie auta muszą naprawdę kosztować aż tyle pieniędzy?
-
Design
-
Jakość wykonania
-
Funkcjonalność
-
Cena