Czy reklama kontekstowa, a w szczególności system Google AdSense, ma drugie dno? W sieci nie brakuje osób, które oferują dostęp do tych tajemnic. Czy autorzy tego typu materiałów są naprawdę wielkimi znawcami tematu, czy jedynie żerują na ludzkiej naiwności? Przeanalizujmy wspólnie wszystkie czynniki mające wpływ na zarabianie pieniędzy w programie Google AdSense i odpowiedzmy sobie na pytanie: czy jakiekolwiek sekrety faktycznie istnieją?
Siadając do analizy reklamy kontekstowej warto wiedzieć, o co w tym wszystkim w ogóle chodzi. Wyjaśnijmy więc sobie pokrótce, czym jest Google AdSense
(http://ww.google.com/adsense/). Określenie \”reklama kontekstowa\”
oznacza, że reklama taka dostosowuje się automatycznie do zawartości strony. W dużym uproszczeniu, webmaster musi jedynie dołączyć do swojej strony mały kawałek kodu odpowiedzialny za wyświetlenie reklamy. Firma Google spełnia w tym systemie wyłącznie rolę pośrednika – reklamodawcy płacą za kliknięcia w reklamy, a amerykański gigant oddaje część pieniędzy właścicielom stron.
System Google AdSense jest znany już od dłuższego czasu i nie ma potrzeby bardziej szczegółowo opisywać sposobu jego działania. Niestety, ostatnimi czasy niektórzy ludzie zwietrzyli okazję do zarobienia łatwych pieniędzy i próbują wmawiać innym, że poznali sekrety zarabiania na reklamie kontekstowej. Aby przekonać się o prawdziwości
tego typu stwierdzeń, sprawdzimy, jakie czynniki tak naprawdę mają wpływ na wysokość twoich zarobków.
Ruch na stronie
Gdzie szukać informacji
W sieci znaleźć można mnóstwo materiałów na temat Google AdSense. Absolutną podstawą są informacje zawarte na stronie firmy Google. Warto odwiedzić centrum pomocy(http://www.google.com/support/adsense) oraz przeczytać zbiór porad zawartych na stronie http://www.google.com/adsense/tips.
Dużo praktycznych informacji znajduje się także na polskim forum serwisu Optymalizacja.com (http://forum.optymalizacja.com) w dziale poświęconym AdSense.
Pierwszym i tak naprawdę najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na twoje zarobki w AdSense jest bezwzględnie ruch generowany na stronie. Zasada, jaka tu obowiązuje, jest bardzo prosta: nie masz odpowiedniego ruchu – nie zarobisz. Dopiero po spełnieniu tego absolutnie podstawowego warunku możesz zacząć myśleć o reszcie.
Nie jest łatwo jednoznacznie określić, jaki ruch można uznać za \”odpowiedni\”. Jest to uzależnione przede wszystkim od dwóch elementów: poziomu klikalności i stawki za reklamy. Wysokość wskaźnika
CTR, czyli liczba kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń danej reklamy, jest z kolei uzależniona od takich czynników, jak kolorystyka i położenie
reklamy, a także jej dopasowania do grupy docelowej. Te czynniki przenikają się z elementem pierwszym, albowiem im więcej internautów odwiedza stronę, tym niższa klikalność gwarantuje przyzwoite pieniądze.
Tak samo ma się sprawa ze stawką za kliknięcia.
Im wyższa stawka, tym mniej kliknięć jest niezbędnych i tym mniejszy ruch jest potrzebny. Od czego zależy wysokość stawki? Przede wszystkim od treści witryny, ponieważ reklamy automatycznie
dostosowują się do zawartości twojej strony.
Reklamy z wysoko konkurencyjnych branż, jak np. branży kredytów, są droższe niż reklamy popularnych
serwisów blogowych albo aukcyjnych. Im więcej podobnych firm chce wyświetlać swoje reklamy, tym stają się one droższe i tym więcej pieniędzy płynie do właścicieli stron internetowych. Wynika stąd prosty wniosek, że w branżach o niskiej konkurencyjności zarobki webmasterów będą duże niższe niż w tych mocno konkurencyjnych.
Z wyżej wymienionych powodów liczba unikalnych odwiedzin i odsłon serwisu koniecznych do zarobienia przyzwoitych pieniędzy jest inna dla stron o różnej tematyce. Jeżeli chciałbyś uczynić z serwowania reklam AdSense własny sposób na życie, wybierz lepiej tematykę serwisu, która będzie
gwarantować sporo wysoko płatnych reklam.
Trzeba także pamiętać o jakości generowanego
ruchu. Nie każda osoba odwiedzająca twoją stroną ma taką samą wartość pod względem reklamowym. Wielkie znaczenie ma więc sposób, w jaki pozyskujesz czytelników. Dla przykładu użytkownicy, którzy trafili na twoją witrynęz różnych systemów wymiany linków, nie będą aż tak cenni, ponieważ na ogół są to przypadkowi
ludzie.
Bardzo wartościowy jest natomiast ruch pochodzący z wyszukiwarek internetowych, kiedy strona powiązana jest w nich z konkretnymi słowami kluczowymi lub nawet całymi frazami. Z tego powodu powinieneś stale pamiętać o tym, że duży ruch to nie to samo, co dobry ruch. Można nawt zaryzykować stwierdzenie, że jakość jest ważniejsza niż ilość.
Dopasowanie reklamy
Drugim ważnym czynnikiem wpływającym na twoje powodzenie w tym biznesie jest stopień dopasowania reklamy do zawartości strony i grupy docelowej. Wyświetlane reklamy powinny być w jak największym stopniu związane z treścią witryny.
Zwiększa się wówczas szansa, że użytkownicy
się nimi zainteresują. Jest to generalnie bardzo prosta zasada, jednak jej zastosowanie w praktyce nie musi być już takie banalne.
Nie w każdym przypadku uda się bowiem uzyskać
odpowiednio dopasowane reklamy. System AdSense nie zawsze działa idealnie i zdarzają mu się błędy. Oczywisty jest także fakt, że reklamodawcy
nie wykupują reklam związanych z absolutnie każdą dziedziną i wszystkimi słowami kluczowymi. Może się zdarzyć, że licząc na reklamy związane z danym zagadnieniem, otrzymasz inne, niedopasowane do twojej strony, ponieważ w tekście
przypadkiem znalazły się nieodpowiednie słowa kluczowe. Tego rodzaju sytuacje są możliwe i należy się zawsze liczyć z ewentualnością ich zaistnienia.
Na szczęście możesz zawsze użyć sprytnej sztuczki i powiedzieć robotowi Google, które fragmenty strony ma brać pod uwagę przy dopasowywaniu
reklam. Aby to zrobić, należy objąć odpowiednią część kodu parą znaczników:
Nie masz obowiązku obejmować nimi całego tekstu znajdującego się na stronie. Dobrym rozwiązaniem
wydaje się być dodanie akapitu (lub nawet kilku akapitów), który będzie zawierał w sobie większą liczbę odpowiednich słów kluczowych, a następnie wskazanie go parą znaczników. Dzięki temu reklamy będą dopasowane właśnie do tego fragmentu strony.
Tego rodzaju ułatwień używają nie tylko uczciwi właściciele stron, ale także wszelkiej maści spamerzy, którzy tworząc niskiej jakości strony, dążą do tego, aby zawsze wyświetlały się na nich reklamy o możliwie najwyższej cenie za kliknięcie. Takie serwisy często nie prezentują sobą żadnej wartości, a jedynie zaśmiecają internet. Nigdy nie postępuj w ten sposób, ponieważ szkodzi to interesom reklamodawców, zawiedzionych efektami reklamy, i uczciwych webmasterów, którzy tracą na okrojonych budżetach następnych kampanii.
Kolor i położenie
Dwa kolejne czynniki, o których należy pamiętać, to kolorystyka i położenie reklamy. Zacznijmy od kolorów – najlepiej sprawdzają się te reklamy, które są dostosowane do kolorów strony. Powinny współtworzyć jedną całość z innymi elementami witryny. Pod żadnym pozorem nie powinny się wyróżniać. Reklamy o kolorach odmiennych od reszty strony będą z daleka krzyczeć: \”uwaga, jestem reklamą!\”, przez co większość internautów będzie je omijać szerokim łukiem. Zapewne
sam często postępujesz w ten sam sposób, nie zdając sobie z tego nawet sprawy.
Bardziej skomplikowanym tematem jest położenie
reklamy. Już dawno stwierdzono, że pewne miejsca strony cieszą się większą uwagą użytkowników
niż pozostałe. Dlatego należy przede wszystkim
zwrócić uwagę na miejsca, którymi najbardziej zainteresowani są użytkownicy strony, i umieścić reklamy możliwie blisko tych elementów.
Na ogół gorsze wyniki daje umieszczenie reklamy na samej górze strony i po jej bokach, a szczególnie w ich dolnej części. Wyjątek od tej reguły może stanowić reklama znajdująca się blisko elementów nawigacyjnych. Bardzo dobrze sprawuje się natomiast miejsce położone tuż poniżej górnej, na ogół dekoracyjnej, części strony albo poniżej górnej nawigacji. Warto również umieszczać reklamy po bokach głównej treści strony, np. artykułu. Szczególnie dobrym pomysłem jest umiejscowienie reklamy tuż nad treścią, którą internauta jest zainteresowany.
Tu dochodzimy do kolejnej ważnej kwestii. We wszystkich swoich działaniach powinieneś pamiętać przede wszystkim o osobach korzystających z twojej strony. To dzięki nim możliwe jest zarabianie jakichkolwiek pieniędzy, więc zawsze powinieneś traktować ich priorytetowo. Szersze omówienie tego tematu wychodzi poza ramy tego artykułu, ale pamiętaj o jednym: jeżeli będziesz chciał zarobić na reklamie kontekstowej za wszelką cenę, kosztem użytkowników, serwując im reklamy, które przeszkadzają i są nachalne, to na pewno nic z tego nie wyjdzie. Zawsze staraj się sobie wyobrazić,
jak sam zareagowałbyś na daną formę reklamy.
Testy, testy, testy
Tak jak we wszystkich działaniach marketingowo- biznesowych, do odniesienia sukcesu w reklamie kontekstowej niezbędne są ciągłe testy. Tu nie ma miejsca na intuicję albo opinię kolegów. Musisz wciąż testować nowe rozwiązania – inne pozycje reklam, kolory, rozmiary i wszystko, co tylko da się zmodyfikować. Jedynie dzięki metodzie prób i błędów można się przekonać, które rozwiązania są najlepsze.
Aby skutecznie przeprowadzać testy, powinieneś skorzystać z tzw. spersonalizowanych kanałów. Dzięki nim system będzie zliczał kliknięcia dla każdej reklamy osobno. Schemat działania jest bardzo prosty – stworzysz reklamę, śledzisz statystyki przez określony okres, a następnie modyfikujesz reklamę i ponownie analizujesz jej statystyki. Korzystając z panelu administracyjnego Google AdSense, możesz dodać dowolną liczbę kanałów, ale staraj się nie przesadzić, ponieważ ich nadmiar może skutkować zbyt wielkim chaosem i sparaliżować twoją pracę.
Modyfikując elementy reklam i testując nowe rozwiązania pamiętaj o jednej podstawowej kodu zasadzie – nie zmieniaj jednocześnie więcej niż jednego elementu reklamy. Jeśli zmodyfikujesz zarówno kolory, jak i położenie reklamy, to nigdy nie będziesz miał pewności, który czynnik bardziej wpłynął na twoje zarobki.
Jaka jest prawda?
Omówiliśmy podstawowe czynniki wpływające
na nasz zarobek w reklamie kontekstowej. Wspomnieliśmy o odpowiednim ruchu na stronie, tematycznym dopasowaniu reklamy, kolorach i położeniu, a także korzystaniu ze spersonalizowanych kanałów. Jak się więc okazuje, nie istnieje żaden sekret pozwalający na osiągnięcie błyskawicznego sukcesu. Nie ma drogi na skróty. Jedynym rozsądnym
rozwiązaniem jest stosowanie się do znanych zasad i ciężka praca nad własną stroną.
Poprosiliśmy o opinię osobę, która w pewnym okresie zarabiała dzięki Google AdSense nawet do 100 dolarów dziennie. Zgodziła się wypowiedzieć pod warunkiem zachowania całkowitej anonimowości.
Jak stwierdziła:, \”wszystko jest proste, tylko ludzie w dzisiejszych czasach mało myślą\”. Zapytany o możliwość zarobienia dużych pieniędzy, nasz rozmówca odrzekł: \”małe serwisy (do 2000 unikalnych użytkowników na dzień) mogą zarobić do 300-600 zł, średnie nawet kilka tysięcy złotych\”. Wspomniał także o tym, o czym już mówiliśmy – \”duży wpływ ma tematyka strony (czyli docelowo reklam), jakość ruchu, budowa strony, prezentowanie
reklam, itp.\”.
Nie da się więc jednoznacznie określić przepisu na sukces. Nie daj się nabrać nikomu, kto zapewnia, że ma gotową receptę, czy to w postaci elektronicznej książki w formacie PDF, czy też dostępu do płatnej witryny. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że jest to po prostu zwykłe naciąganie ludzi i próba sprzedaży wiedzy, która nie jest wcale trudna do zdobycia.