Na ostatnim spotkaniu z Jackiem Komudą, które odbyło się 20 października w sali kinowej Muzeum Narodowego odbył się wykład „Tworzenie gry strategicznej oczami historyka”
Spotkanie rozpoczęło się filmem Tomasza Bagińskiego stworzonego na potrzeby 600-lecia bitwy pod Grunwaldem udostępniony przez patrona gry, Narodowe Centrum Kultury.
Prezentacja idei powstania, realizacji i finalnego efektu odnośnie pierwszej gry strategicznej o potędze państwa polskiego „Polskie Imperium: od Krzyżaków do Potopu”.
Elementy bardzo dobrze odwzorowane w grach strategicznych na przykładzie między innymi Polskiego Imperium: Od Krzyżaków do Potopu to rola wynalazków w rozwoju państw i społeczeństw, rola wybitnych jednostek – polityków, królów, dowódców czy naukowców, klęski żywiołowe, prowadzenie polityki zagranicznej, zarówno środkami dyplomatycznymi (traktaty, wymiana handlowa, umowy międzypaństwowe) jak i siłowymi.
Elementy, które w grach strategicznych, które powinny ulec poprawie na przykładzie różnych tytułów to odwzorowania skomplikowanych układów społeczno-politycznych, zmuszenie gracza do stosowania bardziej zaawansowanych rozwiązań sytuacji kryzysowych, ukazywanie zmian w obyczajach i kulturze ukazywanych społeczeństw, konflikty stanowe i bunty poszczególnych grup społecznych, nieuchronność pewnych wydarzeń będących efektem długotrwałych procesów historycznych, wojny między pozornymi sojusznikami, bunty w koloniach na wielką skalę, np. wojna o niepodległość USA, bardziej zaawansowane przedstawianie procesów religijnych, możliwość kształtowania ustroju ekonomicznego państwa za pomocą stanowionego prawa, brak możliwości zmiany niesprawnej ordynacji podatkowej
Idealna gra strategiczna zdaniem Jacka Komudy powinna zawierać następujące elementy:
- klasyczne elementy władzy spotykane w dotychczasowych tytułach, np. budowanie budowli, odkrywanie wynalazków, rozbudowę armii
- jak najbardziej rozbudowane mechanizmy stojące za rozgrywką, oparte na prawdziwych danych i badaniach socjologicznych
- umożliwienie grającemu podejmowania tylko tych decyzji, które naprawdę były możliwe do podjęcia przez króla
- uczynienie z rekrutowania i współpracy z doradcami jednego z najważniejszych elementów
- zaczerpnięty z gier fabularnych szczegółowy system współczynników opisujących postaci
- możliwość ingerencji użytkowników w mechanizmy gry (podobieństwo do Wikipedii)
Na zakończenie odbyła się runda pytań i odpowiedzi z uczestniczącymi gośćmi oraz wywiady z zaproszonymi mediami.