Górna część strony to pierwsze na co zwracamy uwagę. Tu wszystko ma swoje miejsce, a projektanci popularnych stron nie pozostawiają miejsca na przypadek.
Wyznawcy zasady mówiącej, że najważniejsze jest pierwsze 600 pikseli strony (licząc od góry) zwracają szczególną uwagę na górną część witryny. Logo po lewej stronie i pole logowania po prawej umieszczono w tych miejscach za konkretnych względów.
Lewa strona
Lewy górny róg strony to pierwsze miejsce, na które pada wzrok odwiedzających. Powinny się tam znajdować te elementy, na które chcemy zwrócić uwagę czytelników witryny. Zwykle będą to odnośniki do podstron działów albo – w przypadku portali – wiadomość dnia. Nie można zapomnieć również o logo witryny.
Umieszczenie loga serwisu po lewej stronie w górnej części strony jest takim samym standardem jak nazwa drukowanej gazety na górze. Nie można zapominać, aby logo było hiperłączem, które zawsze przenosi na stronę główną.
Jak pogodzić konieczność umieszczenia loga, którego czytelnicy spodziewają się w górnym lewym rogu ze wstawieniem tam odnośników do podstron, które mają odwiedzić? Często spotykany sposób to przeniesienie loga poniżej linków (Smashing Magazine) czy na środek strony (Onet).
Inny sposób, spotykany głównie na blogach i stronach przeznaczonych dla młodzieży to wstawienie grafiki i loga nad resztą strony w taki sposób, że wydają się one tłem, a najważniejsze odnośniki znajdują się w lewej górnej części wydzielonego fragmenty strony. Takie podejście pozwala również na dodanie motta czy opisowi działalności firmy.
Środek witryny
Coraz częściej tuż obok loga serwisu pojawia się wyszukiwarka (Facebooku, gazeta.pl, Yahoo!), która zupełnie zmienia sposób nawigacji po stronach. Zamiast przeglądać kolejne rozwijane menu jesteśmy zachęcani do przejścia na podstronę z tymi informacjami, które nas interesują. Czy ta moda się utrzyma? Wygląda na to, że tak, bo w sieci jest coraz więcej materiałów, a skuteczność wyszukiwarek rośnie.
Oczywiście wymaga to skutecznej wyszukiwarki, która faktycznie wskaże to, czego użytkownik szukał. Wyobraźmy sobie sytuację, w której użytkownik wchodzi na naszą stronę, na której wyeksponowaliśmy wyszukiwarkę. Kierując się naszą sugestią (nawet podświadomie) wpisuje szukaną frazę, ale wyniki są pozbawione sensu. Uznaje więc, że w serwisie nie ma informacji których szukał i zamyka kartę przeglądarki.
Tak samo jest z każdym innym promowanym przez nas elementem – skoro go eksponujemy, to powinien być maksymalnie dopracowany.
Prawa strona
Prawa część góry strony przeznaczona jest zwykle na mniej ważne odnośniki. Znajduje się tam formularz logowania, link do strony kontaktowej czy kanału RSS. Równie często umieszcza się w tym miejscu polu wyszukiwarki, zwłaszcza, jeśli nie jest ona najważniejszą częścią strony.
Powód jest prosty. Tuż po wejściu na stronę nie zwracamy uwagi na te elementy, ale możemy szybko znajdziemy je, jeśli będziemy ich świadomie poszukiwać.
Jak widać, klasyczny układ górnej części strony nie jest oparty wyłącznie na „tradycji”, ale ma również uzasadnienie praktyczne. Pozostaje tylko pytanie, czy opierać się na tym, co zrobili profesjonaliści, czy wymyślić własny układ. A nuż okaże się skuteczniejszy?