Chris Nolan w jednym z ostatnich wywiadów przedstawił powody, dla których zrezygnował z użycia 3D przy nowym filmie Mroczny rycerz powstaje (Dark Knight Rises) i całej trylogii Batmana.
W rozmowie z Gildią Reżyserów Amerykańskich poruszony został temat jego najnowszego dzieła, jak również filmów od strony technicznej. Nolan wyjaśnił dlaczego, mimo namów ze strony studia, nie zdecydował się na użycie 3D.
Ludzie z Warner Bros. byliby bardzo szczęśliwi gdybym to zrobił, ale powiedziałem im, że chcę, aby film był stylistycznie pasujący do poprzednich części. Ponadto wykorzystaliśmy technologię IMAX osiągając bardzo wysoką jakość obrazu. Obraz stereoskopowy ma dla mnie zbyt małą skalę i jest zbyt intymny w efektowności. Nazwa 3D jest błędna, gdyż wszystkie filmy są w 3D. Cały cel fotografii jest taki, by osiągnąć trójwymiar.
Christopher Nolan
3D trudne w odbiorze
Nolan podkreślił również, że 3D nie dotyczy jedynie filmów.
Sprawa z technologią stereoskopową jest taka, że każdy widz odbiera to z indywidualnej perspektywy. Pasuje to do gier wideo i tego typu technologii, ale jeśli patrzymy na doświadczenie widzów, stereoskopia jest trudna w odbiorze. Wolę większe płótno, patrzenie na gigantyczny ekran i obraz, który wydaje się olbrzymi.
Christopher Nolan
Co interesujące, reżyser przyznał także, że styl w jakim kręci on ujęcia jest uzupełnieniem doświadczenia 3D, jednakże nie ma co czekać na film Nolana w technologii powszechnie propagowanego trójwymiaru.
Rzeczami, które przyprawiają o ból głowy są przede wszystkim różne aspekty konwersji. Sposób w jaki ja kręcę film jest w pewnym stopniu podobny do konwersji 3D, ponieważ zawsze myślę o kamerze jako o uczestniku wydarzeń.
Nie używam specjalnych obiektywów, więc nie kadruję przy użyciu zoomu. W zamian za to zawsze przysuwamy kamerę bliżej i zmieniamy ogniskową.
Christopher Nolan
Mroczny rycerz powstaje (Dark Knight Rises) ma wejść do kin podczas tegorocznych wakacji. Polska premiera odbędzie się 27 lipca, z kolei Amerykanie będą mogli zasiąść w salach kinowych 9 dni wcześniej.