Coraz większą popularność aparatów fotograficznych pozwalających na dokonywanie nagrań wideo powoduje, że błyskawicznie rośnie liczba dostępnych klipów. Jednak entuzjastom fotografii cyfrowej nie wystarcza już samodzielne kręcenie filmów. Chcą mieć również możliwość prezentowania własnej twórczości jak najszerszemu gronu odbiorców. Dlatego rośnie popularność serwisów pozwalających opublikować pliki wideo online.
Boom na serwisy umożliwiające wgrywanie i udostępnianie innym użytkownikom
treści wideo rozpoczął sie w ubiegłym roku. Przyczynił sie do tego rozwój
technologii pozwalających tworzyć i dzielić z innymi klipy.
Dla przykładu, w
ciągu ostatnich trzech
Wzrost zainteresowania tego typu serwisami napędzają
konsumenci, którzy w ub.r. stworzyli 24 miliony gigabajtów nagrań wideo. Z
drugiej strony rośnie popyt na oglądanie tego typu treści online. Według firmy
badawczej Accu- Stream iMedia Research, w 2005 r. użytkownicy internetu
obejrzeli online 18 miliardów klipów, a w roku 2007 może to być już 29
miliardów.
Prezentowane online pliki wideo można podzielić na kilka kategorii.
Pierwsza grupę stanowią klipy nagrane przez samych użytkowników. Znajdziemy tu
nagrania ukochanych zwierzaków, filmy instruktażowe, klipy pokazujące osoby
uprawiające sporty ekstremalne, jak równie ż reklamówki przedstawiające domy i
samochody przeznaczone na sprzedaż.
Spora grupę stanowią filmy będące montażem
scen pochodzących z różnych źródeł Popularne sa zwłaszcza kolekcje najlepszych
akcji piłkarzy i innych sportowców. Ostatnia kategorie stanowią materiały
nagrywane z telewizji.
Są to najczęściej programy rozrywkowe, relacje sportowe czy teledyski ulubionych
zespołów. Ta grupa wzbudza największe kontrowersje, gdyż materiały sa zazwyczaj
publikowane bez zgody stacji telewizyjnych. Serwisy wideo nie tylko emitują wgrane klipy,
ale próbują również budować wokół siebie społeczności osób zainteresowanych tworzeniem i oglądaniem krótkich filmów.
Użytkownicy mogą wiec głosować na swój ulubiony klip, dodawać komentarze, jak
również komunikować sie z twórcami filmów. Oglądanie filmów online staje sie
powoli alternatywa dla linearnej telewizji, która narzuca widzom harmonogram
transmisji. Teraz użytkownicy samodzielnie chcą decydować co i kiedy będą
oglądać, zwłaszcza że dostęp do łączy szerokopasmowych staje sie coraz bardziej
powszechny. Zdecydowanym liderem internetowej emisji wideoklipów jest serwis
YouTube, założony przez byłych pracowników PayPal.
Początki YouTube siegaja stycznia 2005 r., gdy Steve Chen i Chad Hurley
wybrali sie na przyjęcie, podczas którego robili zdjęcia i kręcili filmy przy
użyciu cyfrowych aparatów fotograficznych. Kiedy następnego dnia próbowali
powymieniać sie nagranymi plikami wideo, okazało sie, że nie jest to takie
proste.
Nieudane próby wymiany klipami sprawiły, że postanowili rozwiązać ten
problem. W ciągu 3 miesięcy, wykorzystując kartę kredytowa Chena oraz garaż
Hurleya, opracowali technologie, która pozwala umiescic wideo online w ciągu
kilku minut.
Do publikacji danych wideo postanowili wykorzystać technologie
Flash. Ponieważ większość przeglądarek internetowych jest wyposażona we wtyczkę
obsługująca aplikacje stworzone we Flashu, takie rozwiązanie nie wymaga od
odbiorcy instalacji żadnego dodatkowego oprogramowania.
Przełomowa decyzja w funkcjonowaniu serwisu było umożliwienie użytkownikom YouTube bezpośredniego
publikowania klipów wideo na własnych stronach internetowych. Popularność
witryny zaczęła szybko rosnąc, gdy użytkownicy MySpace i innych serwisów
społecznościowych zaczęli wykorzystywać YouTube do publikowania plików wideo.
Gwałtowny wzrost oglądalności zanotowano, kiedy jeden z użytkowników zamieścił w
serwisie fragment emitowanego przez NBC programu \”Saturday Night Live\”. Parodia
rapu w wykonaniu aktorki Natalie Portman przyciągneła do serwisu rzesze nowych
użytkowników.
W ciągu pierwszych 24 godzin film obejrzało 438 tys. osób. Do momentu,
kiedy na żądanie NBC klip usunięto, parodie obejrzało 5 mln użytkowników,
co jest znakomitym wynikiem, biorąc pod uwagę 6,6-milionowa widownie programu
na antenie NBC.
Internetowy sukces \”Saturday Night Live\” zwrócił uwagę tradycyjnych
reklamodawców, którzy zaczęli wykorzystywać YouTube do celów promocyjnych.
Firma Nike prezentowała na stronach serwisu klipy promujące obuwie, a zwiastun
Strasznego Filmu 4 obejrzało w ciągu pierwszych 15 godzin 200 tys. widzów.
Również kanał telewizyjny MTV2 rozpoczął emisje klipów prezentujących programy z nowej ramówki.
YouTube emituje obecnie kilkadziesiąt milionów klipów dziennie. Ponieważ transmisja miliona plików wideo pochłania
ponad 5 terabajtów transferu, serwis musiał znaleźć inwestora. W to, że Youtube
może stać sie wielkim hitem uwierzyło kierownictwo Sequoia Capital, funduszu
venture capital, który pomógł wcześniej uruchomić Google i Yahoo. Fundusz zainwestował
w serwis 3,5 mln $ w listopadzie 2005 r. oraz kolejne 8 mln w
kwietniu br.
Publikowanie plików wideo za pośrednictwem serwisu YouTube
{tlo_1}
Krok 1. Modyfikujemy konto projektu
Aby móc skorzystać z serwisu, musimy najpierw sie zarejestrować Wybieramy opcje
Sign Up (znajdziemy ja w prawym górny rogu) i wypełniamy pola formularza.
Następnie klikamy Sign Up, co spowoduje utworzenie konta, na które zostaniemy
automatycznie zalogowani wideo1
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 2. Konto w projekcie
Teraz możemy przystąpić do wgrywania naszego filmu. Klikamy zakładkę Upload i
podajemy informacje na temat klipu: tytuł (Title), opis (Description) oraz tagi
(Tags). Tagi to słowa kluczowe opisujące nasz film. Dzięki nim użytkownicy będą
mogli łatwo znaleźć nasze wideo za pomocą opcji Search. Na koniec wybieramy
kategorie filmu i klikamy przycisk Continue.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 3. Tworzymy profil
Na kolejnej stronie podajemy ścieżkę do pliku, który ma zostać wgrany (przycisk
Browse). Należy pamiętać, że rozmiar pliku nie może przekroczyć 100 MB, a
maksymalny czas trwania nagrania to 10 minut. Wreszcie określamy czy plik ma być
ogólnodostępny (Public) czy też chcemy ograniczyć do niego dostęp (Private).
{/tlo}{tlo_0}
Krok 4. Modyfikujemy konto projektu
Po kliknięciu polecenia Upload Video rozpocznie sie proces wgrywania pliku na
serwer. Przebieg transmisji pokazywany jest za pomocą czerwonego paska postępu
Pamiętajmy, aby nie zamykać okna przeglądarki przed zakończeniem kopiowania,
gdyż spowoduje to przerwanie całego procesu.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 5. Konto w projekcie
Kiedy plik zostanie wgrany, pojawi sie formularz, za pomocą którego możemy
skorygować wcześniej podane informacje (tytuł, opis, tagi, kategoria) oraz podać
datę i miejsce wykonania nagrania. Dodatkowo możemy określić, czy użytkownicy
będą mogli oceniać i komentować wgrane wideo oraz zezwolić na osadzanie klipu na
stronach WWW.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 6. Tworzymy profil
Wybierając opcje Home, a następnie My Videos uzyskamy dostęp do wgranych przez
nas klipów. Dla każdego pliku wyświetlana jest miniaturka oraz podstawowe
informacje na jego temat.
Znajdziemy tu m.in. datę wgrania pliku (Added), liczbę
wyświetleń (Views), ocenę (Rating) oraz liczbę wystawionych komentarzy
(Comments). Jeśli chcemy obejrzeć wgrany klip, wystarczy kliknąć jego miniaturkę
lub tytuł.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 7. Modyfikujemy konto projektu
Strona wyświetlająca wideo prócz samego klipu zawiera odnośniki pozwalające na
dzielenie klipu. W polu URL jest link, który możemy umieścić na swojej witrynie
lub wysłać mailem do znajomych. Jeśli chcemy osadzić wideo na własnej witrynie,
możemy do tego celu wykorzystać kod zawarty w polu Embed.
{/tlo}