Jeszcze na początku tego roku wydawało się, że niewiele wydarzy się w dziedzinie analizy ruchu na witrynach internetowych. Ostatnim wielkim wydarzeniem w tym segmencie było uruchomienie w 2005 roku bezpłatnego narzędzia Google Analytics. Tymczasem w marcu zadebiutował system statystyk o nazwie Woopra, który z miejsca wywołał wiele zamieszania dzięki innowacyjnym rozwiązaniom i ciekawemu interfejsowi.
Woopra to system śledzenia użytkowników w czasie rzeczywistym. W każdej chwili mamy podgląd na to, ilu użytkowników przebywa w serwisie, skąd przyszli, a także co i jak długo oglądają. Takie rozwiązanie to główny atut tego oprogramowania. Zwłaszcza w kontekście czasu oczekiwania na aktualizację statystyk w takich systemach jak Google Analytics – gdzie pełne dane ma się dopiero na następny dzień.
Wstęp tylko z zaproszeniem
Instalacja statystyk Woopra w 5 krokach
- Załóż konto i oczekuj na aktywację,
- Dodaj profil nowej witryny,
- Zainstaluj na serwerze odpowiednią wtyczkę (w zależności od skryptu, z którego korzystasz: WordPress, vBulletin, Drupal, Joomla) lub po prostu umieść na stronie prosty kod JavaScript na swojej stronie,
- Pobierz i zainstaluj aplikację Woopra na swoim komputerze,
- Analizuj statystyki do woli!
Trzeba jednak zaznaczyć, że Woopra znajduje się jeszcze w zamkniętej wersji beta. System został pokazany światu w marcu 2008 roku i od tego momentu jest dostępny jedynie na zaproszenie. Co prawda system rejestracji jest cały czas włączony, jednakże aby założone konto stało się aktywne, należy wpisać indywidualny kod albo poczekać na jego zatwierdzenie przez administratorów. W tym drugim przypadku trzeba mieć sporo szczęścia, zwłaszcza teraz, gdy o Wooprze stało się głośno na całym świecie.
Autorzy poinformowali niedawno na oficjalnym blogu, że liczba monitorowanych stron przekroczyła 45 tysięcy, a gdy licznik osiągnie 50 tysięcy – wstrzymają aktywację kont. Rozpoczną się wówczas ostateczne testy i wkrótce będzie się można spodziewać finalnej wersji.
Docelowo korzystanie z Woopry ma być płatne. Opłata za korzystanie będzie zależeć od rozmiaru zarejestrowanego serwisu. Póki co wersja beta jest udostępniana za darmo, jednakże ma ona spore ograniczenia – system zlicza tylko pierwsze 10 tysięcy odsłon witryny, ignorując kolejne wywołania strony. Ponadto w ramach jednego zaproszenia można monitorować tylko jeden serwis. Dopiero w finalnej wersji w ramach pojedynczego konta będzie można dodawać kilka witryn, podobnie jak to jest chociażby w Google Analytics.
{flv}woopra{/flv}
Podstawowe funkcje
Właściciel witryny może przeglądać statystyki na dwa sposoby: poprzez interfejs webowy lub dedykowaną aplikację, instalowaną na komputerze.
Korzystając z Woopry przez przeglądarkę, mamy dostęp do podstawowych danych statystycznych, możemy również zarządzać profilami konta, ustawieniami witryn i przyznawać dostęp do statystyk innym użytkownikom – w tym celu wystarczy podać ich adres e-mail.
Do rzeczywistego śledzenia statystyk i analizy ruchu twórcy zalecają korzystanie z programu instalowanego na naszym komputerze. Dzięki wykorzystaniu Javy, oprogramowanie uruchomimy na dowolnym systemie operacyjnym, niezależnie od tego czy korzystamy z Windows, Linuksa czy Mac OS X.
Woopra oferuje nam około 40 różnych statystyk, które zostały podzielone na pięć kategorii:
1. Dashboard (pulpit) – domyślny ekran widoczny po uruchomieniu klienta Woopra. Zawiera przegląd najbardziej podstawowych danych, takich jak liczba wizyt i odsłon z ostatnich dni/godzin, krótką analizę odwiedzanych podstron, informacje o geolokalizacji internautów, a także stron odsyłających i fraz wpisywanych w wyszukiwarkach.
2. Live (na żywo) – zaawansowane rozwiązanie do śledzenia aktualnego ruchu w serwisie. Możemy tutaj sprawdzić kto ogląda witrynę, z jakiego kraju pochodzi, poznać jego adres hosta, używaną przeglądarkę, system operacyjny czy rozdzielczość ekranu.
Dla każdego użytkownika dostępna jest także indywidualna historia odwiedzin serwisu. Przykładowo możemy np. sprawdzić, że dana osoba odwiedziła naszą stronę już tydzień temu. Dowiemy się wówczas, że trafiła na nią za pomocą wyszukiwarki Google i podczas czterominutowej wizyty odwiedziła pięć podstron.
Użytkownikom można również przypisać tagi (w celu łatwiejszego ich wyszukania w przyszłości) i co ciekawe – rozpocząć z każdym rozmowę! Po kliknięciu przycisku \”start conversation\”, w przeglądarce gościa pojawi zostanie wyświetlone okienko z czatem. Jest to szczególnie interesujące rozwiązanie dla branży e-commerce. Sprzedawca (przeglądający statystyki) może rozpocząć rozmowę z potencjalnym klientem, kiedy widzi, że ten np. zastanawia się nad konkretnym produktem czy szuka o nim więcej informacji – niczym w tradycyjnym sklepie.
3. Search (wyszukiwarka) – ekran dający możliwość wyszukiwania konkretnych użytkowników. Za pomocą zbioru filtrów możemy np. odszukać wszystkie osoby odwiedzające nasz serwis, które używają Firefoksa i łączą się z Wielkiej Brytanii. Inne filtry obejmują adres IP, język przeglądarki, system operacyjny czy tag nadany wcześniej użytkownikowi.
4. Analytics (analiza) – najbardziej rozbudowana część aplikacji, analizująca pod wieloma kątami zebrane przez system dane. Dla każdego z ekranów możemy wybrać przedział czasowy (dziś, wczoraj, ostatni tydzień, ostatni miesiąc) oraz rodzaj wykresów (słupkowy lub kołowy). Moduł podzielony jest na pięć zakładek:
- Visitors (odwiedzający) – informacje na temat liczby wizyt i odsłon, a także analiza użytkowników pod kątem kraju ich pochodzenia oraz długości i głębokości wizyt.
- Systems (systemy) – dane techniczne, takie jak stosowane przez gości przeglądarki, systemy operacyjne czy rozdzielczości ekranu.
- Pages (strony) – analiza treści, pozwalająca ocenić najpopularniejsze podstrony, a także tzw. \”landing\” i \”exit pages\” – czyli podstrony od których użytkownicy rozpoczynają i na których kończą wizyty.
- Refferers (odnośniki) – ciekawy moduł ukazujący szczegółowo, jak użytkownicy trafiają na witrynę. Innowacją jest wyszczególnienie w zestawieniu sieci społecznych (np. Facebook czy MySpace), stron bookmarkingowych (np. del.icio.us), czytników RSS czy klientów poczty elektronicznej.
- Searches (wyszukiwarki) – informacje na temat fraz wpisywanych w wyszukiwarkach (m.in. Google, Live, Yahoo) przez odwiedzających witrynę.
5. Manage (zarządzanie) – póki co nie zawiera wielu elementów konfiguracyjnych, jednak warto zwrócić na ustawienie powiadomień (notifications). Woopra umożliwia informowanie nas poprzez \”dymek\” wyświetlany nad trayem (podobnie jak to robi większość komunikatorów internetowych), gdy wydarzy się odpowiednia akcja. Przykłady? Powiadomienie, gdy na stronę zawita gość z egzotycznego kraju, używający danego, konkretnego adresu IP czy nietypowej przeglądarki/systemu. Mogą to też być bardziej przydatne zastosowania – np. odwiedzenie przez internautę konkretnej podstrony czy dokonanie zakupu przez klienta sklepu.
Przez cały czas korzystania z aplikacji widzimy także na górze aktualną liczbę wizyt, odsłon lub gości online. Możemy wybrać, które z tych danych mają być w danej chwili pokazywane.
Dodatkowe możliwości
Na oficjalnej stronie znajdziemy informacje na temat API – póki co brak jednak do niego dokumentacji. Zapewne gdy Woopra wyjdzie z fazy beta, wówczas pojawią się ciekawe możliwości dla deweloperów, zamierzających wykorzystać funkcje i dane zebranych przez Wooprę.
Jednym z ciekawszych elementów aplikacji jest wielka mapa świata, na której poprzez białe punkty pokazywani są użytkownicy witryny. Już wkrótce taka interaktywna mapa ma być dostępna w postaci tapety i/lub wygaszacza ekranu na popularne systemy operacyjne.
Na oficjalnym blogu można również znaleźć ciekawe informacje na temat przekazywania statystykom danych dotyczących odwiedzających, a zebranych przez sama witrynę. Może to być np. imię i nazwisko użytkownika, które ten podał w formularzu rejestracji. Przekazanie tych danych do systemu statystyk sprawi, że będziemy mogli dokładnie analizować wizyty zarejestrowanych użytkowników lub np. konkretnych klientów sklepu internetowego.
W tym celu wystarczy wstawi na stronę kilka linii kodu JavaScript:
Poprzez tablicę \”woopra_visitor\” przekazujemy dane na temat odwiedzającego, a poprzez \”woopra_event\” – informacje o zdarzeniu – tutaj: sprzedaży książki o PHP za 129,99$. Niestety ta funkcjonalność nie jest oficjalnie udokumentowana, zatem to właściwie wszystko, co możemy znaleźć na woopra.com na ten temat.
Daje to jednak pojęcie o możliwościach systemu. Samo rozwiązanie już zresztą działa – gdy skorzystamy z pluginu Woopra i zainstalujemy go w serwisie korzystającym z jednego ze skryptów: WordPress, vBulletin, MediaWiki – będziemy mogli śledzić statystyki konkretnych, zarejestrowanych użytkowników.
Woopra – czy zawojuje rynek?
Twórcom opisywanego systemu należą się gratulacje. Udało im się przebojem wejść na rynek statystyk i już teraz zdobyć zainteresowanie webmasterów, wnosząc przy okazji kilka unikalnych rozwiązań.
Przed Wooprą na pewno jednak jeszcze sporo pracy – wersja beta ma wiele wad, począwszy od trudności w założeniu i aktywacji konta, poprzez okresowe problemy z działaniem (zdarza się, że aplikacja kliencka bardzo długo ściąga do analizy dane z serwerów Woopra), kiepską dokumentację i wreszcie – narzucony limit 10 tysięcy odsłon dziennie. To wszystko sprawia, że na chwilę obecną jest to rozwiązanie jedynie dla małych witryn, zwłaszcza blogów, w przypadku których wdrożenie Woopry jest bardzo proste.
Jednocześnie wydaje się, że autorzy mają przygotowany plan działania i skutecznie go realizują. Uruchomili wersję beta, zainteresowali nią twórców stron, a także pozyskali blisko 50 tysięcy testerów. W planach jest wersja płatna, API i inne ciekawe funkcjonalności, dedykowane np. firmom działającym w sektorze e-commerce.
Jeżeli wszystko pójdzie po myśli twórców, Woopra w perspektywie kilku lat może zdobyć całkiem duży kawałek rynku. Póki co, to doskonałe narzędzie dla małych serwisów i ciekawostka dla tych większych.
Wady i zalety
Wady:
- Wersja BETA,
- Limit 10 tys. odsłon,
- Momentami wolne działanie serwerów,
- Nieprzystosowane do polskiej specyfiki (lokalne sieci społeczne, wyszukiwarki).
Zalety:
- Statystyki w czasie rzeczywistym,
- Ciekawy interfejs,
- Dokładna analiza źródeł, z których przychodzą użytkownicy,
- Innowacyjność, unikatowe pomysły,
- Łatwość instalacji – wtyczki do popularnych systemów CMS.
Więcej informacji
Oficjalna strona systemu
http://www.woopra.com
Aktualne informacje o Wooprze na twitterze
http://twitter.com/woopra
Wywiad z twórcą Woopry
http://www.vimeo.com/839783