Wielkimi krokami zbliża się miesiąc luty, na który liczne rzesze młodzieży, ale nie tylko, czeka z niecierpliwością. Jest to oczywiście 14 luty, Dzień Zakochanych. Aby wyrazić sprzeciw temu, co dzieje się z tym specjalnym dniem nie będziemy pisać o stronach oferujących gadżety, kwiaty i prezenty na tę okazję, ale zajmiemy się wortalami randkowymi. Miejscem, gdzie setki internautów szuka miłości.
Przeznaczeni.pl
przeznaczeni.pl
ocena 8/10
{ikona-gn08}
Serwis Przeznaczeni.pl pojawia się w wyszukiwarce na dziesiątym miejscu po wpisaniu frazy „randki”, a więc bardzo wysoko. Pierwsze wrażenie jest bardzo przyjemne, dobrze dobrane kolory, pomarańcz i błękit, kolory młodości i witalności. Oprawa i forma sugerują, że jest to faktycznie portal randkowy, gdzie samotni mogą poszukać swojej drugiej połówki.
Dopiero po bliższej obserwacji i przeczytaniu kilku informacji ukrytych na stronie można się doszukać dodatkowych treści. Po wejściu w opcję menu „Serwis dedykowany” można przeczytać następujące zdanie: „Serwis dedykowany jest Ojcu Świętemu i Świętej Rodzinie. Portal powstał jako odpowiedź na zawarty w Orędziu na XXXVI Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu apel Jana Pawła II o wykorzystanie nowych narzędzi komunikacyjnych do szerzenia Ewangelii”. Czyli jest to katolicki serwis randkowy, dodatkowo promujący ewangelię i kościół.
{ikona-nn01} Motto – jest to myśl przewodnia, która powinna być jednoznacznie kojarzona z danym portalem. W celu osiągnięcia najlepszego efektu powinno tworzyć jedność z logo, stanowić jego integralną część. W tym przypadku motto wygląda trochę jak baner reklamowy, nie nawiązuje graficznie do logo, a co najistotniejsze jest od tekstu logo większe, gdy powinno być odwrotnie. Dobrymi przykładami są logo na stronie Hondy, Panasonic oraz Nestle
{ikona-nn02} Ikony funkcyjne – są o wiele za małe, żeby były użyteczne, nie mówiąc już o osobach z zaburzeniami ruchu, które nie mają szans trafić w miejsce, w które chcą. Kolejnym utrudnieniem jest użycie symboli. W przypadku domku czy koperty można się jeszcze domyślić do czego służą, ale symbol w środku jest zupełnie nieczytelny i przez to niezrozumiały. Można byłoby to jeszcze wybaczyć, ale niezastosowanie alternatywnego tekstu dla obrazu i/lub linku w tym przypadku jest poważnym uchybieniem.
{ikona-nn03} Menu główne – mamy kilka uwag pod tym adresem. Po pierwsze biały tekst na jasnopomarańczowym tle jest nieczytelny, co może sprawić problem wszystkim, którzy nie mają sokolego wzroku. Dodatkowo opcje w menu głównym powinny być tak nazwane, aby nie było wątpliwości gdzie prowadzą. W tym wypadku niezrozumiałym jest, gdzie zabiorą nas opcje „Strefowo”, „Strefa realu” czy „Serwis dedykowany”, aby użytkownik wiedział gdzie się znajdzie zanim użyje myszki. Strona, która ukazała się po kliknięciu ostatniej z wymienionych opcji, była dla nas zaskoczeniem.
{ikona-nn04} Pola formularza logowania – brak tu etykiet dla pól tekstowych (html label), które są jedną z podstawowych elementów tworzenia dostępnych formularzy.
{ikona-nn05} Zaloguj – czepiamy się, ale po uważnym przyjrzeniu się przyciskowi można zobaczyć, że designerzy poszli na skróty i przerobili na szybko przycisk pochodzący z jaśniejszego tła, prawdopodobnie „Szukaj” z boksu poniżej.
{ikona-nn06} Zaproś znajomych – jako że jest to bardzo ważny element serwisu, potencjalnie zwiększający ilość użytkowników, powinien być o wiele bardziej widoczny. Nie mówimy tu o zmienia nieczytelnego białego tekstu na błękitnym tle, ale o stworzeniu przynajmniej mini przycisku lub banneru, aby zachęcić użytkowników do zapraszania innych.
{ikona-nn07} Szukaj strefowiczów – boks nie zapewnia minimalnej ilości potrzebnych kryteriów, dla których przeciętny użytkownik mógłby chcieć znaleźć drugą osobę. Brak tu chociażby określenia lokalizacji, czy imienia i nazwiska lub pseudonimu. Niekoniecznie należy te opcje umieszczać na stronie głównej, ale przydałby się link do zaawansowanych opcji wyszukiwania.
{ikona-nn08} Aktualności serwisu randkowego powinny być bardziej zorientowane na osoby szukające miłości. Tymczasem znaleźć tu można prawie tylko tematy związane z religią i kościołem. Surfując po stronie Przeznaczeni.pl odnieśliśmy wrażenie, że portal randkowy to nie jedyne zadanie serwisu. Służy on także szerzeniu ewangelii oraz innym celom kościelnym.
{ikona-nn09} Partnerzy – jeżeli jest to element, który jest na tyle ważny, aby umieścić go na stronie głównej, należałoby podlinkować go do osobnej strony, gdzie można dowiedzieć się więcej o partnerach portalu, przynajmniej zobaczyć wszystkie logo razem.
{ikona-nn10} Stopka strony – za dużo w niej linków. Człowiek ma ograniczoną zdolność percepcji i może jednocześnie ogarnąć około siedmiu elementów, dlatego przy budowaniu menu należy pamiętać o zasadzie użycia 7±2 elementów.
Inne strony o podobnej tematyce:
Be2.pl
be2.pl
ocena 7/10
{ikona-gn07}
Serwis randkowy B2.pl (proszę zauważyć jasne, informacyjne motto tuż pod logo) jest drugim, bardzo interesującym wortalem randkowym. Bardzo czysta, elegancka forma sprawia wrażenie profesjonalizmu i strony, której można bez oporu powierzyć swoje sprawy sercowe.
Według nas zabrakło tu marketingowego podejścia. Nie ma elementów, które zachęcą użytkownika do kliknięcia. Bardzo interesujący jest mechanizm „naukowo opracowanego testu osobowości”, ale zaleta ta nie jest wystarczająco uwydatniona. Nie ma także przykładowych zdjęć użytkowników, które działają bardzo przekonująco na osoby, które szukają miłości w internecie. Plus za profesjonalizm, minus za brak „zachęcaczy”.
Flirtbox.pl
flirtbox.pl
ocena 7/10
{ikona-gn07}
Ogólnie bardzo odradzamy stosowanie „splash screenów” zwanych po polsku ekranami powitalnymi, ale są wyjątki. Takim przypadkiem jest na przykład Flirtbox.pl, który oferuje użytkownikowi jedną z trzech najczęściej używanych w takiego typu serwisie opcji: logowanie, rejestracja i wyszukiwanie kobiet, lub mężczyzn.
Tak jak w przypadku Przeznaczeni.pl, w dostępnej wyszukiwarce jest trochę zbyt mało opcji. Przydałby się przynajmniej możliwość określenia wieku i lokalizacji lub link do wyszukiwania zaawansowanego. Dobrze, że zaraz po przejściu do strony głównej można filtrować wyniki tak, aby zostały jedynie te osoby, które nas interesują.
ilove.pl
ilove.pl
ocena 6/10
{ikona-gn06}
Reklamy, animacje i pasek z przesuwającymi się automatycznie fotografiami sprawiają, że użytkownik dostaje oczopląsu i nie wiadomo na czym się skupić. Oprawa graficzna dobra, ale znów słaby kontrast utrudniający czytanie. Dobra wyszukiwarka pozwalająca od samego początku zacieśnić krąg poszukiwania, pozostałe strony powinny wziąć przykład. Warto także zwrócić uwagę na motto pod logo, dzięki któremu bez wahania można powiedzieć do czego serwis służy.
Po odwiedzeniu wszystkich wymienionych portali randkowych ciśnie mi się na usta jedynie jedna uwaga: 14 luty już za niecałe dwa tygodnie, więc gdzie są walentynkowe bannery i promocje!?